نگرانی ها از طرح انتقال آب خزر به استان سمنان و كویر مركزی ایران هر روز بیشتر و بیشتر می شود. طرحی كه كلید آن در دولت قبل زده شد و اكنون خبرها حكایت از اجرای قریب الوقوع آن دارد. فعالان محیط زیست ، كارشناسان و خلاصه همه آنها كه دغدغه آینده ایران را دارند، این طرح را غیر كارشناسی و بسیار پر ضرر می دانند. اما صحبت های اخیر رییس جمهوری در جمع مردم سمنان كه از انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و كویر مركزی ایران» سخن گفت، نگرانی ها و اعتراضات به این طرح را بیشتر كرده است.

آقای رئیس جمهور از خشم طبیعت درس بگیرید

سلامت نیوز: نگرانی ها از طرح انتقال آب خزر به استان سمنان و كویر مركزی ایران هر روز بیشتر  و بیشتر می شود. طرحی كه كلید آن در دولت قبل زده شد و اكنون خبرها حكایت از اجرای قریب الوقوع آن دارد. فعالان محیط زیست ، كارشناسان و خلاصه همه آنها كه دغدغه آینده ایران را دارند، این طرح را غیر كارشناسی و بسیار پر ضرر می دانند. اما صحبت های اخیر رییس جمهوری در جمع مردم سمنان كه از انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و كویر مركزی ایران» سخن گفت، نگرانی ها و اعتراضات به این طرح را بیشتر كرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: روز گذشته «علی اصغر یوسف نژاد» نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نامه ای اعتراض آمیز خطاب به دكتر روحانی منتشر كرد و درآن انتقال آب خزر به سمنان را به سود رییس جمهوری و دولت یازدهم ندانست.

یوسف ن‍ژاد در نامه خود خطاب به روحانی آورده است: موضوع «انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و کویر مرکزی ایران» متاسفانه ریشه ای تاریخی دارد و هرازگاهی در دولت های مختلف به بهانه تامین آب کشاورزی، صنعتی و شرب استان سمنان مطرح می شود. در جایگاه نماینده منتخب مردم ساری و میاندرود و یکی از دوستداران جدی منابع طبیعی و محیط زیست نگرانی جدی خود را بابت اتخاذ تصمیمات شتابزده، آنهم در چنین موضوعات مهمی ابراز می دارم و معتقدم که چنین طرحی، با این وسعت و اهمیت نباید دستمایه تصمیمات عجولانه و مقطعی شود. طرح چنین مسئله ای فراتر از یک شهر، استان و یک دستگاه است و نه تنها بر مردمان امروز، بلکه بر نسل های آینده اثر می گذارد و حیطه تاثیرش حتی از مرزهای ایران فراتر می رود. بنابراین انتظار می رود دستگاه های مسئول در این امر منجمله سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت نیرو حساسیت به مراتب بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهند و طرح هایی عملی، واقع بینانه و توجیه پذیر را جایگزین این طرح کنند.

این نماینده مجلس تاكید كرده است:  از نگاه اینجانب با توجه به کسب نظر کارشناسان خبره، فعالان محیط زیست و پژوهش فردی، این طرح فاقد هرگونه توجیه زیست محیطی است و حتی بعید می دانم توجیه اقتصادی کافی با در نظر گرفتن جمیع شرایط را داشته باشد.انتقال آب خزر،آنهم با طی کردن مسیری طولانی و پرخطر باعث برهم خوردن تعادل طبیعی منطقه ای بکر و به شدت حساس همچون مازندران خواهد شد. استانی که فاصله آبادی هایش از یکدیگر بسیار اندک است و همواره به کشاورزی و باغداری شهره بوده ، محیط زیستی ویژه و خاص دارد که هرگونه دخل و تصرف در آن ویرانی های غیرقابل بازگشتی به جای خواهد گذاشت.

وی در بخشی از نامه خود با اعتراض به مسئولان استانی نیز آورده است:‌ مایه تعجب و نگرانی است که چنین طرحی، احساسات مسئولان استانی و نهادهای تخصصی مازندران و کشور را تحریک نکرده است. آنهم در حالیکه تجربه تلخ دریاچه ارومیه، زاینده رود و تالاب گاوخونی و نظایر آن پیش روی ماست، اما به نظر می رسد هنوز از خشم طبیعت درس نگرفته ایم.این طرح با اصل 50 قانون اساسی که در آن بر حقوق این نسل و نسل های آینده در قبال محیط زیست تاکید شده مخالفتی آشکار دارد و بابسیاری از معاهدات بین المللی و تعهدات جهانی مغایر است.

جناب آقای دکتر روحانی! بنده با توجه به کلی بودن، در نظر نگرفتن اصول کارشناسی، مخالفت گسترده دانشمندان و کارشناسان خبره محیط زیست و منابع طبیعی کشور و تاثیر ناگوار آن بر حیات اجتماعی و فرهنگی مردم مازندران این طرح را «غیر قابل اجرا» می دانم.متاسفانه تصمیمات در حوزه «آب» به جای انسجام و جامعیت بر طرح های خاص متمرکز شده است، یعنی طرح های خاصی را مبنا قرار می دهند، اما ابعاد اجتماعی، قومی، فرهنگی، زیست محیطی، فنی و تخصصی آن را نادیده می گیرند. بنده اعلام می کنم که جدا با این مکانیزم دستوری ـ اداری، بدون دقت و توجه کافی به مبانی نظری و کارشناسی و اخذ نظر و رای مردمی که قرار است میزبان این طرح باشند،مخالفم و معتقدم اجرای این طرح باعث کاهش سطح آب، افزایش آلودگی به جهت دستکاری در اکوسیستم طبیعی و افزایش مشکلات ناشی از شوری آب و به طور کلی بر هم خوردن تعادل زیست محیطی منطقه ای طلایی همچون مازندران خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha