نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور، بر ضرورت لحاظ نمودن نظرات کارشناسانه صاحبنظران پرستاری در آموزش و بکارگیری دوره موسوم به کمک پرستاری تاکید کرد.

سلامت نیوز-*سید رضا مظلوم: نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور، بر ضرورت لحاظ نمودن نظرات کارشناسانه صاحبنظران پرستاری در آموزش و بکارگیری دوره موسوم به کمک پرستاری تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر سیدرضا مظلوم در واکنش به برگزاری دوره کمک پرستاری، بیانیه ای صادر کرده است:

در حالی که دغدغه های دلسوزانه صاحبنظران پرستاری در مورد مخاطرات استفاده از کمک پرستاران در بیمارستانها برطرف نشده، برخی اخبار حاکی از بکارگیری آنها از مرداد ماه سال جاری در نظام سلامت است.

دوره موسوم به کمک پرستاری یا بهیاری یک ساله بیش از یک سال است که در نظام سلامت مطرح شده است. بر اساس طرح اولیه، قرار بود با برگزاری دوره ای یک ساله ۱۰ هزار دیپلم آموزش دیده و به عنوان کمک پرستار در بیمارستان های کشور بکار گرفته شوند تا جبران کمبود پرستار آموزش دیده دانشگاهی شود. از همان ابتدا این طرح به دلیل مخاطرات آن برای بیماران، با مخالفت گسترده صاحبنظران پرستاری مواجه  گردید.

مخالفان با اشاره به شرح وظایف این افراد که شامل مواردی از قبیل کنترل علایم حیاتی، کمک به پانسمان، تزریقات زیرجلدی، گاواژ و... می شد، نظر می دادند که چنین موارد تخصصی نیاز به طی دوره دانشگاهی داشته و نمی توان یک نفر دیپلم (هر رشته ای) را با طی یک دوره کوتاه مدت آن هم توسط مراجع غیر تخصصی آموزشی، مسئول چنین وظایفی نمود تا جان بیماران به خطر بیفتد.

همچنین اسم دوره که با نام بهیاری یک ساله معرفی شده بود در تعارض با رده فعلی موجود در بیمارستان ها بوده که شرح وظایفی تقریبا معادل پرستاران دارند.

جامعه پرستاری در یک سال گذشته به روش های مختلف نظرات خود را به مسئولین وزارت منتقل کردند. اواخر سال گذشته صحبت های مسئولین حاکی از آن بود که اسم بهیاری از دوره حذف شده، شرح وظایف اصلاح گردیده و به شرح وظایف مصوب کمک پرستاری قبلی برگشته و نیز به منظور عدم تداخل با کار پرستاران لباس فرم آنها تغییر یافته است که اینها حداقل خواسته جامعه پرستاری بود.

اما گزارشی که روز سوم اردیبهشت از رسانه ملی پخش شد و ظاهرا توسط وزارت بهداشت تهیه شده بود مجددا از وظایفی مثل کنترل علایم حیاتی و لباسی مشابه پرستاران حکایت داشت. این گزارش آغاز بکار کمک پرستاران را از مرداد ماه سال جاری اعلام کرده است.

در همین رابطه نظام پرستاری مشهد مقدس با صدور بیانیه ای از مسئولین مربوطه موکدا خواستار توجه به نظرات دلسوزانه و تخصصی جامعه پرستاری شده و اعلام کرد: سپردن وظایفی مثل کنترل علایم حیاتی، تزریقات، تکنیک های استریل و... به افرادی که تحصیلات دانشگاهی نداشته و با طی دوره های کوتاه مدت آن هم توسط مراکز غیر استاندارد آموزشی، موجب صدمه به سلامت مردم می شود. از سویی مشاهدات میدانی و مدارک مستند نشان می دهد دوره های مذکور در یک سال گذشته با کمترین کیفیت ممکن برگزار شده و نه از نظر تعداد ساعت و نه محتوای آموزشی قابل قبول نبوده است.

ارزشیابی این دوره ها توسط مراجع صالحه از جمله سازمان نظام پرستاری کشور اکیدا توصیه می شود. شرح وظایف اعلام شده به هیچ وجه مراحل قانونی خود را در وزارت بهداشت طی نکرده از جمله مورد تایید سازمان نظام پرستاری نیست، بنابراین مغایر قانون است. از نظر لباس فرم هم هرگونه تشابه با لباس فرم پرستاری غیر قانونی بوده و مورد مخالفت گسترده جامعه پرستاری که شامل دانش آموختگان تحصیل کرده دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پرستاری  هستند، است.

راه حل منطقی استفاده از افراد آموزش دیده در دوره های کمک بهیاری صرفا برای خدمات اولیه و نه هر گونه اقدام مراقبتی برای بیماران و نیز افزایش استخدام پرستاران تحصیل کرده دانشگاهی برای خدمات تخصصی مراقبتی است.

*رئیس نظام پرستاری مشهد و نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha