عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با انتقاد از نبود نگاه واقع‌بینانه نسبت به حل معضل حاشیه‌نشینی، گفت: ضرورت دارد دولت در برنامه ششم نگاه جدی به حل معضل حاشیه نشینی داشته باشد.

حاشیه‌نشینانی که ۳ دهه در حاشیه هستند

سلامت نیوز:عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با انتقاد از نبود نگاه واقع‌بینانه نسبت به حل معضل حاشیه‌نشینی، گفت: ضرورت دارد دولت در برنامه ششم نگاه جدی به حل معضل حاشیه نشینی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،ابوذر ندیمی در واکنش به آمار منتشر شده مبنی بر وجود 18 میلیون حاشیه‌نشین در کشور، گفت: حاشیه‌نشینی به عنوان معضلی اجتماعی و اقتصادی، مشکلات زیادی را برای حاشیه‌نشینان به وجود آورده زیرا به جهت اسکان، تامین خدمات و امور رفاهی در مضیغه قرار دارند؛ واقعیت آن است که بی‌توجهی دولت‌ها سبب شده تا این معضل در حاشیه واقع شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه جمعیت اکثر مناطق حاشیه‌نشین به خصوص حاشیه‌نشینان کلانشهری همچون مشهد را بیگانگان و افاغنه تشکیل می‌دهد که این نیز بر انبوه مشکلات معضل حاشینه نشینی افزوده است.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینان از حقوق اجتماعی و حتی یارانه نقدی دولت نیز محروم هستند، یادآور شد: با توجه به این مسائل فقر در حاشیه شهرها منجر به وارد شدن آسیب‌های بسیار به شهرها و شهرنشینان شده، به خصوص آنکه بسیاری از جرایم و تخلفات در این مناطق رشد و نمو پیدا کرده و آسیب هایی مانند اعتیاد را نیز به همراه دارد.

ندیمی با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی معضلی خطرناک برای اقتصاد و در برخی مواد برای سیاست کشور است، گفت: حاشیه نشینی از بحران‌های است که باید به طور جزئی و دقیق تعریف و بررسی شود؛ هرچند وزارت کشور اقداماتی را انجام داده اما هنوز تا رسیدن به هدف و مقصود راه زیاد است.

ندیمی با بیان اینکه بر مبنای شرایط سیاسی و اجتماعی کشور باید تعریف واقع بینانه‌ای از حاشیه نشینی و راهکارهای حل آن داشت، گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه تصمیماتی برای حل معضل حاشیه‌نشینی گرفته نشده که لازم است دولت در روزهای نخست مجلس دهم این معضل را در اولویت قرار داده و راه حلی برای رفع آن ارائه کند چراکه این معضل نزدیک به سه دهه است که مردم شهرها را با دغدغه و مشکل روبه رو ساخته است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باز کردن گره معضل حاشیه‌نشینی در دست مسئول یا سازمان خاصی نیست، تصریح کرد: حل این مشکل نیازمند اراده و تلاش مجموعه‌ای از دستگاه ها است، بر این اساس دولت به طور کلی باید از جهات اقتصادی، مسکونی و رفاهی به این مناطق بپردازد اما وزیر کشور و استانداری ها به لحاظ عهده دار بودن وظایف، مسئولیت بیشتری دارند.

بهمن مشکینی مشاور وزیر کشور از وجود 11 میلیون حاشیه نشین و بیش از هفت میلیون ساکن مناطق بافت فرسوده در کشور خبر داد و گفت: این جمعیت 18 میلیون نفری حاشیه نشین تولیدکننده آسیب در کشور هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha