سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲

به جرئت می‌توان تهران را به دو قسمت طهران قدیم و تهران جدید تقسیم کرد. برای اثبات این گفته کافی است در تهران چرخی بزنید تا تفاوت فاحش آن را ببینید. نمی‌خواهیم در این مقوله به پایین شهر و بالای شهر اشاره کنیم، ولی متاسفانه وضعیت موجود در تهران به گونه‌ای شده است که این تفاوت‌ها و اختلاف طبقاتی به شدت به چشم می‌خورد. زمانی‌که تفاوت یک خانه‌ی ٦٠متری در منطقه‌ی ١٠-١١ با منطقه‌ی٢ تقریبا معادل نیم میلیون است می‌توان وضعیت اجتماعی این دو طبقه را نگفته حدس زد.

تاثیر اختلاف طبقاتی بر سبک زندگی افراد جامعه

سلامت نیوز: به جرئت می‌توان تهران را به دو قسمت طهران قدیم و تهران جدید تقسیم کرد. برای اثبات این گفته کافی است در تهران چرخی بزنید تا تفاوت فاحش آن را ببینید. نمی‌خواهیم در این مقوله به پایین شهر و بالای شهر اشاره کنیم، ولی متاسفانه وضعیت موجود در تهران به گونه‌ای شده است که این تفاوت‌ها و اختلاف طبقاتی به شدت به چشم می‌خورد. زمانی‌که تفاوت یک خانه‌ی ٦٠متری در منطقه‌ی ١٠-١١ با منطقه‌ی٢ تقریبا معادل نیم میلیون است می‌توان وضعیت اجتماعی این دو طبقه را نگفته حدس زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه، انسان‌ها در آفرینش همگی برابر آفریده شده‌اند. اما مسائلی در زندگی وجود دارد که باعث به هم ریختن این تعادل می‌شود. سطح تحصیلات، درآمد افراد و هزاران مسئله‌ی دیگر باعث به وجود آمدن طبقات اجتماعی مختلف می‌شود. اما عامل اصلی به وجود آمدن این طبقات چیست؟ کانلی نویسنده‌ی مشهور در یکی از کتاب‌هایش بیان داشته که ۷۵درصد نابرابری درآمد بین افراد در ایالات متحده، بین خواهر و برادرها در یك خانواده مشاهده می‌شود. او به عنوان مثال به اقبال و ثروت متفاوت بیل و راجر كلینتون، و جیمی و بیلی كارتر اشاره می‌كند. اختلاف طبقاتی به طور معمول در کشورهایی که وضعیت اقتصادی دارای نوسان را دارند بیشتر به چشم می‌خورند، یعنی وضعیت اقتصادی نقش به‌سزایی در ایجاد اختلاف طبقات اجتماعی دارد. در تازه‌ترین آمارها در کشورهای هنگ‌کنگ، سنگاپور، آمریکا، پرتغال، نیوزیلند، ایتالیا، انگلیس، استرالیا، ایرلند و یونان اختلاف طبقاتی زیادی به چشم می‌خورد. هرچند علت این اختلاف طبقاتی در این کشورها و کلانشهر تهران بیشتر جنبه‌های اقتصادی دارد، موضوع اصلی که در این گزارش مدنظر است و در جامعه بیشتر به چشم می‌خورد، تاثیراتی است که اختلاف طبقاتی بر اقشار جامعه می‌گذارد. یكی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی تفاوت‌های موجود میان افراد، گروه‌ها، قشرها، و جامعه‌های انسانی و تأثیری است كه این تفاوت‌ها در زندگی اجتماعی و چند‌و‌چون آن دارند. شك نیست كه هر فرد، گروه، قشر، و جامعه‌ای تفاوت‌هایی كم‌یا‌بیش با سایر افراد، گروه‌ها، قشرها و جوامع دارد. در زمینه‌ی این تفاوت‌ها حداقل دو مسئله‌ی مهم قابل طرح، بررسی، و جواب‌گویی است: یكی اینكه علت و منش این تفاوت‌ها چیست و دیگر اینكه این تفاوت‌ها خود، علت و منشا چه آثار و نتایج مثبت و منفی‌، در استكمال و پیشرفت معنوی و مادی جامعه‌ها می‌توانند باشند.

بدبینی فرهنگ به واسطه‌ی اختلاف طبقاتی
امان‌اله قرایی‌مقدم، جامعه شناس، درباره‌ی تاثیر اختلاف طبقاتی بر جامعه معتقد است: «فاصله‌ی طبقاتی اثرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.» وی با بیان اینکه اختلاف طبقاتی آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، افزود: «بدبینی فرهنگی، اعتیاد، بی‌بند و باری، طلاق و انقلاب‌های سیاسی و اجتماعی از اثرات فاصله طبقاتی در یک جامعه است.» وی افزود: «در تاریخ همواره شاهدیم که بیشتر نبرد‌ها، نبرد طبقاتی بوده است و کارگران در طول تاریخ به نبرد طبقات رفته‌اند و در مقابل کارفرما ایستاده‌اند.» این جامعه‌شناس با بیان اینکه اختلاف طبقاتی موجب تضاد درونی می‌شود، گفت: «انقلاب‌ها به دلیل اختلافات طبقاتی به وجود می‌آید و حکومت‌ها را دگرگون می‌کند.» وی ادامه داد: «منشأ انقلاب اجتماعی اختلافات طبقاتی بوده است اما درباره‌ی انقلاب ایران نمی‌توان اختلاف طبقاتی را دلیل انقلاب دانست بلکه انقلاب اسلامی ارزشی بوده است و مردم از گرسنگی دست به تحول نزده‌اند.» قرایی‌مقدم با بیان اینکه فاصله طبقاتی منجر به فروریختگی جامعه می‌شود، گفت: «اختلاف طبقاتی منجر به بیزاری از کار، دزدی، خودفروشی و اعتیاد می‌شود و آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و در این جامعه می‌توان بی‌بند و باری جنسی را دید.» این استاد دانشگاه افزود: «تکدی‌گری، بدبینی فرهنگی نیز از اثرات اختلافات طبقاتی است که جوانان را برآشفته می‌کند، چراکه باید برای اینکه بتوانند ازدواج کنند صبح تا شب دوندگی داشته باشند. در نهایت آنچه که به دست می‌‌آورند راضی کننده نیست و این موضوع موجب ناراحتی روحی و روانی می‌شود.» وی افزود: «فاصله‌ی طبقاتی در جامعه موجب کم شدن کارایی می‌شود و انواع آسیب‌ها را به وجود می‌آورد و اثرات اقتصادی، روحی، روانی و عملکرد نادرست دارد.» وی خاطرنشان کرد: «اختلاف طبقاتی در ازدواج، طلاق و شیوه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد اما مهم‌ترین اثر آن سیاسی است.» وی ادامه داد: «در طول تاریخ اربابان در مقابل زحمت‌کشان بوده‌اند و در دنیا بیشتر انقلاب‌ها از چین تا فرانسه به دلیل اختلافات طبقاتی رخ داده است.» قرایی‌مقدم بیان کرد: «کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا رفاه و تامین اجتماعی مردم را در حد معقول نگه دارند تا اختلاف طبقاتی موجب انقلاب نشود.» وی تاکید کرد: «مسئولان باید به فکر مردم باشند و بزرگمردی داشته باشند نه این‌گونه شود که میوه هم در کشور قاچاق شود. باید هنگامی که روی کار هستند مردم را درک کنند در غیر این‌صورت تمام بنیان جامعه به هم می‌ریزد.»

پیامدهای اختلاف طبقات اجتماعی بر جوانان
همگی به خوبی می‌دانیم که طبقات اجتماعی تاثیرات مخربی بر فرزندان یک خانواده می‌گذارد! پدر و مادری که با تلاش‌های شبانه‌روزی سعی در برطرف کردن خواسته‌های فرزند خود دارند گاهی سری از شرمساری به پایین دارند، چراکه اختلاف طبقاتی در تهران به حدی رسیده است که یک خانه با خانه دیگر می‌تواند زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد و لازم نیست که چند محله و منطقه بالاتر باشد. کودکی در مهدکودک فقط با بازی می‌گذراند و غذاهای معمولی کودکی دیگر در مهدکودک انواع اقسام هنرها را می‌آموزد با غذاهای متنوع! وضعیت تحصیل این کودک وقتی به مدرسه هم می‌رود به همین نسبت تفاوت فاحش دارد و حتی در پاره‌ای مواقع بدتر هم هست. از نوع تدریس و توجه معلم‌ها که بخواهیم فاکتور بگیریم، ساختمان، کلاس و تفاوت شکل مدرسه از بیرون هم به چشم می‌آید. این فرزند وقتی بزرگ‌تر می‌شود تفاوت در پارک‌ها و پاساژها را به چشم می‌بیند. کودکی که در محله‌های باریک و قدیمی شهر تهران بزرگ شده است در کنار پارک‌ها قبل از اینکه مردمی که برای تفریح آمده‌اند را ببینند، معتادان و موادفروشانی را می‌بیند که در دل او یا ایجاد ترس می‌کنند یا امتحان کردن آن مواد! حتی اگر او برای تفریح بتوان خودش را به یکی از پارک‌های بالای شهر تهران برساند تفاوت در لباس و فرهنگ به شدت به چشم می‌آید. در این مقوله قصد نداریم که فرهنگ پایین شهر و بالای شهر را مقایسه کنیم یا به باد انتقاد بگیریم بلکه همان‌طور که اول گزارش هم نوشتیم گویی این کودک از طهران قدیم توانسته است خود را به تهران نو برساند و کمی تغییرات را به چشم خود ببیند و کوله بار حسرت را برای پدر و مادر زحمت‌کش خود به خانه ببرد. اختلاف طبقاتی مقوله‌ای نیست که در یک و دو گزارش بگنجد، بلکه مقوله‌ای‌ست که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، نیاز به این دارد که روند اقتصادی کشور رنگ و بویی ثابت به خود بگیرد و گاهی مسئولین به جای ساختن پاساژهای شیک، مدارس چشم‌نواز و پارک‌های عاری از هرگونه مسمومیت در طبقات بالای کلانشهر تهران، گوشه چشمی به پایین شهر داشته باشند و بدون صدمه زدن به آثار تاریخی و باستانی این مناطق کمی طهران قدیم را نو کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha