منطقه ٢٠ تهران، دیروز میهمان شورای شهری‌ها بود. مشکلاتش، نگرانی‌هایش و معضلاتی که در این محله وجود دارد، موضوعاتی بود که در صحن علنی شورا بررسی شد. راوی نگرانی‌های منطقه ٢٠ تهران که همه آن را با نام شهر ری می‌شناسند، دبیر دبیران شورایاری منطقه ٢٠ بود. نگرانی‌هایی که از کمبود بیمارستان حکایت کرد تا هشدار نسبت به ایجاد «هرندی٢» در شهرری. یعنی همنشینی معتادان و کارتن‌خواب‌های پایتخت.

نگرانی در مورد شکل‌گیری هرندی دیگر در منطقه ٢٠

سلامت نیوز: منطقه ٢٠ تهران، دیروز میهمان شورای شهری‌ها بود. مشکلاتش، نگرانی‌هایش و معضلاتی که در این محله وجود دارد، موضوعاتی بود که در صحن علنی شورا بررسی شد. راوی نگرانی‌های منطقه ٢٠ تهران که همه آن را با نام شهر ری می‌شناسند، دبیر دبیران شورایاری منطقه ٢٠ بود. نگرانی‌هایی که از کمبود بیمارستان حکایت کرد تا هشدار نسبت به ایجاد «هرندی٢» در شهرری. یعنی همنشینی معتادان و کارتن‌خواب‌های پایتخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،دیروز جعفر شربیانی با تشریح عملکرد شورایاران منطقه ٢٠ یا شهرری در صحن علنی شورا گفت: «مدتی است که ساخت مجتمع فرهنگی طغرل و عملیات عمرانی سه‌راه تقی‌آباد مسدود مانده و این درحالی است که پل تقی‌آباد محل گذر یک‌میلیون جمعیت شناور مردمانی است که در میان دو شهر تهران و ورامین درحال تردد هستند و شاید اگر این پل در بالای شهر ساخته می‌شد، زودتر از اینها تکمیل می‌شد.»


صنایع آلاینده و فعالیت آنها درمنطقه ٢٠ یکی دیگر از موضوعاتی بود که دبیر دبیران شورایاری منطقه ٢٠ درباره آن صحبت کرد، «صنایعی همچون روغن ‌نباتی ورامین، ذوب مس و... دقیقا در وسط شهر ری قرار دارند و این درحالی است که عدم وجود پارکینگ طبقاتی نیز یکی دیگر از مشکلات مردم این منطقه است.» او با اشاره به کمبود سرانه خدمات بهداشتی و درمانی، به طولانی‌شدن طرح نوسازی بیمارستان‌های فیروزآبادی و شهدای هفتم تیر اشاره کرد و گفت: «اگر به این دو بیمارستان سر بزنید، تصور می‌کنید که در یک منطقه جنگی هستید، چراکه نبود امکانات موجب وجود مشکلاتی شده است.» شربیانی در ادامه نسبت به پیدایش محله هرندی٢ در شهرری هشدار داد. هشداری که زیر سایه بی‌توجهی مسئولان انتظامی این منطقه پررنگ شده و اکنون به نگرانی جدی برای ساکنان شهرری تبدیل شده است که مبادا محله‌ای از این منطقه شهر، پناهگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها شود و آرامش را از ساکنان محلی بگیرد یا تهدیدی شود برای کودکان و نوجوانان منطقه. «هنگامی که به پلیس مراجعه می‌کنیم، پاسخ آنها عدم امکانات و کمبود نیرو است.»


به گفته دبیر دبیران شورایاری منطقه ٢٠ هنوز در قبرستان ابن‌بابویه اموات دفن می‌شوند و فاضلاب تهران از طریق کانال سرخه‌حصار به شهرستان ری آورده می‌شود.در ادامه این نشست و پس از گزارشی که شربیانی از وضع شهرری داد، اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر درباره انتقال فاضلاب تهران از طریق کانال سرخه‌حصار به شهرستان ری گفت: «کانال سرخه‌حصار در دست بازسازی است و پیشنهاد می‌شود معاونت فنی- عمرانی شهرداری تهران هرچه زودتر نسبت به تکمیل پل تقی‌آباد اقدام کند.»

او با بیان این‌که بافت تاریخی منطقه ٢٠ مخروبه نگه داشته شده است، ادامه داد: «حتی بخش خصوصی درمورد ساماندهی امامزاده عبدالله پیشنهاداتی داشت که طرح آن یک‌سال است در اداره اوقاف مانده است.» هادی ساعی، عضو کمیسیون شهرسازی هم درباره این گزارش، با بیان این‌که برج طغرل یک بنای تاریخی است که می‌توان از آن برای جذب گردشگر استفاده کرد، یادآوری کرد که «با این حال طرح فرهنگی این برج سال‌هاست که بر زمین مانده و حالا به یک معضل برای منطقه تبدیل شده است.»

ماجرای آبیاری زمین‌های جنوب تهران که سبزی‌های پایتخت را آبیاری می‌کنند و به تهدیدی برای سلامت مردم پایتخت تبدیل شده‌اند، بار دیگر در شورا مطرح شد و ساعی با بیان این‌که فاضلاب منطقه ١٥ و شهرک قدس به منطقه ٢٠ وارد می‌شود، گفت: «بوی بسیار نامطبوعی در این محله ایجاد شده و آب این کانال به ورامین می‌رود و با آن سبزی‌هایی که می‌خوریم، تغذیه می‌شود.» شورایی‌های دیروز، با مصوبه‌ای مقرر کردند که با تشکیل کمیته مشترک ظرف دوهفته بهای جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی در تهران تعیین تکلیف شود.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری دراین‌باره با بیان این‌که شهرداری تهران براساس قانون هیچ وظیفه‌ای درخصوص پسماندهای بیمارستانی ندارد، گفت: «بیمارستان‌ها باید زباله‌های خود را بی‌خطر کنند و سپس سایر اقدامات انجام شود. حال که شهرداری قبول کرده است به وزارت بهداشت دراین خصوص کمک کند، نباید هزینه‌ها به‌گونه‌ای دریافت شود که به بیمارستان‌ها فشار وارد شود که در نتیجه آن بیماران مجبور به پرداخت بهای بالاتری به دلیل این موضوع شوند.»

او در ادامه پیشنهاد داد تا آنالیز قیمت‌ها برای تصمیم‌گیری‌های دقیق دراین خصوص به شورای شهر ارایه شود.در ادامه بررسی اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران، غلامرضا انصاری، دیگر عضو شورای شهر پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک برای تصمیم‌گیری دراین خصوص را مطرح کرد. 

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان بررسی این دستور جلسه با تأکید بر این‌که جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی وظیفه شهرداری نیست، گفت: «برای انتقال زباله، باید بی‌خطرسازی زباله‌ها صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداد. با توجه به عدم وجود زباله‌سوز در برخی بیمارستان‌ها مقرر شد شهرداری تهران این زباله‌ها را هرچند به صورت نیمه بهداشتی جمع‌آوری کرده و جدای از سایر زباله‌ها حمل کند، ضمن این‌که هزینه‌ای اضافه بر هزینه‌های مقرر دراین‌ خصوص دریافت کند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha