سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 181803

یک داروساز گفت: ورزش اثرات بسیار مفیدی بر کنترل و پیشگیری از دیابت دارد که از جمله آنها کاهش مقاومت بدن به انسولین و نهایتا بهبود عملکرد انسولین در بدن در طولانی مدت است.

تاثیر ورزش در زندگی دیابتی‌ها

سلامت نیوز:یک داروساز گفت: ورزش اثرات بسیار مفیدی بر کنترل و پیشگیری از دیابت دارد که از جمله آنها کاهش مقاومت بدن به انسولین و نهایتا بهبود عملکرد انسولین در بدن در طولانی مدت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دیابت بر اثر قطع تولید انسولین یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن بروز می‌کند، زیرا انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته را در بدن به انرژی تبدیل می کند و گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی مانند چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.

ندا قلی‌زاده، دکترای داروسازی در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: افراد می توانند با انجام آزمایش قند خون ( قند خون ناشتا یا قند خون دو ساعته) متوجه شوند که آیا در دوره دیابت پنهان قرار دارند یا به طور کامل به دیابت مبتلا شدند.

قلی‌زاده با بیان اینکه انواع دیابت شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی است، اظهار کرد: در دیابت نوع یک کودکان و نوجوانان به صورت ژنتیکی به آن مبتلا می‌شوند و جنبه خودایمنی دارد؛ زیرا تولید انسولین در بدن به طور کامل قطع می‌شود و در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلولها شده و انرژی بدن را تامین کند و همین مسئله موجب افزایش شدید قند خون می شود.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع ۲ در بزرگسالان و به علت نداشتن تغذیه صحیح، کم تحرکی و ژنتیک اتفاق می‌افتد، افزود: در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری بر روی جذب قند ندارد یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان بهشهر، درباره دیابت حاملگی، گفت: حدود چهار درصد از کل بانوان در طول زمان بارداری موقتا به این نوع دیابت مبتلا می شوند که در این صورت ایمن ترین دارویی که زن باردار می تواند استفاده کند، تزریق انسولین است و هیچ خطری برای نوزاد ندارد. البته به این افراد توصیه می شود در دوران بارداری از غذاهای شیرین و پرکالری استفاده نکنند، اما مبتلایان به دیابت نوع 2 اگر فرد رژیم غذایی صحیح و انجام ورزش روزانه را رعایت کند با مصرف داروهای خوراکی، قند در بدن فرد کنترل می‌شود و در غیر این صورت و عدم رعایت موارد ذکر شده، باید انسولین تزریق کند.

قلی زاده اظهار کرد: افراد کم تحرک و چاق در سنین بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند، زیرا چربی ها سطح گیرنده های انسولین را می پوشانند و مانع از جذب آن در خون می شوند که به این صورت قند از طریق ادرار دفع می شود و به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت معمولا احساس تشنگی و به دنبال آن پرنوشی و پرادراری دارند.

این دکتر داروساز گفت: ورزش اثرات بسیار مفیدی بر کنترل و پیشگیری از دیابت دارد که از جمله آنها کاهش مقاومت بدن به انسولین و بهبود عملکرد انسولین در بدن می‌شودو ورزش در افراد دیابتی موجب کاهش قند خون در کوتاه مدت می‌شود و همچنین تقویت قلب و دستگاه گردش خون را سبب می‌شود؛ موضوعی که برای افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه عدد قند خون نرمال بین 70 تا 100 است، متذکر شد: افراد سالم و مخصوصا کسانی که در خانواده خود سابقه بیماری دیابت دارند باید هر شش ماه یکبار یا حداقل یک بار در سال آزمایش قند خون بدهند تا اگر عدد قند خون آنها از حد نرمال خارج شد، بلافاصله با کنترل رژیم غذایی و ورزش خود را از ابتلا به این بیماری دور کنند.

وی افزود: از دیگر نکات مهم در کنترل دیابت اندازه‌گیری قند خون با دستگاه در منزل است؛ زیرا افراد از اثر غذاها یا ورزش‌های مختلف بر روی قند خون خود با خبر می شوند و به همین خاطر نوسانات قند خون در فرد افزایش می‌یابد. این اندازه گیری به شرطی که با آموزش های لازم همراه شود نه تنها این نوسانات، بلکه معدل قند خون را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد.

این کارشناس امور دارویی در شبکه بهداشت و درمان بهشهر با تاکید بر تاثیر مهم آموزش در کنترل دیابت، اظهار کرد: مطابق استاندارد فدراسیون بین‌المللی دیابت، هر فرد دیابتی باید در سال ۱۵ ساعت آموزش ببیند که البته حتی یک ساعت آموزش نیز می‌تواند تاثیر چشمگیری در مبتلایان به دیابت داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha