بودجه سازمان امداد و نجات در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان بود که تا پایان سال، ریالی از آن پرداخت نشد. این در حالی است که دولت و مجلس، از بودجه سال ۹۵ این سازمان کسر کرده اند.

سلامت نیوز:بودجه سازمان امداد و نجات در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان بود که تا پایان سال، ریالی از آن پرداخت نشد. این در حالی است که دولت و مجلس، از بودجه سال ۹۵ این سازمان کسر کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی که مهمترین ماموریت آن در حوزه امداد و نجات و یاری رساندن به آسیب دیدگان از حوادث طبیعی و... است، در سال گذشته بدون بودجه ای که رقم زیادی هم نبود، سال را به پایان برد.

بودجه سال ۹۴ امداد و نجات، ۷۰۰ میلیارد تومان بود که تا آخرین روز اسفند ۹۴، مسئولان جمعیت هلال احمر چشم انتظار دریافت حداقل رقمی از این بودجه بودند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و پولی به حساب هلال احمر واریز نشد. این در حالی است که برای سال ۹۵، در یک اقدام عجیب، بودجه امداد و نجات به ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و در حرکتی کاملا عجیب تر، مجلس هم از این بودجه ۱۰۰ میلیارد کم کرد!

جزئیات یک تصمیم

در جریان بررسی بودجه ٩٥ در روز پایانی در مجلس، تعدادی از نمایندگان با تاکید بر حمایت از هلال‌احمر پیشنهاد افزایش بودجه این نهاد از ٥٠٠‌ میلیارد به ٧٠٠‌ میلیارد را مطرح کردند که با رأی‌گیری برای این پیشنهاد در صحن علنی موافقت نشد.

بر این اساس، بودجه ٧٠٠ میلیاردی ‌سال گذشته هلال‌احمر، در ‌سال ٩٥ به ٥٠٠‌ میلیارد تقلیل یافت. ضمن اینکه ١٠٠‌ میلیارد نیز از این محل به هوانیروز اختصاص پیدا کرد که با این احتساب بودجه هلال‌احمر به ٤٠٠‌ میلیارد رسید.

این درحالی است که به گفته یکی از نمایندگان، مسئولان هلال‌احمر از چند روز قبل با تهیه نامه‌ای از نمایندگان خواسته بودند که با امضا کردن آن نسبت به افزایش بودجه هلال‌احمر اقدام کنند.

راضی به کاهش بودجه هلال احمر نبودیم

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس با اظهار تاسف از کاهش بودجه هلال‌احمر خاطرنشان کرد: ما به هیچ‌وجه راضی به این کار نبودیم که از بودجه هلال‌احمر کاسته شود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من مجلس با کسر ١٠٠ میلیاردی از بودجه هلال‌احمر مرتکب اشتباه شد و نباید این کار را انجام می‌داد، چرا که هلال‌احمر وظیفه سنگینی در حوزه خدمت‌رسانی به مردم به عهده دارد و نیازمند اعتبارات لازم برای انجام هرچه بهتر این خدمت صادقانه است.

امدادگران مثل رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند

در همین حال دکتر سیدامیر محسن ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر، با انتقاد از چنین تصمیماتی، اظهارداشت: زمان جبهه و جنگ هنگامی که رزمندگان به خط مقدم می‌رفتند همه مردم، دولت و مجلس پشت‌ آنها بودند. اکنون هم امدادگران ما در خط عملیات هستند و جان مردم را نجات می‌دهند. این اقدام احساسی و بدون مطالعه در کاهش اعتبارات هلال‌احمر جای سئوال دارد. صرف‌نظر از پرداخت یا عدم پرداخت حتی کل این بودجه، چنین اقدامی غیرمنطقی بود.

وی، از جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه‌ها امدادی نام برد که باید بسیاری از کارهایش را قبل از بروز اتفاقات انجام دهد و همین امر نیازمند اعتبارات مستمر است.

ضیائی با عنوان این مطلب که سال گذشته را با سختی به پایان رساندیم، گفت: ایران کشور حادثه‌خیزی است و این مسئله برای جمعیت هلال احمر بسیار سخت است.

ضیایی گفت: اعتباری که برای هلال احمر در نظر گرفته شده در اصل کم است، اینکه از همین کم هم برداشته شود، منطقی نیست و من تفسیری برایش ندارم. مردم، مجلس و مجموعه کشور نقشی محوری از هلال احمر می‌خواهند. نمی‌توان امکانات بزرگ‌ترین دستگاه امدادی را کم کرد و ما برای این موضوع نگرانیم.

باید سقف بودجه هلال ‌احمر به قوت خود باقی بماند

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ٩٥ با اعلام مخالفت نسبت به کاهش بودجه هلال احمر گفت: با توجه به ماموریت هلال احمر و اهمیت آن، باید سقف بودجه هلال ‌احمر به قوت خود باقی بماند و از آن کم نشود.

وی با اشاره به کسر ١٠٠‌ میلیارد از بودجه ٥٠٠ میلیاردی امسال هلال‌احمر خاطرنشان کرد: ما با هرگونه کاهش میزان منابع هلال‌ احمر به دلیل ماموریت‌هایی که این نهاد بر عهده دارد، کاملا مخالف هستیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ‌سال ٩٥ با اشاره به پیشنهاد اختصاص بالگرد به هوانیروز گفت: مجلس تصمیم جمعی می‌گیرد و یک فرد نباید مخالفت خود را به همه ٢٩٠ نماینده تعمیم دهد و ما کاملا با کاهش بودجه هلال مخالفیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم منابع مربوط به هلال ‌احمر به جهت ماموریت‌های ویژه‌ای که دارد، باید کمافی‌السابق در اختیار هلال احمر باشد.

باید به هلال احمر کمک کرد

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به عملکرد مثبت جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به حادثه خیز بودن کشور موضوع بودجه هلال احمر را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در این مورد چاره‌اندیشی کنیم.

وی درباره کاهش بودجه هلال‌ احمر در‌ سال ٩٥ گفت: در کمیسیون تلفیق، مدافع افزایش بودجه هلال‌ احمر بودم؛ اما پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان راجع به اختصاص بالگرد به هوانیروز در صحن علنی مطرح شد که رأی آورد.

ندیمی افزود: البته این پیشنهاد رأی حداکثری نیاورد و چند رأی بیشتر از حد نصاب را کسب کرد؛ مضاف بر اینکه این مصوبه از نظر اشکالات برنامه‌ای مشکل دارد و در این جلسه نیز تذکرهایی در این مورد داده شد که مسموع واقع نشد؛ اما به‌هرحال باز هم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، تا بتوانیم در این مورد چاره‌اندیشی کنیم چون حوادث و سوانح در این کشور زیاد است و هلال ‌احمر یکی از مجموعه‌هایی است که بیش از همه در کاهش این حوادث نقش دارد.

وی ادامه داد: یکی از نمایندگان تعبیر بودجه بسیار نحیف را برای هلال ‌احمر به کار برد و به دنبال این هستیم که این موضوع را حل کنیم چرا که شخصا موافق اقدامات هلال احمر هستم و معتقدم که باید به این نهاد خدمت‌رسان کمک و توجه ویژه کرد.

انبارهای هلال احمر وضعیت مساعدی ندارد

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، ضمن هشدار صریح نسبت به پیامدهای بی‌توجهی‌ نسبت به بودجه بزرگترین سازمان امدادی، گفت: کار غلط و اشتباهی شکل گرفت؛ کافی است به همین اتفاقات اخیر و سیلاب ها توجه کنیم، آرزوی من این است که در طول سال‌ها هیچ گاه کشور ما گرفتار بلایا و حوادث نشود، اما کشور ما در یک منطقه حادثه‌خیز قرار گرفته است. من به عنوان نماینده مجلس و عضو شورای عالی هلال‌احمر این هشدار را می‌دهم که انبارها وضعیت مساعدی ندارد، شاید اگر یک بحران جدی اتفاق بیفتد ما نتوانیم نیازهای شکل گرفته و وسایل مورد نیاز را تامین کنیم. علت این موضوع هم عدم تخصیص بودجه است. ما سال گذشته ٧٠٠ میلیارد را در کمیسیون تلفیق به هلال‌احمر اختصاص دادیم تا این اتفاق بیفتد اما ریالی از این بودجه در اختیار هلال‌احمر قرار نگرفت. مسئولین خیلی راحت و بی‌توجه نسبت به این موضوع برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر من اگر حادثه بزرگی در کشور اتفاق بیفتد به دلیل همین تصمیم‌گیری‌های غلط و همین بی‌تفاوتی است. دیگر در آن برهه که حادثه اتفاق افتاده است دنبال مقصر نگردیم؛ نگوییم دولت چرا پیشنهاد بهتری ارائه نداد، یا مجلس چرا ١٠٠ میلیارد از آن بودجه را کم کرد؛ و یا چرا دولت از بودجه ٧٠٠ میلیاردی سال گذشته رقمی را تخصیص نداد. در آن زمان دیگر ارزشی ندارد که کنفرانس بگذاریم و صحبت کنیم. الان باید حرف زد و من حرفم را صریح در همین برهه می‌زنم؛ امدادرسانی با این میزان بودجه، با ضعف در ناوگان، با انبارهای خالی، اصلا امکان‌پذیر نیست. حرف آخرم این است که من به آنچه خروجی مجلس محترم است احترام می‌گذرم اما استنباطم این است که این کاهش خلاف قانون بوده و مجلس نباید حرکتی خلاف قانون انجام دهد.

آنچه مسلم است، بودجه سال ۹۵ از مجلس خارج شد و شاید دیگر نتوان برای افزایش بودجه جمعیت هلال احمر کاری کرد. اما، واقعیت این است که حادثه خبر نمی کند و هر لحظه ممکن است در گوشه ای از این سرزمین و حتی همین «پایتخت»، حادثه ای رخ دهد که نیاز باشد تمام امکانات و ظرفیت امدادی هلال احمر بکار گرفته شود. در حالی که به خاطر سیلاب های اخیر در چند استان کشور، انبارهای ذخیره امداد و نجات خالی شده و باید به فکر بود.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha