رییس انجمن آسم و آلرژی ایران از افزایش متوسط شیوع آسم در كشور به 13 درصد خبر داد و با اعلام تصویب راهنمای ملی آسم در كمیته كشوری آسم و آلرژی گفت: این راهنمای ملی منتشر شده كه دستورالعمل‌های پیشگیری، تشخیص و درمان در راهنمای ملی آسم می‌تواند در سطح ملی به ویژه در سطح پزشكان خانواده اجرایی شود.

وجود نگران‌كننده علائم آسم در 35 در صد تهرانی‌ها
دكتر مصطفی معین در سومین همایش تخصصی آسم و آلرژی، با اشاره به روند روزافزون بیماری‌های آسم و آلرژی در دنیا، گفت: بیماری‌های مزمن تنفسی حدود 7 درصد از مرگ و میر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس بیش از 400 تا 500 میلیون نفر در سطح جهان به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند. همچنین حدود 300 میلیون نفر در سطح جهان به بیماری‌های آسم و آلرژی مبتلا هستند. اختلالات خواب نیز بیش از 100 میلیون نفر در دنیا را گرفتار كرده است.

وی ادامه داد: در مجموع بیش از یك میلیارد نفر در سطح دنیا از مشكلات تنفسی مزمن رنج می‌برند. همچنین بیماری‌های مزمن سالانه 6/4 میلیون تلفات به دنبال دارد. این بیماری‌ها 22 درصد جمعیت جهان را گرفتار كرده‌اند.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران، بیماری آسم را قابل پیش بینی، پیشگیری و قابل كنترل دانست و ادامه داد: برای پیشگیری از آسم باید برنامه داشته باشیم. همچنین لازم است كه در جهت افزایش سطح آگاهی عمومی اقداماتی صورت گیرد.

دكتر معین، میزان شیوع آسم در كودكان و نوجوانان را بالا دانست و گفت: آسم سالانه 15 میلیون ناتوانی در سطح جهان ایجاد می‌كند.

به گفته دكتر معین، میزان شیوع آسم در ایران حدود 8 تا 12 درصد است. همچنین به طور متوسط آسم در ایران از شیوع 10 درصدری برخوردار است. این در حالی است كه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه متوسط شیوع آسم در كشور به 13 درصد افزایش یافته است. همچنین بر اساس تحقیقات اخیر 4/35 درصد از جمعیت 10 میلیونی شهر تهران، علائم آسم را از خود نشان می‌دهند كه این امر یك فاجعه است.

وی گفت: علیرغم آن كه آسم در كشورهای پیشرفته از شیوع بالاتری برخوردار است اما بیشترین تلفات آسم مربوط به كشورهای جهان سوم است.

دكتر معین در ادامه، كنترل عوامل محیطی در منزل و فضای بسته، كنترل آلودگی هوا در شهرها، انجام فعالیت بدنی مناسب، تغییر عادات زندگی و عدم مصرف سیگار را از جمله استراتژی‌های جهانی برای كنترل آسم دانست.

وی به تشكیل كمیته كشوری آسم و آلرژی در ایران از سال 79 اشاره كرد و از بررسی‌های نهایی برنامه ملی كنترل آسم خبر داد و گفت: این برنامه در آینده‌ای نزدیك برای تصویب به وزارت بهداشت ارائه می‌شود. در برنامه ملی كنترل آسم 16 استراتژی پیش بینی شده كه از جمله آنها می‌توان به آموزش، پیشگیری، جلب حمایت سیاستگذاران بهداشتی، حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و غیره اشاره كرد.

به گزارش ایسنا، دكتر معین، آموزش را مساله اصلی در كنترل بیماری آسم دانست و گفت: در آموزش‌ها تشریك مساعی میان سه حلقه بیمار، خانواده بیمار و كاد‌رهای پزشكی مطرح است كه این سه حلقه باید با یكدیگر مشاركت تنگاتنگ داشته باشند.

وی در ادامه استعمال دخانیات به ویژه در فضای بسته را از جمله مهمترین فاكتورهای خطر بروز بیماری آسم دانست و گفت: این در حالی است كه اعتیاد به سیگار به ویژه در سطح جوانان و نوجوانان كشور بیداد می‌كند.

دكتر معین، آلودگی هوا به ویژه در فصل تابستان و پاییز را از دیگر عوامل خطر بروز بیماری آسم دانست و گفت: در این زمینه در تهران با فاجعه‌ای مواجه هستیم؛ به طوری كه اعلام شده در شش ماه اول امسال، تنها شش روز هوای پاك داشته‌ایم. این در حالی است كه قربانیان اصلی آلودگی هوا را خردسالان، كودكان، كهنسالان، بیماران قلبی عروقی و بیماران مبتلا به آسم تشكیل می‌دهند. بنابراین با افزایش آلودگی هوا تلفات ناشی از آن نیز افزایش می یابد.

رییس انجمن آسم و آلرژی با اشاره به نسبت مستقیم میان غلظت ذرات معلق هوا و افزایش حملات تنفسی بیماران مبتلا به آسم در فصل تابستان و پاییز اشاره كرد و گفت: به منظور كنترل آلودگی هوا لازم است كه تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، شهرداری، محیط زیست،‌ خودروسازها و غیره با یكدیگر مشاركت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha