فشارها و ناراحتی های زندگی فردی نگران کننده است و نیازمند برنامه ریزی استراتژیک است .

سایه سنگین بیماری های هولناک بر سر قلیانی ها

سلامت نیوز:فشارها و ناراحتی های زندگی فردی نگران کننده است و نیازمند برنامه ریزی استراتژیک است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید محسن فاطمی ،استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد امریکا در همایش سلامت و زندگی در دانشگاه تهران، نسبت به تبعات ناشی از استرس در زندگی فردی و اجتماعی مردم هشدار جدی داد.

این استاد ایرانی دانشگاه هاروارد آمریکا با بیان اینکه ، فشارها و نارحتی ها بر ۲ نوع قابل تغییر و غیرقابل تغییر تعریف می شود ، تصریح کرد: با تاسف در بسیاری از موارد استرس های قابل تغییر را که قابلیت مدیریت وکنترل دارد به علت عدم آگاهی و فقدان مهارت یک رخداد را تبدیل به فاجعه می کنیم که هزینه پرداخت اجتماعی آن بسیار گران است .

وی ضرورت فوریت  آموزش همگانی راه های مقابله با استرس را خواستار شد و تاکید کرد: باید فرهنگ شادکردن زتدگی مردم را برنامه ریزی و پی آن نهادینه سازی کنیم و بسیاری از طروق نظیر خندیدن و تصحیح روابط مخرب هزینه چندانی در پی ندارد.

دکتر عاطفه فخاریان عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی ، به تبعات ناشی از آلودگی هوا در سلامت جسمی وروحی و اجتماعی جامعه اشاره کرد و افزود:  الزاما برای داشتن هوای پاک ، نخست از خود شروع کنیم و درخانه به مصرف سیگار و دخانیات نه بگوییم و در مرحله دوم باید به جنبش ویرانگر قلیان که با نهایت تاسف این روزها طالب بیشتری  دارد و ده ها برابر از سیگار خطرات مضری تری دارد باید تمامی پزشکان به آحاد جامعه هشدار دهیم آن ماده ای که درکنار ما به آسانی یافت می شود و نامش تنباکو ودخانیات است سومین عامل مرگ ومیر در جهان است و مردم کشورما هم از این آمار مصون نیستند.

در ادامه دکتر علیرضا خیاط زاده استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران ، مضرات مصرف سیگار و تبعات سوء دودسیگار بر غیرسیگاری ها را جدی دانست و تصریح کرد: این باور که دود سیگار هولناک نیست یک باور سنتی ناصحیح است که نیازمند تصحیح و نگرش علمی است.

این استاد پزشکی دانشگاه تهران افزود: بیماریهای تنفسی ،آلرژی فصلی،ناراحتی های عصبی، .. از دود سیگار تشدید می شوند.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از بیماری های شایع این فصل ،آلرژی است  که یکی از انواع آن آلرژی به موادغذایی است و راه درمان آن شناختن نوع موادغذایی وعدم مصرف آن و پی آن تحت نظر بودن به پزشک معالج در ایام فصل بهار است.
 
 وی عامل اصلی در بروز آسم و آلرژی را استعداد ژنتیکی خواند و عوامل نظیری دوری از فشار عصبی و آلودگی هوا و محیط های آلوده صنعتی را عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha