سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 17747

یك پروفسور سرشناس انگلیسی ادعا كرده است كه مصرف مكمل‌های ویتامین می‌تواند سبب بروز سرطان شود.

پروفسور مارتین ویزمن مشاور علمی و پزشكی صندوق جهانی تحقیقات سرطان در رابطه با مصرف مكمل‌های ویتامینی هشدار داده است كه این قرص‌های مكمل نه تنها در پیشگیری از بروز سرطان تاثیری ندارند بلكه حتی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در مصرف كنندگان افزایش دهد.

پروفسور ویزمن خاطرنشان كرده است: افرادی كه به طور منظم از مكمل‌های ویتامینی و مواد معدنی استفاده می‌كنند و این روش را جایگزین یك رژیم غذایی متعادل و سالم كرده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

پروفسور ویزمن در مصاحبه‌ای با روزنامه دیلی اكسپرس چاپ انگلیس تصریح كرد: بسیاری از مردم این تصور غلط را در ذهن دارند كه می‌توانند با مصرف مكمل‌های معدنی و ویتامینی خطر ابتلا به سرطان را در خود كاهش دهند اما شواهد و تحقیقات علمی این تصور و باور اشتباه را تاكنون هرگز تایید نكرده است.

وی در تشریح این مطلب افزود: فقط با این استناد كه دنبال كردن یك رژیم غذایی سالم و صحیح می‌تواند در سطح نسبتا بالایی به بدن مواد مغذی خاص و ضروری را برساند نمی‌توان این رژیم غذایی را تبدیل به شكل قرصی و دارویی كرد و انتظار داشت كه از همان تاثیرات و مزایای مشابه داشتن یك الگوی غذایی صحیح بهره‌مند شد.

ویزمن تاكید كرد: در واقع در دوزهای بالا این میكرومواد مغذی یا به اصطلاح ریز مغذی‌ها تاثیرات غیرقابل پیش بینی دارند و می‌توانند به سلامت بدن آسیب برسانند.

به همین نسبت تحقیقات نشان داده است كه ویتامین‌های A و E می‌توانند سبب بروز بیماری شوند و البته مطالعاتی وجود دارد كه نشان می‌دهند دوزهای بالای برخی از این مكمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha