معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مجهز شدن ۳۵۵ مرکز بهداشت به کلاس های آمادگی زایمان و آموزش مادران، گفت: تاکنون ۳۶ هزار مادر باردار در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کرده اند.

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مجهز شدن ۳۵۵ مرکز بهداشت به کلاس های آمادگی زایمان و آموزش مادران، گفت: تاکنون ۳۶ هزار مادر باردار در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی اکبر سیاری یکی از اهداف وزارت بهداشت را ترویج زایمان طبیعی و ایمن بیان کرد و گفت:در این راستا برنامه های كلاس های آمادگی زایمان و بیمارستان های دوستدار مادر از سال ۸۷ به معاونت بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشكی كشور ابلاغ شده و تاكنون در حال اجراست.

وی، توانمند سازی مادران برای انتخاب روش زایمان ایمن را یکی از اهداف برگزاری کلاس های آمادگی زایمان بیان کرد و افزود: كاهش ترس از درد زایمان، آگاهی به مادران، انجام ورزشهای خاص دوران بارداری و خوشایند سازی دوران بارداری و زایمان و در نهایت كاهش سزارین های غیر ضروری از دیگر اهداف برگزاری این کلاس ها است.

به گفته سیاری، تدوین كتاب آموزشی برای مادران و آموزش دهندگان، تهیه استانداردهای خدمت، فضای فیزیكی، محتوای آموزشی و تهیه چک لیست پایش كلاس ها در اداره سلامت مادران از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری کلاس های آمادگی زایمان است.

وی با اشاره به اینکه كلاس های آمادگی زایمان از هفته ۲۰ تا هفته ۳۷ بارداری برای مادران طی ۸ جلسه۹۰ دقیقه ای برگزار می شود، افزود: در این کلاس ها بهداشت فردی، تغذیه، سلامت روان، علائم هشدار، مراحل زایمان، روش مناسب زایمان، شیردهی، مراقبت از نوزاد و بهداشت پس از زایمان آموزش داده می شود.

سیاری افزود: همچنین در این کلاس ها ورزش های بارداری، اصلاح وضعیت و تن آرامی، به منظور كاهش ترس از درد زایمان، تقویت عضلات و پیشگیری از صدمه به عضلات كف لگن، برای مادر انجام می شود.

به گفته وی، دو جلسه آموزشی برای پدر در نظر گرفته شده است كه در صورت فضای مناسب بیمارستان، پدر می تواند به عنوان همراه مادر در بیمارستان حضور داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تاثیر گذاری كلاس های آمادگی زایمان، ابلاغ سیاست های جدید جمعیت، ترویج زایمان طبیعی با رویکرد علمی مبتنی بر شواهد در راستای افزایش نرخ باروری اداره سلامت مادران، افزود: در این راستا دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس اقدام به تعمیم برنامه كلاس های آمادگی زایمان در مراكز بهداشتی درمانی حوزه بهداشت از سال ۱۳۹۳ کرده است.

سیاری با تاکید بر تجهیز حداقل یك مركز بهداشتی شهری در هر شهرستان و آموزش به ماماها توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزود: در این راستا اگر كمبود فضای فیزیكی و نیروی انسانی وجود داشت، دانشگاه ها می توانند اقدام به خرید خدمت کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تجهیز ۳۵۵ مرکز بهداشت به کلاس های آمادگی زایمان و آموزش به مادران، گفت: تا کنون ۷۵ کارگاه آموزشی برای ماماها برگزار شده است که در این راستا حدود ۱۵۰۰ ماما آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند.

سیاری افزود: در این راستا ۱۳۲ تفاهم نامه با بخش خصوصی منعقد شده است و ۳۰۳ کلاس آموزشی مادران مورد پایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۳۶ هزار مادر باردار در کلاس ها شرکت کرده اند، افزود: از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۵۰ مادر به زمان زایمان رسیدند كه زایمان ۸۲ درصد از مادران آموزش دیده به روش طبیعی انجام شده است.

سیاری در پایان گفت: با توجه به سابقه آموزش ها در حوزه درمان و اطلاعات یك ساله حوزه بهداشت تاثیر آموزشها بر مادران به منظور انتخاب روش ایمن زایمان و فرهنگ سازی و رضایت مندی موثر و مشهود است و می تواند در كاهش سزارین های غیر ضروری موثر باشد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha