مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو درمورد افزایش مرگ در نتیجه استفاده از مكمل های ورزشی تجویزی توسط باشگاه های بدنسازی هشدار داد.

افزایش مرگ ناشی از مكمل های ورزشی در باشگاه های بدنسازی

سلامت نیوز: مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو درمورد افزایش مرگ در نتیجه استفاده از مكمل های ورزشی تجویزی توسط باشگاه های بدنسازی هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حسین رستگار  افزود: اخیرا نمونه مكمل های مختلفی از برخی باشگاه های ورزشی به دست ما رسیده كه توسط باشگاه های ورزشی تجویز می شود و متاسفانه منجر به موارد مرگ و میر یا از بین رفتن برخی اعضای بدن شده است.


وی خاطرنشان كرد: مهمترین مشكل مصرف كنندگان اینگونه مكمل ها، سمیت كبدی و از بین رفتن كبد است؛ برخی افراد در پی مصرف این مكمل ها حتی در نوبت پیوند كبد هستند.


مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: این مكمل ها به كلیه برخی دیگر از افراد صدمه زده است و متاسفانه آمار و ارقامی دقیقی در این زمینه وجود ندارد.


مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو افزود: مكمل هایی كه در باشگاه های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند، استروئیدهای آنابولیزان (مشتقات هورمون های مردانه یا تستوسترون ) هستند كه باعث افزایش عضله می شوند.


رستگار تصریح كرد: برخی از این مكمل ها برای حیوان است اما در باشگاه های بدنسازی برای انسان تجویز می شود و برخی از اینها دارویی است كه باید فقط از سوی متخصصان مربوطه مانند متخصص غدد تجویز شود اما از سوی این باشگاه ها تجویز می شود.


وی ادامه داد: برخی از این مكمل ها مانند هورمون رشد، برای ورزشكاران مصرفی ندارد و برای بیماران دچار كوتاهی قد استفاده شده و باید از سوی متخصصان غدد و رشد تجویز شود و هیچ فردی غیر از این متخصصان حق ندارد این داروها را تجویز كند.


رستگار تاكید كرد: برخی از این داروها باید برای حیوان استفاده شود اما برای افزایش عضله استفاده می شود.


مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو تصریح كرد: برخی از این فرآورده های آنابولیزان استروئیدی تجویزی در باشگاه های بدنسازی، پنج تا 10 سال است كه در دنیا به خاطر عوارض متعدد كبدی شدید تولید نمی شود اما بطور غیرقانونی تولید و بصورت قاچاق وارد كشور شده و در باشگاه ها تجویز می شود.
رستگار گفت: اگر بازرسان اكنون وارد باشگاه های ورزشی شوند، اینگونه مكمل ها را در خیلی از آنها پیدا نمی كنند چون آنها می دانند كه بازرسان به این اماكن مراجعه می كنند. برخی از این باشگاه ها شماره های تماس را در اختیار ورزشكاران قرار می دهند و آنان را نزد مراكز غیرقانونی و دلالانی كه بطور غیرقانونی این مكمل ها را عرضه می كنند، هدایت می كنند.


وی افزود: فرد در پی مصرف این مكمل ها به علت اثرات سمی، كبد خود را از دست می دهد یا بطور كل به شوك می رود و دچار مرگ ناگهانی می شود كه موارد متعددی در این زمینه به ما گزارش شده است.


مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو تاكید كرد: بسیاری از مكمل ها در باشگاه های بدنسازی، تقلبی بوده یا از رده خارج شده است؛ خیلی از آنها نیز برای بیماری های خاص است.


رستگار یادآور شد: متاسفانه اكنون باشگاه های ورزشی تبدیل به محلی برای تجویز داروهای مكمل شده و آن هم نه مكمل های مجوز دار بلكه مكمل های بسیار خطرناك و كشنده.


وی گفت: از سوی دیگر برخی مكمل ها اصلا دارو هستند. برخی از این مكمل های تغذیه ای مانند كراتین به حدی زیاد مصرف می شود كه در كلیه رسوب می كند و كلیه را از بین می برد.


رستگار به والدینی كه جوانان خود را به باشگاه های بدنسازی می فرستند، هشدار داد كه ممكن است فرزندانشان مخفیانه این مكمل ها و داروها را مصرف كنند.
مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: والدین فكر می كنند فرزندشان خوش هیكل شده اما نمی دانند كه فرزند آنها در حال حركت به سوی مرگ و در حال از دست دادن كبد و كلیه است.


رستگار تاكید كرد: استفاده از استروئیدها و فرآورده های هورمونی ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha