سازمان غذا و دارو به عنوان تنها مرجع نظارتی در حوزه فرآورده های دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، باید از قدرت و اقتدار لازم برخوردار باشد تا بتواند، سلامت این محصولات را تضمین کند.

چه کسی پاسخگوی سلامت مردم است/سازمان استاندارد یا وزارت بهداشت؟

سلامت نیوز:سازمان غذا و دارو به عنوان تنها مرجع نظارتی در حوزه فرآورده های دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، باید از قدرت و اقتدار لازم برخوردار باشد تا بتواند، سلامت این محصولات را تضمین کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، هر جامعه ای برای اینکه بتواند مراقب سلامت مردم باشد، از ابزارهای نظارتی بهره می برد که از قدرت کافی برای نظارت بر محصولات و فرآورده های سلامت محور برخوردارند. در واقع ابزارهایی مثل سازمان غذا و داروی مقتدر همانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا لازم است و الزام هم وجود دارد که این ابزار نظارتی تخصصی هیچ تداخل وظایفی با سایر ارگانهایی مثل استاندارد، سازمان دامپزشکی و... نداشته باشد.

یک ارگان نظارتی مثل سازمان غذا و دارو، زمانی مثمر ثمر خواهد بود که در سایه وجود قوانین محکم و متقن با مسئولیت مشخص و به دور از همپوشانی با سایر ارگان ها بتواند برای فعالیتهایش چشم انداز تعریف کند.

واقعیت این است که موازی کاری یا واگذاری، وظایف تخصصی به ارگان های غیر تخصصی نتیجه ای جز افزایش کالاهای مضر، تقلب یا قاچاق که بالطبع خود باعث بروز بیماری های صعب العلاجی همچون سرطان و به خطر افتادن سلامت آحاد جامعه می گردد، ندارد.

شاهد مثال های فراوانی در این خصوص وجود دارد که یکی از تلخ ترین آنها شیوع مسمومیت کودکان با خوردن شوینده های شیمیایی در سال ۹۲ بود که به دلیل اهمال شرکت تولید کننده در پیشگیری از هشدارهای یکی از معاونت هایی که زیر نظر سازمان غذا و دارو کار می کند با استناد به مجوز سازمان استاندارد فرآورده بسیار خطرناک اسیدی و بازی را در ظروف بسته بندی آبمیوه قرار داده بود که عواقبش از بیمارستان های تخصصی مسمومیت قابل استناد است.

آیا قوه قضائیه و سیستم های نظارتی در این موازی کاری ها ورود کردند یا هیچ ارگان دیگری راهکار مناسبی پیشنهاد کرد.

با تاسف فراوان و در اقدامی تامل برانگیز در حال حاضر امر مهم ایمنی و بهداشت فرآورده های سلامت از جمله غذا، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، مکمل ها و... که از اولویت بالایی برای سلامت جامعه برخوردارند قرار است به ارگانی غیر تخصصی که عمده فعالیتش نظارت بر امور محصولات صنعتی اعم از پیچ و مهره، تجهیزات حفاری تا میز و صندلی است، واگذار شود.

آیا نمایندگانی که در این روزهای واپسین مجلس به تصویب این قانون رای مثبت داده اند به این مسئله اندیشیده اند که در آینده ای نه چندان دور، چه بر سر «سلامت» خواهد آمد.

آیا سازمان استاندارد، قادر است وظایف سنگین وزارت بهداشت را تا گستره وسیع روستاهای کشور جهت پیگیری سلامت مردم عهده دار شود.

حالا شورای نگهبان قرار است تصمیم بگیرد نظارت بر فرآورده های سلامت محور، جزو وظایف کدام سازمان باشد. سازمان ملی استادارد یا سازمان غذا و دارو؟



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha