یک متخصص زنان و زایمان گفت: مرغ های صنعتی که با هورمون رشد پیدا می‌کنند دارای مقادیر زیادی چربی به‌خصوص در قسمت بال هستند، لذا توصیه می‌شود همه افراد، به خصوص خانم‌ها از مرغ‌های هورمونی و قسمت بال مرغ استفاده نکنند زیرا چربی مرغ‌های هورمونی در تحریک رشد کیست‌های پستان تاثیرگذار هستند.

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان گفت: مرغ های صنعتی که با هورمون رشد پیدا می‌کنند دارای مقادیر زیادی چربی به‌خصوص در قسمت بال هستند، لذا توصیه می‌شود همه افراد، به خصوص خانم‌ها از مرغ‌های هورمونی و قسمت بال مرغ استفاده نکنند زیرا چربی مرغ‌های هورمونی در تحریک رشد کیست‌های پستان تاثیرگذار هستند.


به گزارش سلامت نیوز ، افسانه قاسمی، در گفت‌وگو با سینا به یکی از مشکلات شایع در خانم‌ها اشاره کرد و گفت: کیست‌های پستان دو نوع ساده و کمپلکس دارند؛ کیست‌های ساده، دیواره صافی دارند و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد، بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و بیمار فقط باید تحت‌نظر باشد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: کیست‌های سینه معمولاً مشکل بسیار حاد پاتولوژیک به‌حساب نمی‌آیند زیرا این کیست‌ها با تغییرات قائدگی دچار تغییراتی از نظر تعداد و اندازه می‌شوند و درد و احساس ناراحتی را برای خانم‌ها به وجود می‌آورند، در این حالت سینه‌ها دردناک و متورم می‌شوند؛ کیست سینه به طورطبیعی با یک سری جریان‌ها از جمله داروهای هورمونی با مقدار زیاد، خوردن هر نوع چربی، محرک‌های کیست سینه مانند فلفل، کافئین، شکلات و قهوه تشدید می‌شوند و درد را افزایش می‌دهند.

وی گفت: مرغ های صنعتی که با هورمون رشد پیدا می‌کنند دارای مقادیر زیادی چربی در قسمت بال هستند، اگرچه بال مرغ لذیذترین قسمت آن است اما از نظر سلامتی بدترین قسمت به حساب می‌آید زیرا چربی در این ناحیه تجمع پیدا می‌کند؛ توصیه می‌شود همه به خصوص خانم ها از بال مرغ چه به‌صورت کباب شده و چه به‌صورت پخته شده در غذا استفاده نکنند زیرا چربی مرغ های هورمونی در تحریک رشد کیست‌های پستان تاثیرگذار هستند؛ بنابراین تغییرات فایبروکیستیک که اکثرا خوش خیم هستند با کمتر شدن مصرف چربی کاهش پیدا می‌کنند.

معاون آموزشی بیمارستان شهید اکبرآبادی با تاکید بر استفاده از مرغ‌های سبز گفت: خانم‌ها می‌توانند با مصرف مرغ‌های سبز که به سبب جوان بودن، کاهش مصرف دارو و مدت کوتاه پرورش از کیفیت بالاتری نسبت به مرغ‌های معمولی برخوردارند، و همچنین با افزایش خوردن مایعات و مواد قندی از کیستیک شدن سینه‌ها جلوگیری ‌کنند.



پس از بازنشر این مطلب توسط سلامت نیوز در پی درج خبر «خانم‌ها به هیچ وجه بال مرغ نخورند» در خبرگزاری سینا، «دکتر افسانه قاسمی» متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیحاتی را در این خصوص برایمان ارسال کرده‌اند که به شرح زیر است:

باخبر شدم که انتشار بخشی از مصاحبه اینجانب دکتر افسانه قاسمی، متخصص زنان و زایمان با خبرگزاری سینا درباره عوامل خطر کیست‌های پستان که در سایت‌های مختلف خبری نیز بازنشر شده بود، موجبات آزردگی خاطر جمعی از مرغداران، دامپزشکان و شاغلین صنعت طیور کشور را فراهم آورده است.

لازم است توضیحاتی را در این‌باره ذکر کنم:
۱- منظور اینجانب از توصیه به عدم مصرف بال مرغ در برخی خانم‌ها، تاکید بر این نکته بوده است که مصرف چربی یکی از عوامل خطر کیست‌های پستانی است و مصرف کلیه چربی‌ها در افرادی که کیست‌های سینه دارند، تا حد امکان توصیه نمی‌شود.

۲- مصرف داروهای هورمونی می‌تواند تا حدی موجب افزایش کیست‌های سینه شود و مصرف بال مرغ به تنهایی موجب ایجاد کیست سینه نمی‌شود.

۳- این جمله که "مرغ‌های صنعتی با هورمون رشد پیدا می‌کنند"، برداشت خبرنگار محترم بوده است و چنین جمله‌ای از جانب بنده ابراز نشده است.

۴- صراحتاً تاکید می‌کنم که در ایران برای پرورش طیور از هورمون استفاده نمی‌شود.

در پایان لازم می‌دانم مجدداً از اینکه انتشار نامناسب بخشی از مصاحبه اینجانب، موجبات سوء برداشت و ناراحتی مرغداران، دامپزشکان و شاغلین صنعت طیور کشور را فراهم آورده، ابراز تاسف کنم و امیدوارم که با توضیحات فوق، سوء تفاهم‌های به وجود آمده برطرف شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    کدوم هرمون !! برای یک دکتر باید تاسف خورد که با دهن بینی داره مطلب مینویسه چرا نباید قبلش حداقل یه تحقیق و راست ازمایی کنه
  • دکترمجیددلگشایی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    Uسلام.لطف کنید منبع علمی این مطلب کذب راذکرنماييد.
  • مهران افظلی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    خانم دکتر افسانه دادن هورمون در مرغداری افسانه ای بیش نیست متاسف هستم
  • سعید شیرینکام ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام من متاسفم برای یک مجموعه ای که بدون تحقیق هر خبری رو روی سایت خود قرار میدهند وقتی که بارها از سوی محقق ها و سازمان دامپزسکی کسور و وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بر تولید مرغ که هیچ نوع هرمونی نداره و اصلان این قابل تجیه نه از نظر هزینه و نه از نظر تزریق فیزیکی نمی باشد باز بعضی به اصطلاح پرسکان بی پرده به این موضوع اشاره کرده و ثنعتی که در لبه پرتگاه میباشد بطرف پایین هدایت میشود لااقل پزسک گرامی سماکه میخواهید قدمی در راستای بهبود وضعیت مردم بردارید ای کاس تحفبقب در مورد استعاده هرمون در کشورمان که ایا در ثنعت مرغداری چنبن چیزی وجود دارد با نه لزفا تحقیق کرده لعد در موذد گعته های خود تجدید نطر کرده درغیر اینثورت نسبت به اتهام وارده هم از شما و هم از این رسانه اعاده حیثیت خواهیم نمود
  • آوری ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    شایعات شما درمورد وجود هورمون کذب محض است.در صورت عدم تکذیب شما ازطرف تشکلهای مرغداری مورد پیگرد قانونی قرار خواهیدگرفت.این مساله عدم وجود هورمون بارها وبارها توسط دامپزشکی وبهداشت اعلام شده وهرکی شایعه پخش کرده حرفشو پس گرفته.
  • حمید ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    جهت حفظ حیثیتی شغلی سرکارخانم دکتر قاسمی وهمینطور مجله سلامت نیوز هرچه سریعتر نسبت به حذف این خبر کذب اقدام نمایید..درغیراینصورت مجدانه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد..
  • علی شریفی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام سایت محترم سلامت چرا به شایعه دامن میزنید واطلاعات کذب رو از دهان افراد غیر کارشناس به خاطر اینکه طرف نام دکتر رو یدک میکشه اعلام میکنید که مرغ های صنعتی هورمون دارد این خانم دکتر سندی، ازمایشی مدرکی هم برای در افشا نی خود دارند ،البته ما جامعه مرغداران حق اقدام قانونی رو برای خود محفوظ میداریم،
  • محمد ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    این اخبار کذب است خانم دکتر قاسمی وباید اثبات کند که مرغداران ایا از هورمون استفاده میکنندیا خیر ،،، اگر اثبات نکنید از شما شکایت خواهیم کرد واز سایت سلامت نیوز می خواهم تا این اخبار دروغ را سریع پاک کند وعذرخواهی کند
  • محمدرضا نوروزیان ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    با سلام حضور ارجمند تمامی دست اندرکاران علمی نامه سلامت نیوز با تشکر و امتنان از زحمات کلیه عزیزان به علت عدم تمایل به تلف کردن وقت عزیزان مستقیما سوال خود را مطرح می نمایم: خواهشمندم از سرکار خانم دکتر قاسمی تقاضا شود تا مستندات علمی و مستدل و منطبق بر واقعیت و عملی مبنی بر استفاده از هورمون در پرورش مرغ گوشتی ارائه نمایند .ارائه چنین نظر قاطعی در مورد مسائل بیولوژیک قطعا منابع معتبر علمی میطلبد که حتما خانم دکتر قاسمی ارائه خواهند داد. بتشکر و امتنان از تمام دست اندرکاران و بالخصوص خانم دکتر باقری با تشکر دکتر نوروزیان
  • ehsan ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    خانم دكتر اين خبر كذب هست و هيچ پايه علمي ندارد اگر شما قادر به ثابت نمودن ان نباشيد مطمئن باشيد جامغه مرغداران از شما شكايت خواهند كرد
  • منتقد ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    متن زیر با اقتباس از متنی از سایت دانشگاه جورجیا می باشد با عنوان این که: 7 دلیل برای عدم استفاده از هورمون در مرغ 1- استفاده از هورمون در اغلب کشور ها غیر قانونی است. 2- رشد، فرایندی متابولیکی و حاصل فعالیت گسترده انواع متابولیت ها است و هورمون به تنهایی نمی تواند تاثیر زیادی بر رشد داشته باشد. 3- هورمون ها نوعی پروتئین هستند و با ورود به دستگاه گوارش هضم و اثر خود را از دست می دهند. مثل هورمون انسولین که همیشه به صورت تزریقی و مکرر استفاده می شود حال اگر مرغداری بخواهد هورمون تزریق کند باید هر 90 دقیقه این کار را صورت دهد زیرا فرکانس ترشح هورمون های طبیعی بدن مرغ به صورت فرکانسی است نه مداوم! پس عملا این کار هم ممکن نیست. 4- هیچ گاه در تاریخ هورمون رشد طیوری به صورت تجاری تولید نشده است زیرا قیمت تولید 1 گرم از آن چند برابر قیمت مرغ است. 5- با توجه به سرعت رشد بسیار بالای جوجه گوشتی در صورتی که بخواهیم این سرعت رشد را از این هم بالاتر ببریم حیوان دچار سکته، التهاب مفاصل و بیماری آسیت می شود. استفاده از هورمون 4 برابر تلفات را افزایش می دهد. 6- هورمون رشد جز استروئید های آنابولیک است چیزی شبیه تستسترون که ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات خود استفاده می کنند. این هورمون ها تنها زمانی باعث افزایش حجم عضله می شوند که تمرینات سخت ورزشی توسط عضله صورت بگیرد. تا جایی که ما میدانیم مرغ ها ورزش نمیکنند. 7- بهبود آهسته و مداوم ژنتیک، تغذیه و علوم مربوط به پرورش: شرکتهای تولید کننده از دها سال پیش تا کنون تلاش زیادی در بهبود ژنتیک مرغ ها کرده اند به طوری که به طور متوسط هر سال، یک روز از طول دوره پرورش مرغ ها کاسته شده است. تمامی این دلایل عقلانی نشان از شایعه بودن مصرف هورمون در مرغ است که نه تنها در ایران بلکه گریبانگیر تمام تولید کنندگان دنیا می باشد. زیرا مردم نمی توانند باور کنند که جوجه 40 گرمی ظرف 40 روز بیش از 2 کیلو افزایش وزن پیدا می کند. تا جایی که اگر مردم هورمون نمیشناختند قطعاً از کلمه سحر و جادو به جای هورمون استفاده می کردند.