انجمن بین‌المللی پوكی استخوان به مناسبت روز جهانی پوكی استخوان گزارش جدید 16 صفحه‌ای موسوم به«FRAX» را منتشر كرده است كه ابزاری تخصصی برای كمك به متخصصان و پزشكان برای تشخیص بیمارانی است كه در معرض خطر شكستگی‌های استخوانی ناشی از ابتلا به این عارضه استخوانی قرار دارند.

این گزارش به مناسبت روز جهانی پوكی استخوان در 28 مهر هر سال منتشر شده است. FRAX یا به عبارت دیگر «ابزار ارزیابی خطر شكستگی استخوانی سازمان جهانی بهداشت» است كه یك ابزار شبكه‌ای آنلاین است و از سوی سازمان جهانی بهداشت طراحی و ارائه شده است. با دستیابی به این وسیله متخصصان می‌توانند زنان و مردانی را كه به دلیل شدت پوكی استخوان در معرض خطر شكستگی‌های استخوانی هستند و نیاز به مداخله‌های پزشكی دارند شناسایی كرده و در نتیجه با این سیستم مشكل كمبود منابع مراقبت‌های بهداشتی برای این افراد كاهش خواهد یافت. در سیستم FRAX از چندین فاكتور شناخته شده خطرساز بالینی استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، پوكی استخوان به عنوان یك بیماری اغلب نادیده گرفته می‌شود در حالی كه در بسیاری از مناطق جهان شایع است و طبق آمار امروزه از هر سه زن یك نفر و از هر پنج مرد یك تن از سن 50 سال به بالا دچار شكستگی استخوانی می‌شوند كه ناشی از بیماری پوكی استخوان است. این آسیبهای استخوانی می‌تواند تاثیر مخرب و نامطلوبی روی زندگی تك تك افراد داشته باشد و بار اجتماعی و اقتصادی زیادی را به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و در مجموع بركل جامعه تحمیل كند.

روز جهانی پوكی استخوان هر سال با هدف فراخوان تمام مقامات بهداشتی دولتی از سراسر جهان برای بررسی این بیماری به عنوان یك اولویت سلامتی برگزار می‌شود.

بیماری پوكی استخوان، بیماری شایع است كه در آن كاهش عمومی و شدید در توده استخوانی بوجود می‌آید و استخوانهای فرد بسیار آسیب پذیر و شكننده می‌شود. این بیماری مختص سالمندان بوده و در زنان بسیار شایعتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha