دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 181710

پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالك اشتر در طرحی مشترك با پژوهشگران بلژیكی موفق به طراحی و سنتز نمونه‌های آزمایشگاهی نانوذرات برای تشخیص زودهنگام بیماری سرطان شدند. این نانوذرات در روش‌های شناسایی MRI و تصویربرداری نوری كاربرددارند.

استفاده از نانوذرات برای شناسایی زودهنگام سرطان

سلامت نیوز:  پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالك اشتر در طرحی مشترك با پژوهشگران بلژیكی موفق به طراحی و سنتز نمونه‌های آزمایشگاهی نانوذرات برای تشخیص زودهنگام بیماری سرطان شدند. این نانوذرات در روش‌های شناسایی MRI و تصویربرداری نوری كاربرد دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، امروزه یكی از موارد اساسی در درمان سرطان، تشخیص زودهنگام و دقیق آن است كه با روش‌های تصویربرداری مولكولی امكان پذیر می شود.


در تصویربرداری مولكولی، فرآیندهای سلولی و مولكولی در بدن موجود زنده‌ سالم، بدون انجام نمونه برداری صورت می‌گیرد كه در مقایسه با تصویربرداری‌های تشخیصی رایج، این نوع تصویربرداری، ناهنجاری‌های ملكولی راكه پایه و اساس بیماری هستند، به جای بررسی اثرات نهایی این تغییرات مولكولی جستجو می‌كند.


روش‌های تصویربرداری مولكولی همچون تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و تصویربرداری نوری، به طراحی ماده كنتراست (عامل افزایش وضوح تصویر) مناسب برای تشخیص سریع بیماری مورد نظر نیاز دارند.


دكتر حسن فتاحی محقق دانشگاه مالك اشتر گفت: هدف از این پژوهش، طراحی ماده كنتراست نانوساختار با حساسیت بالا به ‌منظور افزایش قابلیت تصویربرداری با روش های MRI و تصویربرداری نوری برای تشخیص زودهنگام سرطان است كه برای این منظور نمونه‌‌ ماده كنتراست‌ نانوساختار طراحی و سنتز شده و عملكرد آن در راستای دستیابی به این هدف مورد ارزیابی قرار گرفته است.


وی در خصوص این روش در درمان سرطان خاطرنشان كرد: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یكی از روش‌های بسیار ایمن و غیرتهاجمی تصویربرداری است كه به كمك مواد كنتراست بسیار حساس مانند نانوذرات سوپرپارامغناطیس اكسید آهن می‌تواند به ‌عنوان یكی از روش‌های تصویربرداری مولكولی مورد استفاده قرار گیرد.


به گفته فتاحی این روش قابلیت تركیب با تصویربرداری‌های نوری مانند تصویربرداری فلوئورسانس را دارد كه روش حاصله تحت عنوان تصویربرداری دوعامله احتمال تشخیص سرطان را در مراحل ابتدایی بیماری افزایش می‌دهد؛ نتایج تصویربرداری MRI و محاسبات مقادیر آسایش پذیری نشان داده است كه ماده كنتراست دوعاملی تهیه شده از نانوذرات اكسید آهن، كارایی بسیار بالاتری نسبت به مواد كنتراست تجاری MRI دارد.


وی در مورد مزیت‌های استفاده از این روش نسبت به روش‌های تشخیصی متداول گفت: در این روش، خاصیت سوپر پارامغناطیسی ناشی از نانوذرات اكسید آهن از یك طرف و ماده فلوئوروفور متصل به نانوذرات از طرف دیگر، امكان تهیه‌ ماده‌ كنتراست دوعاملی را میسر كرده است.


عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالك اشتر افزود: این نانوذرات اصلاح شده قابلیت ردیابی و شناسایی زودهنگام سرطان در دو روش تصویربرداری MRI و فلوئورسانس را ممكن كرده است؛ بنابراین شناسایی سرطان در مراحل اولیه و امكان درمان سریع‌تر و موثرتر آن را فراهم می‌كند در نتیجه این امر می‌تواند منجر به كاهش هزینه‌های درمان، هزینه‌های مربوط به نگهداری از فرد مبتلا، از دست رفتن نیروهای كارآمد و از همه مهمتر كاهش میزان درد مبتلایان به سرطان شود.


نتایج این تحقیق در نشریه‌ Journal of the Iranian Chemical Society به چاپ رسیده و حاصل همكاری مشترك دكتر حسن فتاحی و دكتر یونس موسائی اسكوئی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی مالك اشتر، پروین اقبالی دانش آموخته كارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی و محققان دانشگاه Mons بلژیك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha