یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی دو مشکل عمده دارد، گفت: این طرح بدون انجام مطالعات کارشناسی خطرات زیادی را برای استان مازندران ایجاد خواهد کرد.

هشدارنسبت به انتقال آب دریای خزر به سمنان/خطر نابودی جنگلهای مازندران

سلامت نیوز: یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی دو مشکل عمده دارد، گفت: این طرح بدون انجام مطالعات کارشناسی خطرات زیادی را برای استان مازندران ایجاد خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،رضا ناصری  با بیان اینکه طرح انتقال آب خزر به سمنان بدون مطالعه کارشناسی ارشد، اظهار داشت: طرح انتقال آب دریای خزر طرحی عقیم است و اجرای آن هزینه های زیادی را برای کشور در پی دارد.

این استاد دانشگاه آزاد با اشاره به ضعف مدیریت آب در کشور گفت: متأسفانه در مهار و کنترل آب های جاری در کشور با مشکل روبرو هستیم اما برای انتقال آب دریای خزر نیز بدون اینکه مطالعه دقیقی صورت گرفته باشد، اظهار نظر شده که به اعتقاد بنده این طرح یکی از طرح هایی است که موفق نخواهد شد و باید به جای انتقال گزینه های علمی تری مطرح شود.

وی ادامه داد: طبق قانون اجرای پروژه های کلان باید پیوست زیست محیطی داشته باشد اما اینکه طرح انتقال آب خزر به سمنان مجوز زیست محیطی دارد یا نه جای تأمل و سوال دارد. لذا در طرح هایی که مستقیما با محیط زیست سر و کار دارد، نباید برخوردهای سیاسی کرد و در واقع نباید نگاه سیاسی به این طرح ها داشت.

ناصری درباره مشکلات این طرح نیز گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان دو مشکل عمده دارد که دستگاه‌ های آب شیرین‌ کن، املاح موجود در آب را پس از تصفیه به دریا برمی گرداند و از این طریق دریا شور می شود و متاسفانه یکی از مهم ترین مشکلات طرح مذکور از بین رفتن درختان جنگلی است که در مسیر انتقال لوله آب قرار دارند.

این استاد گروه جنگلداری دانشگاه آزاد با بیان اینکه از بین رفتن درختان جایگزین ندارد، بیان کرد: سال ها طول می کشد تا درختانی که از بین رفته اند برای آن ها جایگزین در نظر گرفت. بنابراین معتقدیم که افرادی که این طرح را اجرا می کنند باید متعهد شوند که از قطع درختان جلوگیری کنند از طرفی اجرای این طرح با هزینه بالایی که دارد با اعتبارات دولتی غیرقابل اجراست.

 پروژه انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان یکی از پروژه ‌های مطرح شده در دولت دهم بود که عملاً در آن دولت در حد حرف باقی ماند اما هم اکنون بار دیگر طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان از سوی رئیس جمهور مطرح شده است و دولت یازدهم قصد دارد این طرح را اجرایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha