بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که اطلاعات كمی از حقوق خود دارند و زن خوب بودن را در کدبانو بودن، بچه داری، صبر در برابر خشونت كلامی وفیزیكی همسر خود و... می‌دانند. زنانی که در برابر بدرفتاری های همسر خود سکوت می‌کنند گویا دارند فریاد می زنند: « اشكالی ندارد كتك بخورم، خواهش می‌کنم به من کمی پول بده و...» كه این امر سبب افزایش خشونت علیه زنان شده است.

قوانین ناقص، فقر فرهنگی و سكوت زنان، علل افزایش خشونت خانوادگی

سلامت نیوز: بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که اطلاعات كمی از حقوق خود دارند و زن خوب بودن را در کدبانو بودن، بچه داری، صبر در برابر خشونت كلامی وفیزیكی همسر خود و... می‌دانند. زنانی که در برابر بدرفتاری های همسر خود سکوت می‌کنند گویا دارند فریاد می زنند: « اشكالی ندارد كتك بخورم، خواهش می‌کنم به من کمی پول بده و...» كه این امر سبب افزایش خشونت علیه زنان شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: خشونت علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی یافت می شود. اما در برخی از گروه ها شایع‌تر است. همان طور كه می‌دانیم زنان در زندگی خود ممكن است چهار شکل از خشونت شامل فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی را تجربه کنند. امروزه موضوع خشونت علیه زنان چه در حوزه خصوصی (خانواده) و چه در حوزه عمومی (جامعه) بهعنوان یکی از مسائل عمده اجتماعی بوده كه باعث می‌شود بتوانیم به حقوق بانوان بپردازیم و مشاهده كنیم كه قانون در این زمینه از بانوان حمایت كرده است یا خیر؟ در رابطه با این موضوع سوال‌هایی به ذهن خطور می‌كند كه در جامعه ما بین انواع خشونت كدام یك بیشتر رخ می‌دهد؟ چه اقداماتی را مراکز قانونی و قضایی باید برای پیشگیری یا كاهش خشونت علیه زنان انجام دهند؟  و در مواردی كه مرد معتاد است و  همسر خود را مورد خشونت قرار می‌دهد شاهد هستیم قاضی حكم طلاق نمی‌دهد؛ دلیل این مسئله چیست؟ در این رابطه به گفت و گو با حسن‌فدایی ، وكیل دادگستری پرداخته ایم.


حسن فدایی در تعریف خشونت عنوان كرد: در مرحله نخست آنچه از خشونت به ذهن می‌رسد بحث خشونت جسمی و ضرب و شتم  است. اما اگر كمی تامل كنیم می‌بینیم در حوزه خشونت علیه كودكان، زنان و حتی مردان انواع مختلفی وجود دارد.  این حقوقدان تصریح كرد: طبق آمار، خشونت روانی و كلامی از قبیل تهدید، توهین و افترا  در مرحله  نخست  قرار دارد. همان طور كه می دانیم  برخی از خشونت های روانی و كلامی ممكن است مشمول حد شود از جمله قذف كه در قانون جزا  برای آن  مجازات  تعیین  شده  است.


  فحاشی‌ در حوزه خانواده نسبت به زن مشمول تعزیر است
این وكیل دادگستری ادامه داد: در برخی از موارد فقه   از قبیل توهین، تهمت و فحاشی‌ در حوزه خانواده نسبت به زن مشمول تعزیر است كه به دلایل مختلف این موارد در مجامع حقوقی مطرح نمی‌شود مگر كار به طلاق بكشد. به طور كلی ما با خشونت‌های متعددی مانند خشونت های كلامی، جنسی، خانگی، حقوقی و ممانعت از رشد اجتماعی سروكار داریم.


  خشونت روانی و كلامی در رتبه نخست قرار دارد
وی ادامه داد: همان طور كه مطرح شد آنچه در رتبه نخست قرار دارد خشونت روانی و كلامی بوده ولی زمانی كه سخن از خشونت به میان می آید آنچه به ذهن متبادر می‌شود خشونت فیزیكی و جسمی است.  فدایی خاطر نشان كرد: در رابطه با اینكه قانون از بانوان حمایت می‌كند یا خیر؟ می‌توانیم به قوانین در حوزه خانواده  مراجعه كنیم كه به طور مثال در ماده  1130 قانون مدنی كه بحث عسروحرج را مطرح می‌كند یا در قباله‌های ازدواج .  در ماده 1130 بند 4 آمده است :«ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج که عرفا" با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نیست.» این یكی از مواردی است كه اگر بانوان مشمول آن شوند و نتوانند عرفا تحمل كنند حكم طلاق صادر می‌شود؛ اما بدون مدرك و مستند هیچگاه قضات حكم به طلاق نمی‌دهند  چون باید صحت آن مشخص شود.


  66 درصد زنان حداقل یك بار خشونت را تجربه كرده‌اند
وی افزود: طبق آمار باید گفت  66درصد زنان حداقل یك بار خشونت را تجربه كرده‌اند؛ در حالی كه شاهد  هستیم  فردی با یك بار ضرب و شتم به مراجع قضایی مراجعه  نمی‌كند.   این حقوقدان با اشاره به قانون حمایت خانواده گفت: در ماده 50 قانون حمایت خانواده  آمده است : « هرگاه مردی برخلاف مقررات ماده 1041 قانون مدنی ازدواج کند، به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می‌شود. هرگاه ازدواج مذکور به مواقعه منتهی، به نقص عضو یا مرض دائم زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه5 و اگر به مواقعه منتهی به فوت زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه 4محکوم می ‌ شود.» یا در ماده 1115 قانون مدنی به نوعی به انواع خشونت اشاره كرده كه در این ماده آمده است : « اگربودن زن باشوهردریک منزل متضمن خوف ضرربدنی یامالی یاشرافتی برای زن باشد زن می‌تواندمسکن علیحده اختیارکندو درصورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهرنخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبورمعذوراست نفقه برعهده شوهرخواهدبود.»


  زن می‌تواند خارج از منزل خود زندگی  كند
فدایی تصریح كرد: مشاهده می‌كنیم اگربودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف و ضرر بدنی شود علی‌رغم اینكه مطابق فقه و قانون زن حق خروج بدون اذن را ندارد در این موارد می‌تواند از خانه خارج شود. با توجه به اینكه ظاهرا ناشزه محسوب می‌شود اما چون از نظر قانونی حق دارد نفقه همچنان به او تعلق می‌گیرد. یا اگر متضرر خوف مالی شود به هر حال می‌دانیم مطابق ماده 1118 قانون مدنی و فقه  ما  زن در دارایی‌ها مستقل است و حق دارد اموالی كه دارد و مهریه ای كه به او تعلق می‌گیرد را در مایملك خود  تصرف كند.
وی ادامه داد: در رابطه با خوف شرافتی برای زن هم باید مطرح كرد، همان طور كه می‌دانیم در برخی محل‌ها رعایت برخی مسائل شرافتی و حیثیتی صورت نمی‌گیرد و زن حق دارد درخواست مسكن علیحده كند.


كتك زدن همسر نشان دهنده علاقه است!
این حقوقدان عنوان كرد: مطابق قرآن انسان دارای احترام و كرامت ذاتی است و مطابق اصل 22 قانون اساسی احترام به حیثیت، جان و مال بر همه واجب است.در رابطه با خشونت باید گفت حتی قانون مجازات اسلامی به قباحت خشونت فیزیكی واكنش نشان داده و در مواد 612 و 613 حتی مجازات برای افراد در نظر گرفته شده است.  اگر بخواهیم موضوع را ریشه‌یابی كنیم اولا در برخی محل ها و مكان های روستایی در قبال این سوال كه چرا زوج همسر خود را كتك می‌زند؟  بارها شاهد بوده‌ایم  دلیل را شدت علاقه به همسر بیان كرده‌اند و این امر را نشان از دوست داشتن می‌دانستند.


  سر پوش گذاشتن روی خشونت ها برای حفظ آبرو
وی خاطر نشان كرد:  متاسفانه جهل و عدم آگاهی به این حقوق و جهل و عدم آگاهی زنان نسبت به مصداق های خشونت كه برخی از زنان این مسائل را حق همسر و عمل طبیعی می‌دانند  وجود دارد و باید با بالا بردن آگاهی زنان از مصداق خشونت این فقر فرهنگی از بین رود. حتی در مواردی ما شاهد هستیم در بسیاری از موارد برای حفظ آبرو و ... روی خشونت ها سر پوش گذاشته می‌شود كه بهتر است روانشناسان، سمن ها و گروه‌های مردمی در خصوص بالا بردن آگاهی های مردم تلاش كنند.


  باید تعلقات مذهبی را تقویت كنیم
فدایی در ادامه تصریح كرد: بعضی از باور‌های غلط فرهنگی باید تصحیح شود،  اینكه مرد سلطه بر زن دارد و حاكم مطلق است و می‌تواند افسار‌گسیخته هر كاری انجام دهد، هنوز در برخی مناطق و میان قومیت‌ها رسوخ كرده كه‌این باور غلط به این معنا نیست كه اسلام اینچنین رفتارهایی را تایید می كند. و ی در توضیح علل دیگر بروز خشونت خانوادگی گفت: از علت‌هایی كه برخی اساتید مطرح كرده‌اند كه می‌تواند آمار خشونت را تثبیت كند بحث فقر اقتصادی و فرهنگی ، اطلاعات و آگاهی بوده است. اگر بخواهیم با این پدیده شوم مبارزه كنیم باید تعلقات مذهبی را تقویت كنیم. ما در جامعه اسلامی ای  هستیم كه احكام و دین اسلام در آن حاكم است كه پیامبر و پیام آور این دین فلسفه بعثت را تكریم مدارج و مدارك اخلاق می‌دانست هرچه تعهد به اخلاقیات مبادی آداب بود باید درجامعه تقویت شود تا میزان خشونت كاهش پیدا ‌كند.


  در قوانین نقص وجود دارد
این حقوقدان با بیان این مطلب كه میزان تحصیلات در خشونت تاثیر گذار است، افزود:  همان طور كه آمار نشان داده  میزان خشونت در تحصیلات بالا كمتر بوده است كه این نشان می‌دهد ما باید در كسب مهارت های لازم، رشد تحصیلات و تقویت باورهای دینی تلاش كنیم.
وی همچنین به خشونت جنسی اشاره كرد و گفت: در بحث خشونت‌های جنسی بحث هایی از قبیل انحراف جنسی، دیگر آزاری ، خود آزاری  و ... وجود دارد كه بحث های دیگری است كه نیاز به نگاه تخصصی دارد. به هر حال اگر خشونتی رخ دهد به استناد قاعده لاضرر و قوانینی كه اشاره شد می‌توان درخواست خسارت كرد و در برخی موارد هم بانوان می‌توانند درخواست طلاق كنند. 
فدایی در پایان خاطر نشان كرد:  در رابطه با اینكه قوانین كامل هستند یا خیر باید گفت قوانین مولود اخلاق و فعالیت‌های اجتماعی است. تا زمانی كه اخلاق، تعلقات مذهبی و باورهای دینی پررنگ و تقویت نشود هرچند هم قانون و ضمانت اجراهای قانونی و بیرونی  را بیشتر كنیم شاید به آن نتیجه مطلوب نرسیم هرچند بر این باورم كه قوانین تنظیم شده دست بشر است و نواقصی دارد . باید كوشش كنیم با توجه به مقتضیات روز قوانین مرتبط را سامان دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha