زمستان گذشته تهران به دلیل آلودگی‌های شدید هوا نیمه‌تعطیل بود و هر روز در آخرین ساعات اداری خبر تعطیلی روز بعد اعلام می‌شد‌. مشکل آلودگی هوای تهران هنوز هم حل نشده اما به دلیل افزایش دما و گرم شدن هوا دیگر با پدیده وارونگی هوا مواجه نیستیم و نمودارهای ثبت میزان آلودگی این روزها، هوای تهران را در شرایط سالم نشان می‌دهند‌. همین روزهای سال شاید فرصت مناسبی باشد برای بررسی دلایل مختلف آلودگی هوای تهران که یکی از دلایل اصلی آن هم بی‌شک وجود تعداد زیاد خودروهای فرسوده در سطح شهر است‌.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در تهران رها شده است

سلامت نیوز: زمستان گذشته تهران به دلیل آلودگی‌های شدید هوا نیمه‌تعطیل بود و هر روز در آخرین ساعات اداری خبر تعطیلی روز بعد اعلام می‌شد‌. مشکل آلودگی هوای تهران هنوز هم حل نشده اما به دلیل افزایش دما و گرم شدن هوا دیگر با پدیده وارونگی هوا مواجه نیستیم و نمودارهای ثبت میزان آلودگی این روزها، هوای تهران را در شرایط سالم نشان می‌دهند‌. همین روزهای سال شاید فرصت مناسبی باشد برای بررسی دلایل مختلف آلودگی هوای تهران که یکی از دلایل اصلی آن هم بی‌شک وجود تعداد زیاد خودروهای فرسوده در سطح شهر است‌.


تردد 160 هزار خودروی فرسوده در خیابان‌های پایتخت
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت می نویسد: خودروهای فرسوده از سطح شهر تهران هنوز به شکل کامل جمع‌آوری نشده‌اند و براساس گفته مسوولان به نظر نمی‌رسد هیچ جایگزینی هم برای این خودروها در نظر گرفته شده باشد‌.


وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تشبیه روند خروج خودروهای فرسوده به «کشتی به گِل نشسته» تاکید کرد: روزانه بیش از 1800 دستگاه خودروی جدید وارد چرخه حمل‌ونقل کشورمان می‌شوند اما تقریبا هیچ خودروی فرسوده‌ای از این چرخه خارج نمی‌شود‌. اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده در قبال ورود هر خودروی خارجی و نیز به ازای تولید هر سه دستگاه خودروی داخلی از جمله راهکارهای تحقق روند خروج خودروهای فرسوده است‌.
از سویی دیگر وی با اشاره به اینکه در هیچ کشوری در دنیا، دولت هزینه اسقاط خودروهای فرسوده و تعویض آن با خودروهای جدید را به مردم نمی‌پردازد، اظهار کرد: رانندگانی که در طول سال‌‌ها از خودروی شخصی خود استفاده کرده‌‌اند تا به مرحله فرسودگی رسیده‌‌اند، خودشان باید هزینه تعویض خودروی خود را بپردازند‌. حسینی با بیان اینکه انتظار از دولت برای اینکه جهت تعویض خودروهای فرسوده شخصی به دارندگان این خودروها کمک کند، توقع بجایی نیست، تصریح کرد: اساسا ارتباط دادن بحث اسقاط خودروهای فرسوده به کمک دولت، از ابتدا اشتباه بوده و نتیجه آن همین وضعیتی می‌شود که در حال حاضر در آن قرار داریم‌.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر روز 160 هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده در خیابان‌های تهران حرکت می‌کنند، در صورتی که براساس قانون تردد آنها غیرقانونی است، اظهار کرد: در هیچ کجای جهان خودروها «مادام‌العمر» نیستند و یک راننده نمی‌تواند چند دهه متوالی و حتی تا آخر عمر با یک خودرو تردد کند‌.
حسینی با بیان اینکه روند خروج خودروهای فرسوده حداقل در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور باید به صورت خودکار انجام شود، تصریح کرد: خودروها نیز مانند بسیاری از وسایل، تاریخ‌مصرف دارند و این مهم در خودرو به عنوان وسیله‌ای که مستقیما با ایمنی و سلامتی افراد جامعه سر و کار دارد، به مراتب از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است‌.


وی با تاکید بر اینکه این تصور که عمر استفاده از خودروی سواری نامحدود است، اشتباه است، خاطرنشان کرد: حداکثر عمر استفاده از انواع خودروهای شخصی 20 سال، مینی‌‌بوس 12 سال، تاکسی هشت سال و موتورسیکلت هشت سال است و پس از آن باید نسبت به اسقاط این وسایل نقلیه از سوی دارندگان آنها اقدام شود‌.


ورود 400 دستگاه تاکسی هیوندا و تویوتاهیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران
این درحالی است که میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه 400 دستگاه تاکسی هیوندا و تویوتاهیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران وارد می‌شود، در خصوص مدل خودروهایی که در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سوی وزارت کشور انتخاب شده است، می‌گوید: در مجموع طبق تصمیم‌گیری‌هایی که وزارت کشور با ایران‌خودرو داشته، دو خودرو سمند و EF7در کل کشور برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته شده است‌.
میثم مظفر با تاکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی شهر تهران تنها سازمان در کل کشور است که اقدام به ورود خودروهای مدرن و باکیفیت در ناوگان تاکسیرانی شهر کرده است، ادامه داد: سال گذشته 400 دستگاه تویوتا کمری و هیوندای اکسنت وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران شد‌. مظفر بیان کرد: برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاران متعددی را شناسایی کرده‌ایم‌. این در حالی است که گمرک کشور، وزارت صنایع و نفت که بخشی از وظایف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تسهیل در ورود خودروهای باکیفیت برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را برعهده دارند همکاری خوبی با مدیریت شهری تهران و بخش‌خصوصی نکردند‌.
بعد از اظهارات مظفر، این سوال مطرح می‌شود که آیا فقط باید برای تاکسی‌های فرسوده به دنبال جایگزین مناسب بود یا باید راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت خودروهای تهران به شکل کلان اندیشید؟ حال آنکه اگر قرار است فقط شبکه حمل‌ونقل عمومی بهسازی و نوسازی شود، چه آینده‌ای برای وضعیت خودروهای شخصی فرسوده در نظر گرفته شده است؟


صدور مجوز برای 10 مرکز جدید اسقاط
از سویی دیگر مصطفی جودی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به وجود 130 مرکز اسقاط خودرو در کشور اظهار کرد‌: 10 مرکز جدید اسقاط از سال گذشته تاکنون مجوز و کد فعالیت دریافت کرده‌اند. مسلما با این اقدام ظرفیت خالی مراکز اسقاط در کشور بیشتر خواهد شد‌.
مصطفی جودی همچنین با توجه به وضعیت مراکز اسقاط خودرو در کشور تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت فعالیت اقتصادی مراکز اسقاط و بازیافت کشور ارتباط تنگاتنگی با شرایط و میزان واردات خودرو دارد در صورتی که واردات خودرو کاهش یابد، مسلما مراکز اسقاط بازاری ندارند تا گواهی اسقاط صادر کنند‌.
وی در ادامه با اشاره به کاهش 50 درصدی آمار واردات خودرو در سال گذشته اظهار کرد‌: در صورتی که آمار واردات خودرو افزایش یابد، طبعا میزان اسقاط خودروها نیز در سال‌جاری افزایش خواهد یافت‌.
به گفته وی در حالی که در دومین ماه سال جدید قرار داریم تا این لحظه تحرک جدی در خصوص نیاز واردکنندگان به گواهی اسقاط به وجود نیامده است در نتیجه هم‌اکنون ظرفیت مراکز اسقاط روی زمین بلاتکلیف مانده است‌.
وی با اشاره به عدم تغییر ظرفیت مراکز اسقاط یادآور شد‌: ظرفیت و قابلیت مراکز اسقاط با توجه به افزایش مراکز جدید و کسب تجربیات بیشتر و از سویی استفاده از تکنولوژی‌های به روز می‌تواند تغییر کند یا افزایش یابد‌.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور عنوان کرد‌: اگر واردات افزایش یابد، مسلما نیازمند گواهی اسقاط است که در چنین شرایطی جریان اسقاط خودروها تسریع خواهد شد چراکه جایگاه دیگری برای تامین گواهی اسقاط وجود ندارد و مراکز اسقاط باید این نیاز را تامین کنند‌.
جودی بیان کرد: نزدیک به یک میلیون خودرو در سال گذشته شماره‌گذاری شدند.
به گفته وی اجرای طرح‌های جایگزینی‌ و اعمال قانون تولیدکنندگان در خصوص اختصاص 30 درصد از تولیدات برای خروج فرسوده‌ها می‌تواند به تغییر شرایط و روند اسقاط خودروها کمک کند‌.


فرسوده‌هایی که هنوزحرکت می‌کنند
حدود 10 سال قبل، در ابتدای طرح تعویض خودروهای فرسوده، متولیان طرح، خودروهای شخصی فرسوده را با قیمتی بسیار کم حدود یک میلیون و 500 هزار تومان خریداری می‌کردند و خودرو جایگزین را به همراه وام خودرو به خریدار ارائه می‌دادند‌. این در حالی بود که تا پایان بازپرداخت وام خودرو بعد از گذشت پنج یا شش سال، خودرو جدید دوباره تبدیل به خودرویی فرسوده می‌شد‌.
خودروهای فرسوده از نظر فنی، از رده خارج شده‌اند و نه‌تنها در چرخه حمل‌ونقل و ترافیک شهری هیچ سودی ندارند بلکه هزینه‌های سنگین اقتصادی را بر جامعه متحمل می‌کنند‌. این هزینه‌های گزاف سیستم شهری را نه‌تنها از منظر آلودگی و ترافیک با مشکل روبه‌رو می‌کنند بلکه هزینه اصلی و گزاف آنها بر دوش سلامت جامعه است‌.


شرایط ثبت‌نام دارندگان خودروهای فرسوده
تمام متقاضیان ثبت‌نام خودروهای فرسوده با ثبت‌نام در سایت ناوگان ایران می‌توانند برای جایگزینی خودروی فرسوده خود اقدام کنند‌. براساس خودروی مورد نظر انتخابی، وام برای دارندگان خودروی فرسوده تعلق می‌گیرد و در حال حاضر فعلا محصولات سایپا شامل پراید، تیبا و وانت‌پراید، به دارندگان خودروی فرسوده جایگزین می‌شود‌. همچنین در آخرین مبلغ اعلامی عنوان شد جهت پرداخت وام به دارندگان خودروهای فرسوده به خودروهای سواری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات جهت اسقاط خودرو فرسوده و جایگزینی با خودروی جدید ارائه خواهد شد‌.


قرار بود 90 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شود
در تفاهمنامه‌ای که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران‌خودرو منعقد شد، قرار بود با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت 90 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود‌. معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در بهمن سال گذشته با بیان اینکه در حال حاضر 60 هزار تاکسی در سطح کشور از نوع پیکان هستند و 90 هزار تاکسی فرسوده وجود دارند که باید خودروهای نو جایگزین آنها شوند، گفته: براساس طرح و توافقی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین دستگاه‌های دیگر انجام شده، قرار است با تامین مالی که بخشی از آن از سوی بانک‌ها و به‌طور غیرتورمی انجام می‌شود، این دستگاه‌های فرسوده جایگزین شوند‌.

پورمحمدی دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیونی وام خودروهای فرسوده را 48 ماهه و با سود 16 درصد اعلام کرد‌. همچنین از محل تخفیفات گمرکی نیز حدود پنج میلیون تومان برای هر یک از این دستگاه‌ها کمک یارانه‌ای داده خواهد شد‌. وی با بیان اینکه سمند و پژو جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهند شد، عنوان کرده بود: ثبت‌نام جایگزینی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از 12 بهمن‌ماه آغاز شد‌. این در حالی است که تحویل خودروها از اسفندماه بود و در این ماه هشت هزار دستگاه، در فروردین‌ماه هفت هزار دستگاه جایگزین شد و بنا بر این شد که در ماه‌های بعد، در هر ماه 15 هزار دستگاه جایگزین می‌شود تا اینکه در پایان شهریورماه تمام 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودروی نو جایگزین خواهد شد‌. از سویی دیگر از طریق سایت ناوگان ایران اعلام شد: اگر خودروی فرسوده افراد در هشت شهر کلانشهر و آلوده ایران می‌خواهد تردد کند که قطعا مشکلاتی هم ایجاد می‌کند و دارندگان می‌توانند خودروی فرسوده خود را تعویض کنند ولی اگر غیر از هشت شهر آلوده ایران در شهر دیگری ساکن هستند فعلا جزو سیاست‌های اصلی این مجموعه نیست‌. این در حالی است که خودرو تا زمانی که بتواند معاینه فنی بگیرد فرسوده محسوب نمی‌شود‌. این سوال مطرح می‌شود که اگر خودرو فرسوده جایی غیر از هشت کلانشهر و شهر آلوده ایران می‌خواهد تردد کند چرا در طرح تعویض و جایگزینی قرار نمی‌گیرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha