محمدرضا محمدی، دبیر علمی ششمین همایش «سلامت روان و رسانه» در نشست خبری این همایش گفت: نتایج مطالعاتی كه طی سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد روی نمونه آماری ۱۰ هزار نفری انجام شده است، نشان می‌دهد كه اختلالات روان در كودكان نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

سلامت نیوز:محمدرضا محمدی، دبیر علمی ششمین همایش «سلامت روان و رسانه» در نشست خبری این همایش گفت: نتایج مطالعاتی كه طی سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد روی نمونه آماری ۱۰ هزار نفری انجام شده است، نشان می‌دهد كه اختلالات روان در كودكان نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، وی نتایج این مطالعات را برای جامعه روانپزشكی كشور هم شوكه‌كننده توصیف كرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود كه مشكلات اجتماعی و اقتصادی كه جامعه، طی سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده است، سلامت روان جامعه و كودكان را تحت تاثیر قرار داده است. وی خانواده و آموزش و پرورش را دو نهاد بسیار تاثیرگذار در پیشگیری و كنترل اختلالات روان كودكان دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با آگاه كردن جامعه در خصوص بیماری‌های روان و از سویی ممانعت از انتقال اطلاعات غلط در جامعه، به این دو نهاد اطلاعات موردنیاز برای پیشگیری از اختلالات روان كودكان را ارایه كنند.


دكتر محمدی با تاكید بر اینكه انسان قابل تفكیك به جسم یا روان نیست و مسائل روان و جسم انسان روی هم تاثیر می‌گذارند، گفت: از همین جهت بهداشت عمومی بدون بهداشت روانی امكان‌پذیر نیست و قانونگذاران و مسوولان باید به مساله بهداشت روان جامعه توجه جدی داشته باشند. وی با انتقاد از سرانه بسیار پایین بهداشت روان در كشور گفت: سرانه بهداشت روان در جوامع توسعه‌یافته بیش از ۱۵۰ دلار است در حالی كه این رقم در ایران كمتر از یك دلار است. دكتر جلیلی، رییس انجمن روانپزشكان كشور، در نشست خبری همایش سلامت روان و رسانه، در نقد عملكرد رسانه‌ها در بازنمایی بیماری‌های روان گفت: «در رسانه‌های تصویری به خصوص تلویزیون و سینما، بیمار روان، همیشه فردی با اختلالات شدید است كه در ادبیات عامیانه به او مجنون (روانپریش) گفته می‌شود، در حالی كه فقط ٦/٠ درصد از از فراد جامعه روان پریش ‌هستند و نباید مشكلات این بخش اندك را به همه بیماران روان تعمیم داد.»


دكتر جلیلی اضافه كرد: مشكلات افرادی كه دچار اختلالات روانی شدید نیستند با مصرف دارو و مراجعه چند باره به روانپزشك رفع می‌شود، اما همین بازنمایی منفی و انگ‌آمیز بیماری‌های روان باعث می‌شود، برای درمان اختلالات روان به روانپزشكان مراجعه نكنند و بار اختلالات روان در جامعه افزایش پیدا كند.
دكتر محمدی نیز با اشاره به اینكه شش درصد كودكان دارای افسردگی، سه درصد دچار شیدایی و چهار درصد از كودكان دچار وسواس و همچنین 7% درصد از كودكان دچار كم‌خوراكی عصبی و ۱۸ درصد از كودكان نیز به بیش‌فعالی مبتلا هستند، گفت: این آمار اختلالات روان بسیار بالاست اما انگ بیماری‌های روان باعث می‌شود كه خانواده‌ها كمتر به درمان فرزندان‌شان رغبت نشان دهند.


وی با تاكید بر اینكه در جهان مراجعه برای درمان بیماری‌های روان مورد غفلت قرار می‌گیرد، گفت: برآورد می‌شود كه در ایران بیش از نیمی از كودكانی كه دچار اختلال روان هستند، برای درمان به روانپزشك مراجعه نمی‌كنند. وی ابراز امیدواری كرد كه در همایش دو روزه سلامت روان و رسانه، بتوان گام مثبتی در جهت انگ‌زدایی از بیماری‌های روان كودكان برداشت.


ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه با نگاه ویژه به «سلامت روان كودكان و رسانه‌ها» در بیمارستان روزبه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha