پنبه یکی از اساسی‌ترین محصولات کشاورزی است که در 79 کشور جهان کشت می‌شود. میلیون‌ها خانواده در جهان به تولید و فرآوری این محصول وابسته‌اند. همچنین پنبه بعد از سویا دومین منبع تولید روغن دنیا به شمار می‌رود.

عاقبت تولید پنبه تراریخته در پاکستان

سلامت نیوز: پنبه یکی از اساسی‌ترین محصولات کشاورزی است که در 79 کشور جهان کشت می‌شود. میلیون‌ها خانواده در جهان به تولید و فرآوری این محصول وابسته‌اند. همچنین پنبه بعد از سویا دومین منبع تولید روغن دنیا به شمار می‌رود.


 تصویر درسی برای مزارع پنبه ایران
آمارها نشان می‌دهد پاکستان، چهارمین تولیدکننده پنبه و بزرگ‌ترین صادرکننده نخ‌پنبه در جهان است. بخش قابل‌توجهی از درآمد ملی این کشور، معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی، و 55 درصد از درآمدهای ارزی به کشت و فرآوری این محصول اختصاص دارد.


وابستگی 400 کارخانه نساجی به پنبه، این محصول را به مهم‌ترین کالای اقتصادی و صنعت نساجی را به بزرگ‌ترین صنعت این کشور تبدیل کرده است.
عملکرد تولید پنبه در پاکستان به‌طور متوسط 570 کیلوگرم در هر هکتار است؛ این میزان در مقایسه با کشورهای چین، آمریکا و هند بسیار کمتر بوده و در اثر آفت‌زدگی فراوان پنبه در این کشور رخ می‌دهد. در این میان «بالپولکداران» از مهم‌ترین آفات پنبه به شمار می‌رود؛ طبق آمار 20 تا 30 درصد کاهش عملکرد پنبه در این کشور مربوط به خسارت این آفت است.

در سال‌های ابتدایی هزاره سوم، سازمان تحقیقات کشاورزی پاکستان، مهم‌ترین عامل این نقصان عملکرد را خسارت ناشی از آفات دانست و با وجود راه‌حل‌های مختلف، برای جلوگیری از خسارت این آفت، استفاده از بذرهای پنبه دستکاری‌شده ژنتیکی (مقاوم به برگ‌خواران) را تنها فن موفق برای مقابله با این مشکل اعلام کرد. بر این اساس سیاست‌های کشت پنبه دستکاری‌شده ژنتیکی (تراریخته) از سال 2005 در پاکستان گسترش پیدا کرد. به‌گونه‌ای که طی پنچ سال 70 درصد زمین‌های زیر کشت پنبه در پاکستان، به تولید پنبه تراریخته Bt اختصاص یافت.

بررسی اسناد نشان می‌دهد برنامه‌ریزی و چشم‌انداز برای افزایش تولید پنبه در پاکستان، طی یک بازه ده ساله (2015-2005) و با کشت پنبه تراریخته Bt افزایش از سالانه 15 میلیون عدل به 20 میلیون عدل بوده است.


فرجام تلخ انتخاب پنبه تراریخته
اما پس از گذشت یک دهه از کشت پنبه تراریخته در پاکستان، نتایج گزارش‌های منتشرشده از شکست قطعی طرح کشت پنبه تراریخته Bt حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها افق مورد انتظار سازمان تحقیقات کشاورزی پاکستان تأمین نشد، بلکه میزان تولید پنبه طی این مدت، با چهار میلیون عدل کاهش نسبت به شروع طرح، 11 میلیون عدل رسیده، و تولید این محصول استراتژیک در پاکستان را با سقوط نگران‌کننده‌ای مواجه کرده است.

همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر تأمین نشدن اهداف پیش‌بینی‌شده، استفاده از پنبه Bt در درازمدت سبب بروز معضلاتی نیز شده است.
طی بررسی انجام‌شده توسط دانشمندان پاکستانی در سال 2014، در پنج منطقه استان پنجاب، بیش از 88 درصد مزارع پنبه به آفت «زنگ پنبه»، و بیش از 70 درصد مزارع به آفت «برگ‌خوار» آلوده‌شده است.


نکته قابل تأمل این که زنگ پنبه ـ به عنوان یک آفت مکنده ـ در سال‌های گذشته، بعد از آفات برگ‌خوار در جایگاه دوم بوده، اما تولید پنبه Bt باعث شیوع و تغییر جایگاه این آفت شده است.

همچنین کشت بی‌رویه پنبه دستکاری‌شده ژنتیکی (Bt) در زمین‌های این منطقه منجر به مقاومت در آفت اولیه (برگ‌خوار) شده است.
از سوی دیگر پنبه‌های دستکاری‌شده ژنتیکی (تراریخته) تنها بر گونه‌هایی از برگ‌خواران تأثیرگذار بوده و با گذشت زمان جمعیت این گونه‌ها نیز افزایش یافته، و به عنوان عامل خسارت‌زای جدید مطرح شده‌اند.


با توجه به نتایج این بررسی، یکی از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده بعد از استفاده چندین ساله از بذرهای تراریختهBt ، تغییر نوع آفات مهاجم پنبه، از برگ‌خواران به آفات مکنده است. به این ترتیب که قبل از کشت پنبه‌های تراریخته Bt، آفات برگ‌خوار در رقابت با دیگر آفات پنبه موفق بوده و به عنوان آفت غالب پنبه مطرح بودند اما کنترل جمعیت این آفت با استفاده از گیاهان تراریخته، فرصت را برای شیوع آفات دیگر به ویژه آفات مکنده فراهم کرده است. در نتیجه کاهش عملکرد پنبه به دلیل خسارت آفات همچنان ادامه داشته و تنها نوع آفت خسارت‌زا تغییر کرده است.


از آنجا که این تغییر آفات مهاجم، در مقایسه با تغییرات طبیعی در بازه زمانی بسیار کوتاه‌تری رخ داده، احتمال بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر دیگری نیز وجود دارد.
به‌طور مثال در شرایط افزایش ناگهانی یک آفت، طبیعت فرصت لازم برای افزایش جمعیت شکارچی طبیعی آن را ندارد، و احتمال شیوع گسترده و خسارت جبران‌ناپذیر افزایش می‌یابد.

خسارات وارد شده به مزارع پنبه پاکستان به‌گونه‌ای بوده که در حال حاضر دولت، کشاورزان را از کشت 19 گونه پنبه دستکاری‌شده ژنتیکی (تراریخته) در پنجاب منع کرده است.

کارشناسان پاکستانی معتقدند ده سال پیش به جای تولید عجولانه پنبه تراریخته Bt، باید برای افزایش دانش کشاورزان و ترویج روش‌های کشاورزی طبیعی اقدامات مؤثری صورت می‌پذیرفت.


برنامه ششم و محصولات تراریخته
با توجه به برنامه‌ریزی مسئولان کشاورزی ایران در تولید انبوه و تجاری پنبه و برنج تراریخته از‌جمله در برنامه ششم کشور، لازم است دولتمردان کشور ضمن بررسی دلایل شکست محصولات تراریخته در کشورهای دیگر، از شتابزدگی در تولیذ محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی پرهیز کنند.

این درحالی است که در سال‌های اخیر سطح زیر کشت پنبه در کشورمان خصوصا مناطق گرگان و گنبد که قطب پنبه کشور محسوب می‌شوند، رو به کاهش گذاشته است.

کاهش سطح زیر کشت دلایل مختلفی دارد؛ از جمله آن با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و هچنین طولانی بودن دوره داشت و برداشت این محصول، برای کشاورزان اقتصادی نیست و چندان مورد استقبال آنان قرار نمی‌گیرد. معاون اداره کل پنبه، دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهادکشاورزی از کاهش 17 درصدی سطح زیر کشت پنبه در سال‌‌جاری خبر داده است.

با توجه به وضعیت نامطلوب تولید پنبه در ایران، این نگرانی وجود دارد که سیاستگذاران کشورمان نیز در دام استفاده از تراریخته‌ها برای افزایش تولید این محصول استراتژیک بیفتند که عواقب نامطلوبی در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سجاد ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    0 2
    نوشته اید که وابسته به هیچ جا نیستید، من فکرمیکنم دروغ باشد، قطعا یا این سایت یا نویسنده این مطلب وابسته به ارگان های خاص واردکننده سم کشور هستند، محصولات تراریخته بسیار سالم تر از محصولات غیرتراریخته هستند چون به آفات به طور ژنتیک ژنتیکی مقاوم اند و سمی برای آنها مصرف نمیشود، چند خبرگزاری و روزنامه ی حامی این ارگان نظامی نیز، حامی مخالفت با تراریخته اند مانند تسنیم و میزان و کیهان. تسنیم و میزان ایمیل بنده رو بلاک کردند، و اجازه کامنت گذاری به بنده را نمیدهند، دکتر کرمی منتقد اصلی تراریخته نیز استاد دانشگاه علوم پزشکی سپاه است، برخی کشورهای مافیایی مثل ایتالیا با آن مخالف اند چون سم سازی آنها و واردکننده های سم ضربه میبینند، اما همان تراریخته را ازکشورهای دیگر به قیمت ارزان میخرند و درداخل کشور خود که مواد غذایی گران است میفروشند. در کشور ما هم اینها تا منفعت خود را در خطر میبینند به طرف مقابل انگ آمریکایی و اسرائیلی بودن میزنند. بطور مثال ایتالیا و فرانسه که خود از تولیدکنندگان دام تراریخته اند، از اولین ممنوع کنندگان کشت تراریخته بودند چون دام تراریخته کاسبی مافیا را ازبین نمیبرد، یا بطور مثال تمام واکسن ها و بسیاری از مواد داروها با باکتری های تراریخته تولید میشوند ولی کسی علیه آنها برنامه نمیسازد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته مثل امریکا، استرالیا، کانادا، اسپانیا، پرتغال و انگلیس تولیدکننده تراریخته اند، ژاپنی‌ها بیست سال است که برنج تراریخته (طلایی) میخورند و بالاترین میانگین عمر دنیا را دارند. متشکرم
    • بیوتکنولوژیست ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      3 0
      شما لطفا مدرکی ارایه بدهند که ژاپنیها برنج طلایی می خورند!! در مورد واکسنها و داروها: محصول باکتری تراریخته که یک پروتیئن (هورمون یا انزیم) است به صورت کنترل شده مصرف می شود که البته آن هم مخاطراتی دارد... آنها نمی آیند باکتری تراریخته را در محیط زیست رها سازی کنند.. کلیه فرایند در اتاق های تمیز (Clean Room) وتحت کنترل است و ریسک خروج سویه باکتری ترانسژن یسیار کم است
    • مخالف جی ام ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      1 0
      هر کس که اندکی مبانی اقتصاد و بیوتکنولوژی را بداند به این نوشتار می خندد!!!
  • مخالف جی ام ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    0 0
    ترا ریخته ها را مانت سنتو برای سیر کردن شکم گرسنگان فقیر آفریقا و دیگر کشور ها بوحود آوردند و دقیقاٌ از عوارض مخرب آن بر ژن انسان مطلع بودند، به همین دلیل ساده یک کیلو سیب ارگانیک در آمریکا 6 دلار است و یک کیلو سیب تراریخنه 50 سنت، باید با قاطعیت از ورود این خیانت و جنایت به سبد غذایی مردم در ایران جلوگیری نمود و از دولت و مجلس درخواست نمود تا به جای آن، تمهیداتی در راستای تولید هرچه بیشتر محصولات ارگانیک اندیشیده شود، باید مطالبه گر سلامت تغذیه مردم شد.