یك فوق تخصص جراحی عروق با بیان این كه برگر شایعترین علت قطع عضو به علت بیماری عروقی در كشور است، گفت: بیماری برگر بر اثر استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر اعم از تریاك، هروئین و كوكائین ایجاد می‌شود.

دكتر كلانتر معتمد در گفت وگو با ایسنا،‌ با بیان این كه حتی همسران مردان سیگاری و افراد در معرض دود سیگار«passive smoker» هم در معرض ابتلا به بیماری برگر قرار دارند، اظهار كرد: ابتلا به بیماری برگر به ارث بستگی دارد.

وی در خصوص مكانیسم ایجاد بیماری در فرد سیگاری توضیح داد: در بیماری برگر مویرگها به التهاب و انسداد دچار می‌شوند و خون پس از ورود به شریان اصلی راه خروجی نداشته و به علت استاز «سكون» لخته در پا ایجاد می‌شود.

این فوق تخصص جراحی عروق از درد، بروز زخم در نوك انگشتان و یا ناخن فرو رفته در گوشت و كبودی به عنوان علایم اولیه بیماری برگر یاد كرد و افزود: در این افراد درمانهای جراحی ناخن فرورفته نتایج مطلوبی را در پی ندارد.

دكتر كلانترمعتمد درمان اولیه بیماری برگر را قطع مصرف سیگار و مواد مخدر برشمرد و یادآور شد:‌ موثرترین درمان سمپاتوتكتومی (برداشتن عصب سمپاتیك منقبض كننده عروق) است. اما چنانچه سیانوز اندام از انگشت تجاوز به قاعده برسد درمانی جز قطع پا از ناحیه زیر زانو وجود ندارد.

وی با بیان اینكه «برگر» درمان دارویی ندارد در ادامه به هموطنان توصیه كرد تا با ترك استعمال دخانیات از بروز بیماریهای عروقی چون برگر جلوگیری كنند.

این فوق تخصص جراحی عروق با بیان این كه بیماران دیابتی سیگاری به شدت و میزان بیشتری به عوارض عروقی دچار می‌شوند، یادآور شد: بالاترین میزان مرگ و میر در جهان به سیگار اختصاص دارد. این در حالی است كه امروزه به خوبی ثابت شده دود سیگار حامل 4 هزار ماده سمی و علت بروز انواع سرطان‌ها از جمله ریه، مثانه، زبان و كلیه بیماریهای عروقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha