یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 175585

امروز روز پرستار است و پرستاران امید دارند مسئولان گوشه چشمی به مشکلات این صنف زحمت کش داشته باشند. سپیدپوشانی که حضورشان لازمه تکمیل تیم درمان بوده و اگر نباشند زحمات پزشکان به سرانجام نمی رسد.

پیش قراولان اجرای طرح تحول سلامت درگیر در معیشت

سلامت نیوز: امروز روز پرستار است و پرستاران امید دارند مسئولان گوشه چشمی به مشکلات این صنف زحمت کش داشته باشند. سپیدپوشانی که حضورشان لازمه تکمیل تیم درمان بوده و اگر نباشند زحمات پزشکان به سرانجام نمی رسد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نوآوران نوشت: سازمان نظام پرستاری در حالی در سال 81 شکل گرفت که طی سیزده سال گذشته تلاش بسیاری برای مطالبه حقوق حقه پرستاران داشته است.

موضوعی که رئیس سازمان نظام پرستاری نیز به آن اشاره داشته و معتقد است : نباید بین پرستاران و پزشکان شکاف معناداری وجود داشته باشد و این دو قشر نسبت به یکدیگر برتری ندارند.

علی محمد آدابی با اشاره به اینکه سه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ارتقای بهره وری و مشاغل سخت و زیان ده برای کمک به پرستاران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ادامه می دهد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال 86 تصویب شد اما بیش از هشت سال است که روی زمین مانده است. قانون ارتقای بهره وری به طور کامل اجرا نمی‌شود و قانون مشاغل سخت و زیان آور که شغل پرستاری در دنیا بعد از معدن دومین شغل سخت و زیان آور است باید در همه بیمارستان‌ها اجرا شود.

در این میان وزارت بهداشت نیز پرستاران را از یاد نبرده و پیگیر مطالبات به حق آنان است. در همین خصوص وزیر بهداشت روز گذشته در در مراسم بزرگداشت روز پرستار پرستاران را پیش قراولان اجرای طرح تحول سلامت در کشور عنوان کرد.

دکتر سید حسن هاشمی افزود: موفقیت در حوزه سلامت آهنگ رشد اقتصادی را نیز تندتر می كند و بخش عمده ای از مشكلات حوزه سلامت ریشه در عدم اولویت دادن به این حوزه در گذشته بوده است.

او با اشاره به کمبود 100 هزار پرستار در کشور گفت: با وجود اینكه 20 هزار نفر بازنشسته شدند حتی مجوز استخدام یك نفر را هم نداشتیم.

وزیر بهداشت در جمع پرستاران و مسوولان تاکید کرد : استخدام پرستارانی كه هم اكنون از محل درآمدهای بیمارستان حقوق می گیرند، خواسته ما نیز هست تا بتوان این اعتبارات را صرف توسعه كرد و وزارت بهداشت نیازمند توجه جدی مجلس و دولت برای تامین نیروی پرستاری در مراکز درمانی است.

شاخص هایی دال بر کمبود پرستار

اما در حالی که وزیر بهداشت پرستاران را پیش قراولان اجرای طرح تحول سلامت می داند، یکی از مشکلات طرح تحول نظام سلامت کمبود نیروی پرستاری است . در حال حاضر 109 هزار پرستار در کشور فعال هستند و کل گروه پرستاری نیز شامل 140 هزار نفر می شود. اگر نگاهی به شاخص ها داشته باشیم در می یابیم تعداد پرستاران در کشور بسیار کم بوده و لازم است در این راستا اقدامات مقتضی صورت گیرد.

اگر بخواهیم بر اساس شاخص پرستار به جمعیت بسنجیم حدود 240 هزار پرستار در کشور نیاز است. اگر شاخص پرستار به پزشک را در نظر بگیریم به 210 هزار پرستار نیاز داریم و اگر شاخص پرستار به تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد به 220 هزار نیروی پرستاری نیاز داریم. این در حالی است که براساس قانون ارتقای بهره‌وری نیاز کشور 260 هزار پرستاراست. آماری که نشان می دهد براساس برآوردهای علمی، آمار وزیر بهداشت درست بوده و با کمبود 100 هزار پرستار در کشور مواجه هستیم.

البته در همین زمینه معاون درمان وزارت بهداشت در جلسه بزرگداشت روز پرستار خبرهای خوشی داشت و گفت : درباره به کارگیری نیروهای پرستاری نیز از راهکارهای جدیدی استفاده خواهیم کرد مجلس و دولت باید ما را یاری کنند.

محمد آقاجانی کارآمدترین ابزار مدیریت نیروی انسانی را پرداخت مطالبات نیروی انسانی بیان کرد و افزود: لازم است توجه ویژه ای به پرداختی های نیروهای پرستاری شود.

مهارجرت پرستاران جدی گرفته شود

اما در حالی در کشور با کمبود 100 هزار پرستار مواجه هستیم که پرستاران شاغل نیز از میزان دریافتی خود راضی نبوده و معتقدند به اندازه تلاششان حقوق دریافت نمی کنند. نبود رضایتی که می تواند بدنه درمانی کشور را با مشکلات بیشتری مواجه کند و زمینه ساز مهاجرت این سپیدپوشان به کشورهای دیگر شود.

در حالی که بسیاری از کشورها همچون کانادا و استرالیا نیروی پرستار خود را از کشورهای دیگر می گیرند و حقوق و مزایای مناسبی نیز برای آنها در نظر می گیرند مسئولان باید این مهم را مورد توجه قرار داده و به دنبال جذب رضایت پرستاران باشند.

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در همین خصوص به نوآوران گفت: امروزه مهاجرت پرستاران یک دغدغه جدی و هشدارآمیز بوده و باید به عنوان زنگ خطری برای مسئولان حوزه سلامت شمرده شود.

او با اشاره به اینکه اگر به دنبال اصلاح شرایط نباشیم روند درمانی کشور و طرح تحول سلامت به مشکل بر می خورد، توضیح داد: سوق پرستاران کارآمد ایرانی به کشورهای پیشرفته به امید دریافت حقوق و مزایای بهتر موضوعی جدی است و
اگر چه سالیان سال است گریبانگر سیستم بهداشت و درمان کشور بوده اما چاره ای برای آن در نظر گرفته نشده است .

فتاحی دغدغه های به حق جامعه پرستاری کشور را افزایش کیفیت خدمات ارایه شده به پرستاران، رسیدگی به وضعیت معیشتی آنها و در نهایت افزایش تعداد نیروی انسانی پرستار در حوزه سلامت دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha