فریدون کنار به قربانگاه و کشتارگاهی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده،منطقه ای که میزبانی آن بوی خون گرفته و لزوم ورود دستگاه های ذیربط برای مقابله با این بحران بیش از پیش احساس می شود.

غربت و مرگ در زیستگاه های موقت پرندگان مهاجر

سلامت نیوز:فریدون کنار به قربانگاه و کشتارگاهی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده،منطقه ای که میزبانی آن بوی خون گرفته و لزوم ورود دستگاه های ذیربط برای مقابله با این بحران بیش از پیش احساس می شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زیستگاه های موقت پرندگان مهاجر در ایران به چالشی جدی برای عرصه زیست محیطی تبدیل شده است.

مناطقی که روزگاری محیطی امن و آرام برای پرندگان مهاجر محسوب می شد،امروز به قربانگاهی برای آنها مبدل شده است.

طبق اظهارات اسماعیل کهرم،پرنده شناس و استاد حیات وحش،در طول سال بالغ بر 400 هزار پرنده مهاجر در ایران قربانی می شود،مرگی که هدیه شوم صیادان و مافیای شکار به بالها و قلبهای تپنده ای است که فواصل،کشورها و قاره های بسیاری را می پیمایند و به امید اندکی استراحت در زیستگاه های ایران فرود می آیند،فرودی که پایان تمامی پروازهای تعداد قابل توجهی از آنها محسوب می شود.

سخن از منطقه فریدون کنار است،منطقه ای در شما کشور که گویی قربانی شدن پرندگان در آن تمامی ندارد.

*تجارت پرسود شکار پرندگان

چندی پیش کهرم در گفتگویی با رسانه ها از منطقه فریدونکنار به عنوان کشتارگاه پرندگان یاد کرد و گفت:مدت های بسیاری است که صید و شکار پرندگان به تجارتی پرسود برای صیادان تبدیل شده است.

وی می افزاید:به همین دلیل است که در جای جای منطقه مذکور،تورهای هوایی برپا شده و با شروع فصل سرما، پرندگان مهاجر دسته دسته،قربانی این شیوه مرگبار می شوند،شیوه ای غیر انسانی که گویی هیچ دستگاهی نیز توان مقابله با آن را ندارد( که اگر داشت،شاهد چنین تلفات و کشتارهای سنگین و پرتعدادی از گونه های پرندگان مهاجر در این خطه نبودیم).

*انعکاس کشتار فریدونکنار درافکار عمومی جهان

روی دیگر سکه کشتار پرندگان مهاجر توسط صیادان و شکارچیان غیر مجاز،معطوف به اخبار بدی می شود که متاسفانه در رسانه های غربی منتشر می شود.

روزنامه فرانسوی لوموند به عنوان یکی از معروف ترین نشریات جهان،چندی پیش با نام بردن از فریدونکنار،پیشنهاد تحریم گردشگری را در این منطقه مطرح کرد و از گردشگران اروپایی خواست تا به دلیل چنین پرنده کشی هایی از سفر به این منطقه اجتناب کنند.

البته این ادعا و سکوت رسانه مذکور در خصوص بسیاری از جنایت های انسانی با دستان خون آلود سیاستمداران و نظامیان غربی،خود جای بحثی جدی را می طلبد که در این مجال نمی گنجد،اما فارغ از چنین سو استفاده های نخ نما شده تبلیغاتی،نباید از نظر دور داشت که نفْس پرنده کشی آن هم با این میزان و حجم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

* میزبانی تالاب های ایران از 4 میلیون پرنده

آنچنان که کهرم،کارشناس محیط زیست و حیات وحش در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده،سالیانه قریب به 4 میلیون پرنده،پای در این آب و خاک می گذارند تا مدتی از حیات خود را در این منطقه وسیع و پهناور سپری کنند و بعد از استراحتی نسبتا کوتاه،عزم پرواز را برای هدف،مقصد و نقطه ای دیگر جزم کنند.

پرندگانی که طبق اظهارات کهرم،گونه های متعددی از اردک ها،غازها،قوها،درناها،جاجی لک لک ها و .. در بین آنها مشاهده می شود که در جستجوی یافتن غذا سیبری را ترک می کنند و پای به این خطه از خاورمیانه می گذارند.

اما طبق آمار موجود 10 درصد از 4 میلیون پرنده مهاجر در تور صیادان کمین کرده در برخی از تالاب ها و زیستگاه های پرندگان اسیر می شوند،اسارتی که رهایی از آن با مرگ محقق می شود.

*  از ضرب و شتم خبرنگاران و فعالان زیست محیطی،تا اقتدار مافیای شکار

یکی از انتقادات کهرم،به ضعف مسئولان در برخورد با شبکه سازمان یافته صید غیر مجاز در فریدونکنار باز می گردد،وی معتقداست پشت پرده شکار ها و صید پرندگان مهاجر،مافیای قدرتمندی است که حتی اجازه ورود خبرنگاران به مناطقی که تور پهن کرده اند را نیز نمی دهند و از ضرب و شتم خبرنگاران و فعالان زیست محیطی نیز ابایی ندارند.

این فعال زیست محیطی و کارشناس حیات وحش در گفتگویی که در رسانه ها منعکس شد،با بیان ضرورت برخورد قاطعانه دستگاه های متولی و قضایی،عنوان کرد:آنچه که به عنوان دلیل و توجیهی برای آزاد کردن صیادان غیر مجاز مطرح می شود،معطوف به این موضوع است که شکار پرندگان معیشت ساکنان این منطقه را تامین می کند اما به عقیده کهرم باید برخوردهای جدی تری در برابر چنین افعالی که حیثیت کشور را خدشه دار می کند لحاظ شود.

    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha