دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران گفت: مسئولان کشور بدون اینکه اطلاعی از اثرات مصرف محصولات GMO در درازمدت داشته باشند، طرح تولید آن را در مجلس مطرح کرده و می‌خواهند کشور را به سمت تولید انبوه و نابودی تنوع زیستی ببرند.

پخش گونه‌های مختلف GMO در صنعت کشاورزی یعنی روبه‌رو شدن با خطرات استراتژیک و نابودی تنوع زیستی

سلامت نیوز:دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران گفت: مسئولان کشور بدون اینکه اطلاعی از اثرات مصرف محصولات GMO در درازمدت داشته باشند، طرح تولید آن را در مجلس مطرح کرده و می‌خواهند کشور را به سمت تولید انبوه و نابودی تنوع زیستی ببرند.

به گزارش سلامت نیوز ،علی متولی‌زاده اردکانی در گفت‌وگو باسازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: در کشور ما مشکلات اساسی در سیستم نظارتی بر روی محصولات کشاورزی وارداتی از جمله محصولات دستکاری ژنتیکی شده یا GMO وجود دارد، به عنوان نمونه وقتی که تصمیم گیری برای واردات یک محصول جدید می‌شود، باید سازمانی وجود ندارد که به بررسی سلامت این محصولات بپردازد.

دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه آزمایش سلامت محصولات، سازمان غذا و دارو را مسئول می‌داند، گفت: متاسفانه سازمان غذا و دارو نیز هیچ آزمایشگاه مرجعی ندارد که بتواند محصولات دستکاری ژنتیکی شده را از سایر انواع آن تشخیص دهد.

وی با ذکر مثالی افزود: یک کشتی که با بار مواد غذایی در سواحل ایران پهلو می‌گیرد و یا تریلرهایی که بار گندم، برنج و محصولاتی دیگر را به کشور وارد می‌کنند، در اظهارنامه‌های خود نوشته‌اند «این محصول GMO نیست»؛ در این مرحله لازم است مسئولان ما به صحت این اظهارات دست یابند و برای این کار باید مقداری از بارهای وارداتی را آزمایش کنند؛ متاسفانه چنین روندی در مبادی ورودی ایران وجود ندارد و به طورکلی یک آزمایشگاه مرجع برای شناسایی محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا GMO وجود ندارد درحالیکه کشورهای پیشرفته هر بار وارداتی را آزمایش می‌کنند.

متولی‌زاده اردکانی، با بیان اینکه مبادی ورودی کشور باز است و نهادی که نظارت کرده و از واردکنندگان درباره سلامت محصولات سوال کند وجود ندارد، گفت: در واقع هیچ سیستم تشخیصی برای آزمایش کردن ارقام محصولات کشاورزی در ایران وجود ندارد؛ شرکت آمریکایی مونسانتو در حال حاضر ۴۰ نوع ذرت تولید و در دنیا پخش می‌کند در حالی‌‍که انواع این ذرت‌ها برای ما شناخته شده نیست که بتوان در صورت ورود، آزمایش کرد.

نهادهای مهم بررسی سلامت محصولات وارداتی، مجهز به آزمایشگاه تشخیصی نیستند
دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست؛ سه مرجع مسئول برای رسیدگی به این موضوع هستند اما این سه نهاد هم مجهز به آزمایشگاه تشخیص محصولات دستکاری ژنتیکی شده نیستند؛ همچنین مرکز مطالعات پدافند غیرعامل نیز سیستم مرجع ملی برای آزمایش ندارد و اگر گونه‌های مختلف GMO در صنعت کشاورزی کشور پخش شوند دچار خطرات ملی و استراتژیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه چطور می‌شود کشوری که هنوز هیچ آزمایشگاهی برای تشخیص محصولات ژنتیکی ندارد، وارد حوزه تولید GMO شود و گفت: چطور کشوری که آمادگی برای هیچ نوع آزمایشی ندارد می‌خواهد دست به تولید بزند! در حال حاضر کشورهای تراز اول اروپایی و روسیه اجازه ورود هیچ گونه محصولات GMO را به کشورشان نمی‌دهند اما متاسفانه مسئولان ما در نهادهای گفته شده در پی پاسخ به این سوال نیستند که چرا این کشور‌ها واردات GMO را ممنوع کرده‌اند و بدون اینکه اطلاعی از اثرات مصرف این محصولات در درازمدت داشته باشند، طرح تولید GMO را در مجلس مطرح کرده و می‌خواهند کشور را به سمت تولید انبوه و نابودی تنوع زیستی ببرند و تبعات کاشت و تولید این محصولات را در نظر نمی‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha