بزرگترین آب شیرین‌کن خاورمیانه در خشکی با ظرفیت تصفیه حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز در قالب طرح اضطراری تأمین آب آشامیدنی منطقه سیستان بزودی نصب خواهد شد.

اجرایی شدن طرح تأمین اضطراری آب شرب سیستان تا دو ماه آینده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: با نصب بزرگترین آب شیرین‌کن خاورمیانه در خشکی فاز نخست آن تا 2 ماه آینده وارد مدار می‌شود. این آب شیرین‌کن با ظرفیت تصفیه حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز در قالب طرح اضطراری تأمین آب آشامیدنی منطقه سیستان بزودی نصب خواهد شد.


علیرضا قاسمی با اشاره به اینکه تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم تا از ظرفیت ذخیره چاه نیمه‌ها بدرستی بهره بگیریم، گفت: آب خام برداشت شده از چاه‌های ژرف بیش از یک ماه است آماده تحویل شده و به محض راه‌اندازی آب شیرین‌کن قابل مصرف می‌شود. وی افزود: قرار بود آب شیرین‌کن در مهرماه نصب شود و بعد از تست برای راه‌اندازی آن اقدام شود تا آب حوزه زاهدان از منطقه سیستان جدا شود اما پروژه به لحاظ تأمین اعتبار و نیز برخی موارد فنی با تأخیر انجام شد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اینکه این پروژه از مهرماه به این شرکت تحویل داده شده است، گفت: طی 3 ماه اخیر پیشرفت خوبی صورت گرفته است؛ به طوری که در بخش ابنیه این پروژه 70 درصد پیشرفت داشته‌ایم و دیوارکشی و محوطه‌سازی در 3 سوله مجزا با مخزن 10 هزارمتر مکعبی انجام شده است و تا دو هفته آینده سوله‌ها آماده خواهند بود. همچنین تأسیسات آن در 35 هزار مترمکعب برای فاز اول تهیه شده است و امیدواریم تا 10 روز آینده وارد منطقه شده و نصب شود تا مراحل تست آن انجام شود.


این مسئول با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که تا دوماه آینده آب‌شیرین‌کن را وارد مدار کنیم، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که این طرح بدون تأخیر اجرا شود. همچنین در فازهای بعدی برای بخش سیستان نیز اقدام لازم انجام خواهد شد، فاز دوم نیز تا اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود تا در آغاز فصل گرما شاهد تنش آبی در منطقه نباشیم.


وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم یکی از این دو پروژه در سال 1403 به پایان برسد و در سال 1404 شاهد بهره‌برداری از 3 پروژه تعریف شده برای شیرین کردن آب در این استان باشیم.قاسمی با اشاره به اینکه بالاترین میزان اعتبارات در میان شرکت‌های آب و فاضلاب کشور به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است، بیان کرد: این استان رتبه اول را از لحاظ جذب اعتبار در این حوزه به خود اختصاص داده است.

این رشد اعتبار از سال 1400 شروع شده و هر سال میزان آن افزایش پیدا کرده است. میزان اعتبار این حوزه در سال 1400 نسبت به سال 1399، 4 برابر شده است. همچنین در سال 1401 شاهد افزایش دوبرابری این اعتبار بودیم و در مقایسه سال 1401 نسبت به سال‌جاری، می‌توان گفت این میزان اعتبار به رشد 60 برابری خود رسیده است.


مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان به کمبودها و عقب‌ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود دارد نیز اشاره کرد و بیان داشت: تمام سعی ما بر این است که تا حد امکان این کمبودها رفع شود. از این‌رو در آینده نزدیک برای جبران این کمبودها خط لوله انتقال آب از تهلاب و همچنین خط انتقال آب دریای عمان نیز وارد مدار خواهند شد.


وی با اشاره به تدوین طرح اضطراری تأمین آب آشامیدنی منطقه سیستان در پایان سال گذشته گفت: محدوده این طرح حوزه دوراهی دشتک، دشتک حرمک، هامون، هیرمند و شیله است که توسط آب و فاضلاب استان آغاز شده است و با حفر ۷۳ حلقه چاه در این مناطق یکهزار و ۱۰۰ لیتر مکعب در ثانیه از حوزه دوراهی و ۷۰۰ لیتر از دشت سیستان قابل برداشت خواهد بود و با نصب آب شیرین‌کن این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان ادامه داد: حدود ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و آب و جاده دسترسی به تأسیسات و ۷۳ اتاقک سرچاه به همراه ترانس و تمامی منصوبات سرچاهی آماده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha