بیشتر كودكان در سنین دو تا پنج سالگی قادر به كنترل ادرار و مدفوع خود می‌شوند. تعداد كمی از كودكان پیش از دو سالگی نیز كنترل قابل اطمینانی دارند و تعداد اندكی پس از پنج سالگی همچنان دچار مشكلات عدم كنترل هستند.

سن دستیابی كودكان به مهارتهای توالت رفتن و كنترل ادرار بسیار متغیر است. گاه تغییر شرایط محیطی مانند به دنیا آمدن یك كودك جدید و یا آغاز مدرسه می‌تواند كودك را مضطرب كند و یادگیری توالت رفتن را به تاخیر بیاندازد.

كودكانی كه والدین آنها دیرتر توالت رفتن و كنترل ادرار را در كودكی فرا گرفته‌اند به احتمال زیاد خود نیز دیرتر بتوانند كنترل قابل اطمینانی بر ادرار به دست آورند. جز در مواردی كه مشكلات جسمی وجود دارد، آموزش توالت رفتن سیر طبیعی خود را طی خواهد كرد و فشارهای وارده از سوی والدین نمی‌تواند این روند را تسریع كند.

یادگیری كنترل ادرار و مدفوع بخشی از تكامل كودك است. نخست كنترل مدفوع، سپس كنترل ادرار در طول روز و در نهایت كنترل ادرار طی شب كامل می‌شود. سعی نكنید پیش از آماده شدن كودك به او توالت رفتن را بیاموزید.

حداقل سن برای آغاز آموزشی توالت رفتن به كودك، 18 ماهگی است و معمولا پسرها دیرتر از دخترها توالت رفتن را یاد می‌گیرند. توصیه می‌شود پس از 18 ماهگی كودك را با لگن آشنا كنید. به این صورت كه هنگام تعویض پوشك بچه او را روی لگن بنشانید. همچنین به والدین توصیه می‌شود كودك را به استفاده از لگن تشویق كرده و لگن را در محلی نزدیك و مناسب قرار دهید تا كودك به سرعت به آن دسترسی داشته باشد.

كودك را پس از صرف غذا و یا در مواقع خاصی كه می‌دانید نتیجه مطلوب بیشتر است، روی لگن بنشانید و بهتر است از پوشك‌هایی استفاده شود كه امكان بالا و پایین كشیدن آن برای كودك وجود داشته باشد. پس از آن كه كودك به صورت اطمینان‌بخش از لگن استفاده كرد، در مرحله بعد استفاده از توالت معمولی را آموزش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha