کارشناس جامعه‌شناسی گفت: زنان به دلیل روحیات حساس و آسیب‌پذیری که نسبت به مردان دارند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی قرار می‌گیرند.

سلامت نیوز: کارشناس جامعه‌شناسی گفت: زنان به دلیل روحیات حساس و آسیب‌پذیری که نسبت به مردان دارند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سارا فیروزیان ، در رابطه با ارزیابی آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی اظهار کرد: حاشیه در واقع به محلی دور از امکانات رفاهی و اجتماعی شهر گفته می‌شود که در این محل‌ها افرادی با موقعیت اقتصادی ضعیف زندگی می‌کنند.

وی علت حاشیه‌نشینی را مهاجرت روستاییان و تمرکز آنها در مناطق حاشیه‌ای شهری عنوان و اظهار کرد: کارکرد گرایان معتقدند از آنجا که نیازهای اجتماعی افراد در محیطهای روستایی برآورد نمی‌شوند و در تعدادی از شهرها پاسخ صحیحی برای آنها وجود دارد، از این رو به گونه‌ای عدم تعادل میان جوامع روستایی و شهری ایجاد می شودکه روستاییان برای ارضای نیازهای خود دست به مهاجرت می‌زنند.

وی مهم‌ترین دلیل ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها را وضعیت اقتصادی ضعیف مردم دانست و تصریح کرد: مهاجرت ناشی از عدم تعادل‌های اقتصادی و اجتماعی موجود بین مناطق مختلف است و مردم این محل‌ها بیشتر شامل کسانی هستند که از روستاها به شهر مهاجرت کرده‌اند و یا به دلیل نداشتن شغل و حرفه وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند.

فیروزیان خاطرنشان کرد: کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند بیشتر از بقیه افراد در معرض خطرهایی چون اعتیاد، کودک آزاری، بیسوادی، مشکلات بهداشتی، اجتماعی و ... هستند.

این مسئول گفت: ایجاد محیط ناامن در حاشیه شهرها دختران را بیش از مردان آسیب‌پذیر می‌کند و مشکلاتی چون آزار جنسی، تکدی گری، اعتیاد، از دست دادن تعلق شهروندی، از دادن عزت نفس و ... را برای آنها به وجود میآورد.

وی با اشاره به اینکه زن به عنوان پایه اصلی خانواده نقش بسیار حساس و تاثیرگذاری در پرورش فرزندان و ایجاد روابط اجتماعی دارد، اظهار کرد: به وجود آمدن این مشکلات برای دختران بیش از مردان خطرناک است به گونه‌ای که اگر دختران در این محله‌ها از نظر اجتماعی حفظ نشوند جامعهی آینده دچار معضلات و آسیب‌های غیرقابل جبران خواهد شد.

فیروزیان گفت: زنان مسئول آرامش خانواده و تربیت افرادی مناسب با روابط اجتماعی مطلوب برای حضور در جامعه هستند وقتی یک زن به عنوان نقطه اصلی، دچار معضلات اجتماعی باشد نمیتوان توقع داشت در ایفاء نقش‌هایش موفق باشد.

وی با بیان اینکه دوام و انسجام لازم هر جامعه در گرو تعادل و یکپارچگی در حوزههای جامعه شناختی آن است تصریح کرد: نتایج آسیب‌های وارد شده به دختران در محله‌های حاشیه شهر اثر مستقیم بر روی اجتماع شهر داشته و همچنین مسائل اجتماعی داخل شهر را درگیر خواهد کرد.

این کارشناس در خصوص اینکه دختران حاشیه‌نشین را نمی‌توان در همان حاشیه حبس کرد، افزود: حتی اگر این امر تحقق یابد باعث ورود آسیب روانی بیشتر به زنان و ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود.

وی افزود: اولین پیشنهاد برای رفع آسیب‌های وارده به زنان حاشیه‌نشین فراهم کردن امکانات مورد نیاز در حاشیه شهر برای آنها و همچنین ارائه آموزش‌های لازم برای بالا بردن رفاه فردی این قشر از جامعه است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha