چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 181923

محققان در نتیجه بزرگترین مطالعه ای كه تا به امروز روی توالی یابی تمامی ژنوم های سرطان سینه انجام شده است، موفق به كشف پنج ژن جدید مرتبط با این بیماری و 13 امضای جهشی شدند كه بر رشد و توسعه تومور تاثیر می گذارد.

كشف 5 ژن جدید سرطان پستان

سلامت نیوز:محققان در نتیجه بزرگترین مطالعه ای كه تا به امروز روی توالی یابی تمامی ژنوم های سرطان سینه انجام شده است، موفق به كشف پنج ژن جدید مرتبط با این بیماری و 13 امضای جهشی شدند كه بر رشد و توسعه تومور تاثیر می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نتایج دو مقاله كه در مجله های Nature و Nature Communications منتشر شد، همچنین نشان می دهد كه چه واریته های ژنتیكی در سرطان های سینه وجود دارد و محل بروز آنها را در ژنوم مشخص می كند.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورك آلرت، ژنوم انسان، كل ماده ژنتیكی فرد است كه دستورالعمل ‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یك موجود زنده را در خود دارد.
دكتر سرنا نیك زینال از موسسه ولكام تراست سانگر كه ریاست این مطالعه را برعهده داشت، 560 ژنوم سرطان سینه را آنالیز كرد كه از این تعداد 556 ژنوم متعلق به زنان و چهار ژنوم متعلق به مردان بود.


این مطالعه در قالب همكاری بین المللی شامل بیماران مبتلا به سرطان سینه از سراسر جهان از جمله آمریكا، اروپا و آسیا بود.
نتایج این مطالعه اطلاعات بیشتری در مورد دلایل بروز تومورهای سینه فاش می كند و مدركی دال بر منحصر به فرد بودن ژنوم های سرطان سینه است.
بر اساس نتایج این مطالعه، ژنوم هر بیمار مبتلا به سرطان سینه، یك گزارش كامل از تغییرات ژنتیكی در طول حیات فرد است.


از آنجا كه هر فرد از یك تخمك بارور شده به وجود می آید و به بزرگسالی می رسد، دی.ان.ای سلول ها تغییرات ژنتیكی را در طول این مسیر تجربه می كنند.
به همین دلیل، دی.ان.ای انسان دائما به واسطه عوامل محیطی مختلف و توسط ساییدگی و ایجاد پارگی در سلول ها، آسیب می بیند.
این جهش ها، الگوها یا امضاهای جهشی قابل تشخیصی را تشكیل می دهند كه در مورد دلایل ابتلا به سرطان سرنخ ارائه می كنند.


محققان در این مطالعه جهش هایی را كه به رشد سرطان دامن می زنند و نیز امضاهای جهشی در تومور هر بیمار را بررسی كردند و در این تحقیق متوجه شدند كه زنان حامل ژن های BRCA1 یا BRCA2 و غیره با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان سینه و تخمدان مواجه بودند و كل پروفایل های ژنوم سرطان های آنها به اندازه زیادی متمایز از یكدیگر بود، همچنین با سایر سرطان های سینه نیز تفاوت زیادی داشت.


محققان معتقدند كه از این كشف می توان برای طبقه بندی دقیق تر بیماران برای درمان استفاده كرد.
دكتر زینال می گوید: در آینده می توانیم پروفایل ژنوم های فردی سرطان را تهیه كنیم و بنابراین می توانیم درمانی را كه بیشترین موفقیت را روی یك مرد و یا یك زن مبتلا به سرطان سینه دارد، تشخیص دهیم.


محققان نتایج این مطالعه را گامی دیگر در جهت شخصی سازی مراقبت های بهداشتی برای سرطان عنوان كردند.
از سوی دیگر پژوهشگران با تاكید بر این كه تشخیص محل دقیق بروز جهش ها در ژنوم های سرطان سینه نیز حائز اهمیت است، می گویند: می دانیم كه تعییرات ژنتیكی و موقعیت آنها در ژنوم سرطان بر چگونگی واكنش فرد به درمان سرطان تاثیر می گذارد.


به اعتقاد این محققان، تمامی سرطان ها به دلیل جهش هایی است كه در طول حیات در دی.ان.ای سلول های ما رخ می دهد. كشف این جهش ها برای درك دلایل بروز سرطان و ابداع درمان های پیشرفته برای آن اهمیت دارد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha