سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 177172

سرمقاله امروز روزنامه افسانه شیراز به قلم فرزاد وثوقی به ابهامات موجود در برنامه پزشک خانواده اختصاص یافت.

ابهام برنامه پزشک خانواده در شیراز

سلامت نیوز:سرمقاله امروز روزنامه افسانه شیراز به قلم فرزاد وثوقی به ابهامات موجود در برنامه پزشک خانواده اختصاص یافت.

به گزارش سلامت نیوز در این سرمقاله امده است : این بار پزشکان عمومی فعال در برنامه پزشک خانواده واکنش منفی نشان دادند و این برنامه دوباره خبر ساز شد . درچندروز گذشته نه مردم که پزشکان عمومی از اجرای این برنامه در استان فارس گلایه داشتند وگلایه آنان آنقدر دامن گیر شده بود که از پذیرش بیماران عضو این برنامه در فارس خودداری نمودند.

یکم اسفند ماه جاری تمامی پزشکان خانواده استان از پذیرش بیماران عضو این برنامه با تعرفه های تعیین شده خودداری وآنان را با تعرفه های آزاد ویزیت نمودند . هرچند بلافاصله بعد از این واکنش منفی پزشکان عمومی ، مسوولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام آن را تکذیب کردند اما بلافاصله رییس انجمن پزشکان عمومی استان  ضمن تایید این واکنش نسبت به اجرای ناقص برنامه در فارس موضع خود را مشخص نمود .

دکتر بهجو گفته در اعتراض به برنامه پزشک خانواده شهری دریافت فرانشیز با شرایط سایر استانها در روز یکم اسفند انجام شده است و از پذیرش بیماران با تعرفه مصوب خودداری شده است . هر چند این مسوول اذعان داشته است که دریافت مازاد بر تعرفه را به حساب بیماران سرطانی واریز خواهند کرد .

شاید عمده دلیل واکنش پزشکان عمومی عدم پرداخت حق الزحمه آنان در موعد مقرر بوده که در چند ماه گذشته با بی توجهی مسوولین دانشگاه علوپزشکی همراه شده است . اما رییس انجمن پزشکان عمومی فارس اعلام داشته است ، وزیر بهداشت قول اصلاح و تداوم برنامه پزشک خانواده را داده که در دو سال ونیم گذشته تحقق نیافته است و از همه بدتر زیرساخت های طرح مانند سامانه الکترونیکی پزشک خانواده فراهم نشده وبا این رویه سرنوشت طرح وسلامت مردم در ابهام وتردید قرار گرفته است .

اعلام واقعیت ابهام و تردید در اجرای این طرح و تاثیر آن بر سلامت مردم آنهم از لایه های پنهان داستان تاسف انگیز است وقتی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دایم از اجرای آن اظهار خوشوقتی می کند . اخیرا هم سمیناری بزرگ در تایید این برنامه در شیراز برگزار شد اما لایه های پنهان برنامه حکایتی دیگر از داستان پزشک خانواده دارند، وقتی مجریان آن که در خط مقدم ارایه خدمات به مردم از روند برنامه اینچنین گلایه دارند !؟

استان فارس دارای 4 میلیون و 500هزار نفر جمعیت است و دارای 29 شهرستان و 84 بخش است . بی توجهی به استانی بزرگ مانند فارس وتبدیل آن به سایت آزمون وخطا کار درستی نیست . برنامه پزشک خانواده تنها در دو استان فارس و مازندران اجرایی شده است وبسیاری از گردشگران داخلی ، دفترچه بدست در شرایط درخواست ارایه خدمات پزشکی با مشکلات خاصی روبرو می شوند . مشکلاتی که از بابت ناشناخته بودن برنامه و عدم اجرای آن در سایر استانهای کشور بوجود آمده است .

بیمارستانهای شیراز شلوغ است گاهی جای نفس کشیدن درآن نیست . بدلیل نوع ارایه خدمات در سطح استان همه به مرکز فارس می آیند حتی گردشگران سلامت از سایر کشورهای همسایه ، اما مسوولین استان خیلی دیر به فکر ساخت بیمارستانهای جدید افتاده اند و باید سالها صبر کرد تا بیمارستان جدیدی ساخته شود ومعلوم نیست به دلیل هزینه های سرسام آور ساخت چه برخوردی با مردم دردمند استان در باب پرداخت هزینه های بشود  .

آیا دوباره بیمارستانی با مشخصات بیمارستان خیریه نمازی در شیراز احداث خواهد شد که بدون توقع آنچنانی به درمان مردم اقدام نماید وحتی در مباحث آموزش پزشکی قدم گذارد !؟ پر واضح است که بدست آوردن زمین برای ساخت بیمارستان شماره 2 نمازی با تنش های بسیاری همراه بود و باید دید این تنش ها چه تاثیری در آینده این فضا برای ارایه خدمات پزشکی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha