نتایج پژوهش محققان فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که ویتامین‌های E و D3، دمیلیناسیون و آپوپتوز ناشی از EB را کاهش و بازسازی میلین را افزایش می‌دهند.

ام اس (MS) بیماری دمیلینه کننده التهابی مزمن سیستم عصبی است که با واسطه فعال شدن سیستم ایمنی پدید می‌آید.

امروزه آنتی اکسیدان‌هایی همچون ویتامین‌های E و D3 در درمان بیماری‌های تحلیل برنده سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند که مکانیسم دقیق عمل آن‌ها به خوبی مشخص نیست.

دکتر مهدی گودرزوند با بیان این مطلب در خصوص طرح خود گفت: در این مطالعه اثر تجویز ویتامین‌های E و D3 بر میزان دمیلیناسیون و مرگ سلولی، تکثیر، تمایز و مهاجرت سلول‌های بنیادی عصبی و رمیلیناسیون به دنبال تزریق موضعی «اتیدیوم بروماید» (EB) در هیپوکمپ موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در تشریح مراحل طرح پژوهشی خود افزود: برای ایجاد ضایعه 3 میکرولیتر EB به صورت استرئوتاکسیک در ژیروس دندانه‌دار هیپوکمپ موش صحرایی تزریق شد. حیوانات mg/kg 100 ویتامین E و mg/kg5 ویتامین D3 را 2، 7 و 28 روز پس از القای دمیلیناسیون با EB دریافت كردند. همچنین تجویز توام هر دو ویتامین برای هفت روز نیز مورد بررسی قرار گرفت.

گودرزوند در خصوص نتایج به دست آمده گفت: تزریق EB به تنهایی در روز هفتم پس از آسیب، موجب دمیلیناسیون و مرگ سلولی در هیپوکمپ شد. 28 روز پس از تزریق EB افزایش بیان MBP و رمیلیناسیون درون زاد محدودی در ناحیه آسیب مشاهده شد. تجویز ویتامین‌های E و D3 برای هفت روز موجب افزایش تکثیر سلول‌های بنیادی عصبی درون‌زاد در اطراف بطن جانبی شد. تجویز ویتامین‌های E و D3 برای 28روز موجب کاهش وسعت دمیلیناسیون و مرگ سلولی، افزایش MBP و همچنین افزایش تکثیر و مهاجرت سلول‌های بنیادی عصبی درون‌زاد در اطراف بطن جانبی و هیپوکمپ شد.

وی در پایان تاکید کرد: این نتایج مشخص کرد که ویتامین‌های E و D3 دمیلیناسیون و آپوپتوز ناشی از EB را کاهش و بازسازی میلین را افزایش می‌دهند.

به نظر می‌رسد این اثرات به واسطه محافظت سلول‌های عصبی در مقابل مرگ سلولی و افزایش مشارکت سلول‌های بنیادی عصبی درون‌زاد در ترمیم میلین حاصل شود.

گفتنی است، این تحقیق با راهنمایی دکتر محمد جوان و با مشاوره دکتر سید جواد میرنجفی‌زاده و دکتر تقی طریحی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha