اتاق امن تزریق؛ این عنوان طرحی است كه در میان بی‌شمار طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌ها برای كاهش تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی اعتیاد بر فرد و اجتماع گم شد. سال ۹۳ این طرح از سوی مدیركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان طرحی خوب و موثر برای نظارت و احصای معتادان مطرح شد كه بعد از تغییر مدیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، این طرح نیز از سازمان رفت! تاجایی كه مهر امسال افشار، معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر آب پاكی را روی دست همه ریخت و اعلام كرد: دولت طرحی برای ایجاد اتاق امن تزریق و توزیع مواد مخدر ندارد.

اتاق امن تزریق در بیراهه برخوردهای سلیقه‌ای

سلامت نیوز: اتاق امن تزریق؛ این عنوان طرحی است كه در میان بی‌شمار طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌ها برای كاهش تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی اعتیاد بر فرد و اجتماع گم شد. سال ۹۳ این طرح از سوی مدیركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان طرحی خوب و موثر برای نظارت و احصای معتادان مطرح شد كه بعد از تغییر مدیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، این طرح نیز از سازمان رفت! تاجایی كه مهر امسال افشار، معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر آب پاكی را روی دست همه ریخت و اعلام كرد: دولت طرحی برای ایجاد اتاق امن تزریق و توزیع مواد مخدر ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه می نویسد: اتاق امن تزریق كه در نظر معاون كاهش تقاضای فعلی ستاد در حد توزیع موادمخدر توسط دولت در نظر گرفته شده است، در واقع طرحی برای احصای معتادان و نظارت بر روند مصرف مواد توسط آنهاست كه در كشورهای توسعه‌یافته نظیر سوئیس اجرا شده و از طریق آن تعداد معتادان تزریقی به نحو چشمگیری كاهش داشته است. در تعدادی از كشورهای توسعه‌یافته نظیر ایرلند و كانادا این طرح پیاده می‌شود و بر اساس آن دولت و سازمان مبارزه با مواد مخدر مواد مصرفی معتادان تزریقی و كارتن‌خواب را در اتاقی مشخص به صورت رایگان به آنها می‌دهد و آنها فقط در همان اتاق و در اندازه مجاز می‌توانند این مواد را مصرف كنند. بی‌شك عرضه رایگان مواد مخدر در مكانی حتی دولتی برای هر معتاد متجاهری امری مطلوب است و هر فرد معتادی حداقل یك بار هم كه شده سعی می‌كند گذری هم كه شده از این مكان استفاده كند. با این اقدامات می‌توان تعداد واقعی معتادان متجاهر را مشخص و همه آنها را شناسایی كرد و مهم‌تر از آن می‌توان بر مواد مخدری كه وارد كشور شده یا تولید می‌شود و روند عرضه و مصرف آن به‌طور مستقیم نظارت كرد.

۲۵۰ هزار معتاد تزریقی داریم

سال ۹۳ مدیركل وقت درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر جزئیات كامل راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق را تشریح كرد. به گزارش مهر، فرید براتی‌سده درباره جزئیات راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق اظهار داشت: باید ظرفیت موضوعات مرتبط با كاهش آسیب اعتیاد بررسی شود. در كشور تعدادی معتاد پرخطر داریم كه عمدتا تزریقی بوده یا عملشان سنگین است و هر اقدامی كه انجام شود این افراد درمان نمی‌شوند. او افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر این افراد باید دستگیر شوند كه متاسفانه به محض آزادی دوباره اقدام به مصرف مواد می‌كنند. مدیركل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه در حال حاضر ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار معتاد تزریقی در كشور داریم، افزود: این افراد در محل‌های مختلف حضور دارند و موضوع اصلی، بهداشت و عدم دریافت خدمات است. این افراد در صورتی كه خدمات دریافت نكنند عامل اصلی انتقال هپاتیت، ایدز و اخیرا بیماری سل نیز هستند. او با اعلام اینكه طرح كاهش آسیب اعتیاد در مناطق پرخطر اجرا می‌شود گفت: در خارج از كشور علاوه بر ارائه سوزن، پنبه الكلی و جای تزریق در اختیار معتاد قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه سوئیس به همراه استرالیا موفق ترین كشور در ساماندهی معتادان تزریقی است در حالی كه هر كدام از این كشورها یك اتاق امن تزریق دارند. مدیركل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه موضوع اتاق‌های امن تزریق در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، اظهار داشت: تاكنون اجازه راه‌اندازی هیچ اتاق امن تزریقی را در كشور نداده‌ایم و اگر هم بخواهیم اتاق امن راه‌اندازی كنیم این بدان معنا نیست كه هر كسی بتواند در هر كجا اتاقی راه‌اندازی كند تا باعث نگرانی مردم شود. ابتدا باید بگویم كه این طرح فعلا اجرا نشده و معلوم نیست كه در آینده نیز اجرایی شود. اگر هم برنامه‌ای برای راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق داشته باشیم باید به ظرایف موجود توجه كنیم. اوبا بیان اینكه مردم نباید نگران راه‌اندازی این اتاق‌ها باشند، افزود: قرار نیست در هر خیابانی اتاق‌های امن راه اندازی كنیم.

حتی در توزیع سرنگ هم مشكل داریم

بلافاصله بعد از این اظهارت در اسفند ۹۳، قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه وجود اتاق‌های تزریق در محیط‌های اجتماعی مورد انتقاد است عنوان كرد: اكنون در مراكز كاهش آسیب حتی وقتی معتادان برای گرفتن سرنگ و امثالهم مراجعه می‌كنند مورد اعتراض مردم به علت تردد معتادان است، چه رسد به توزیع مواد رایگان كه معتادان سراسر كشور رابه یك منطقه می‌كشاند.

اتاق امن تزریق بسازیم

بعد از این اظهارنظر براتی سده و واكنش جزینی و به فاصله كمتر از یك سال بعد در مرداد امسال رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد كرد كه اتاق امن تزریق ایجاد شود. سعید صفاتیان ایجاد اتاق امن تزریق را یك برنامه حمایتی كلان عنوان و تاكید كرد كه این اتاق باید در محل اجتماع معتادان راه‌اندازی شود تا حداقل از تزریق سالم، آن هم با سرنگ استریل، مطمئن باشیم. بعد از اینكه مجمع از این طرح استقبال كرد حتی زمزمه‌هایی نیز مبنی بر اینكه این طرح توسط مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است توسط برخی نمایندگان مجلس مطرح شد.

دولت برنامه‌ای برای توزیع موادمخدر ندارد

در واكنش به این خبر مهر امسال معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاكید بر اینكه دولت برنامه‌ای برای ایجاد اتاق امن تزریق و توزیع موادمخدر ندارد، گفت: قصد داریم تا خدمات كاهش آسیب را گسترش دهیم. به گزارش ایسنا، پرویز افشار با اشاره به طرح برخی نمایندگان مجلس جهت در دست گرفتن توزیع مواد مخدر به‌ویژه هروئین از سوی دولت گفت: این امر كاملا تكذیب می‌شود و با قاطعیت می‌گویم نه در دولت و نه در ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ اراده‌ای برای در دست گرفتن توزیع مواد مخدر وجود ندارد. معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: این ستاد هیچ برنامه‌ای برای توزیع ماده مخدر هروئین ندارد، ضمن اینكه مراكز امن تزریق نیز نخواهیم داشت. معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره علت عدم ایجاد اتاق‌های امن تزریق گفت: این اتاق‌ها یك اقدام آخر خطی لوكس است كه پاره‌ای از كشورهای دنیا كه تعداد معتادانشان كم است آنها را راه‌اندازی می‌كنند. او در ادامه این طرح رابه صرفه نخواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha