دکتر پرویز افشار در برنامه "گفت‌و‌گوی اجتماعی" رادیو گفت ‌و گو با بیان اینکه تمام فعالیت های ما به این سمت است که جلوی تغییر الگوی مصرف به سمت شیشه را بگیریم، گفت: اقدامات بسیار مهمی در این زمینه انجام شده است که می توان به عدم دسترسی به شیشه و مواد محرک اشاره کرد. با کاهش پیش سازهای شیشه، رقم شیشه از 15 میلیون تومان به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است.

سلامت نیوز:دکتر پرویز افشار در برنامه "گفت‌و‌گوی اجتماعی" رادیو گفت ‌و گو با بیان اینکه تمام فعالیت های ما به این سمت است که جلوی تغییر الگوی مصرف به سمت شیشه را بگیریم، گفت: اقدامات بسیار مهمی در این زمینه انجام شده است که می توان به عدم دسترسی به شیشه و مواد محرک اشاره کرد. با کاهش پیش سازهای شیشه، رقم شیشه از 15 میلیون تومان به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است.


به گزارش سلامت نیوز ،برنامه "گفت‌و‌گوی اجتماعی" با موضوع مصرف روان گردان ها و با حضور دکتر امین رفیعی پور معاون پشتیبانی و اجرای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و دکتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری روانه آنتن شد.
دکتر امین رفیعی پور با اشاره به سرعت روند تغییرات در دهه گذشته اظهار داشت: رسانه و تکنولوژی های جدید ایجاد شده اند و متاسفانه این تغییرات شدید منجر به افزایش استرس در جامعه می شود و چون جوانان ما قابلیت مقابله با این وضعیت را ندارند، دچار مشکلاتی می شوند.


وی با انتقاد از عدم آموزش به جوانان گفت: ما به جوانان مان نیاموختیم که چگونه با استرس هایشان مدارا کنند و این مسئله منجر به افزایش تقاضا برای مصرف مواد مخدر می شود و متاسفانه یکی از علل کاهش سن افراد جهت مصرف مواد مخدر همین موضوع است.


معاون پشتیبانی و اجرای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: قبلا الگوهای مختلفی برای مبارزه با مواد مخدر توصیه می شد و گفته می شد باید دانش را در این زمینه ها ارائه دهیم ولی امروزه متوجه شده اند ارائه دانش به تنهایی نمی تواند موفقیت آمیز باشد. یکی از راهکارها این است که مهارت های زندگی را در این افراد افزایش دهیم، از جمله مهارت نه گفتن. باید از دوران ابتدایی و یا راهنمایی برای افراد آموزش هایی را ارائه دهیم تا بتوانند نسبت به تغییراتی که در جهان خیلی سریع در حال رخ دادن است، واکسینه شده و با آن هماهنگ شوند.


در ادامه دکتر پرویز افشار با انتقاد از آمارهایی که در خصوص میزان معتادین ارائه می شود، بیان داشت: آمارهای رسمی که مورد قبول است، بر اساس طرح های پژوهشی انسجام یافته است که تیمی متشکل از برجسته ترین محققین در زمینه اپیدمیولوژی، آمار حیاتی، علوم اجتماعی، روانشناسی و آسیب های اجتماعی آن را انجام می دهند.


وی در خصوص روش های آماری گفت: آمارها به گونه ای انجام می شود که از تمام استان های مختلف نمونه می گیرند. آخرین طرحی نیز که در زمینه سوء مصرف مواد در کشورمان انجام شد، مربوط به سال 1390 است که تعداد معتادان رسمی کشور یک میلیون و 350 هزار نفر است. این رقم غیر از رقم تفننی ها است، که در این آمار دیده نشده است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری خاطرنشان ساخت: این آمار مربوط به معتادینی است که از 15 سال تا 60 سال سن دارند، زیرا بالای 60 سال به عنوان بازنشستگان، مد نظرِ برنامه هایِ اعتیاد نیستند. زیر 15 سال نیز افراد بسیار معدودی داشته ایم که به دام اعتیاد بیافتند.


افشار به مقایسه آمار سال 90 و سال 80 پرداخت و اضافه کرد: در سال 1380 فقط سه درصد از معتادین، مواد آمفتامین مصرف می کردند ولی در سال 90 این رقم به 26 درصد رسیده است. دومین آمار نگران کننده، تغییر جنسیتی مصرف است که در سال 1380 از کل تعداد معتادان ما فقط 5 درصد زن بودند ولی در  سال 90 این رقم به 9 درصد رسیده است.


وی ادامه داد: این تغییر الگو و جنسیت مصرف بسیار نگران کننده است. ما به این سمت رفته ایم که مطالعات و بررسی های مان را خیلی زودتر انجام دهیم و بازه زمانی آن را از ده سال، به 5 سال کاهش داده ایم و در آینده نیز ممکن است هر دو سال یک بار انجام دهیم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی با بیان اینکه طرح جدید ارزیابی مواد در کشور در دست انجام است، اظهار داشت: نتایج این طرح در چند ماه آینده منتشر خواهد شد و اگر تغییراتی وجود داشته باشد حتما به استحضار همه خواهد رسید.  


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: در آسیای شرقی که به عنوان مثلث طلایی شناخته و مقدار زیادی مواد مخدر سنتی تولید می شود، تغییر الگوی مصرف رخ داد و در حال حاضر 95 درصد از معتادین آنها دارند مواد صنعتی استفاده می کنند. در ایران نیز با توجه به این تغییر الگوی مصرف، چنین امری محتمل است و ممکن است با افزایش آمار روبرو شویم.

وی با بیان اینکه تمام فعالیت های ما به این سمت است که جلوی تغییر الگوی مصرف به سمت شیشه را بگیریم، گفت: اقدامات بسیار مهمی در این زمینه انجام شده است که می توان به عدم دسترسی به شیشه و مواد محرک اشاره کرد. متاسفانه دسترسی به مواد ابتدایی ساخت شیشه زیاد بود زیرا مصرف دوگانه دارد و در داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با کاهش پیش سازهای شیشه، رقم شیشه از 15 میلیون تومان به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است.

وی در بیان دیگر اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: مبحث دیگری که خیلی مورد توجه قرار داده ایم، آموزش های دقیق است. بخش قابل توجهی از جامعه ما هنوز خطرات شیشه را به صورت جدی درک نکرده اند. تبلیغات بسیار زیادی در فضای مجازی از طریق سوداگران انجام می شد که به شیشه وابستگی وجود ندارد و اعتیاد آور نیست. حقیقت این است که وابستگی جسمی این مواد زیاد نیست ولی وابستگی روانی بسیار بسیار شدید است و یکی از بالاترین اثرات تخریبی را دارد.


در ادامه رفیعی پور با بیان اینکه اَشکال اعتیاد متفاوت است، گفت: امروز باید از اعتیاد به دارو و یا اعتیاد به الکل و همچنین مواد محرک و سنتی و یا حتی اعتیاد به اینترنت نام ببریم. 


وی افزود: آماری که ما داریم بر اساس خود احضاری است و یا افرادی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند و بر اساس آن اعلام می کنند این تعداد معتاد داریم. اما خیلی از افراد هستند که به هیچ مرکزی مراجعه نمی کنند و یا راست هم نمی گویند زیرا اعتیاد را جرم تعریف کرده ایم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha