تغییرات اقلیمی رویدادهایی هستند كه چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال رخ دادنند. فرقی نمی‌كند ساكن كدام كشور جهان باشید و زندگی شخصی‌تان تا چه حد از به هم خوردن فصل‌ها، میزان بارش‌ها و امثال آن دستخوش تغییر شده باشد، چرا كه به گفته دانشمندان، زمین در دهه‌های آینده قطعاً گرم‌تر از امروز خواهد بود.

فقرا و زنان بیشتر نگران تغییرات اقلیمی هستند

سلامت نیوز:نتایج نظرسنجی موسسه «پیو» نشان می‌دهد  82‌درصد دموكرات‌ها  و 50‌درصد جمهوری‌خواهان معتقدند امریكا باید در توافق جهانی كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شركت كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل تغییرات اقلیمی رویدادهایی هستند كه چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال رخ دادنند. فرقی نمی‌كند ساكن كدام كشور جهان باشید و زندگی شخصی‌تان تا چه حد از به هم خوردن فصل‌ها، میزان بارش‌ها و امثال آن دستخوش تغییر شده باشد، چرا كه به گفته دانشمندان، زمین در دهه‌های آینده قطعاً گرم‌تر از امروز خواهد بود. اما آیا واقعاً اینكه به كدام منطقه جهان تعلق دارید، مرد هستید یا زن، دموكرات هستید یا جمهوری‌خواه و چپ هستید یا راست، در نظرتان در مورد تغییرات اقلیمی انعكاسی ندارد؟ نتایج نظرسنجی موسسه اما نشان می‌دهد كه همه اینها در تلقی افراد از واقعیت موثرند: مردان در قیاس با زنان نگرانی كمتری در مورد تغییرات اقلیمی دارند، دموكرات‌ها در امریكا نگرانی شان از این بابت بیشتر از جمهوری‌خواهان است، (در بریتانیا اعضای حزب كارگر نگران‌تر هستند تا اعضای حزب محافظه‌كار) و در مجموع، شهروندان فقیرترین كشورهای آفریقا نگرانی بیشتری در مورد تغییرات اقلیمی دارند تا شهروندان امریكا و چین كه بالاترین سرانه تولید گاز گلخانه‌یی را دارند.

براساس نظرسنجی موسسه پیو كه از داده‌های پرسشنامه‌یی از 40 كشور در سراسر جهان جمع‌آوری شده است، اكثریت مردم در این كشورها معتقدند تغییرات اقلیمی یك معضل جدی است، حال آنكه میانگین جهانی داده‌ها نشان می‌دهند 54‌درصد از مردم تغییرات اقلیمی را معضلی «بسیار جدی» می‌دانند. از سوی دیگر، به‌طور میانگین، 78‌درصد از مردمی كه مورد پرسش قرار گرفته‌اند اعتقاد دارند كه كشورهایشان باید اقداماتی را برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی در پیش بگیرند.



 آنكه سهمش بیش، نگرانیش كمتر

با این همه، میزان نگرانی در مورد تغییرات اقلیمی از منطقه به منطقه و از ملیت به ملیت متفاوت است. نكته عجیب اما این است كه مردم كشورهایی كه بیشترین سهم در گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی دارند، نگرانی كمتری در مورد این تغییرات محیط زیستی بروز می‌دهند: براساس نتایج نظرسنجی، اهالی امریكای لاتین و مردم كشورهای جنوب صحرای آفریقا به شكلی ویژه نگرانند، حال آنكه امریكایی‌ها و چینی‌ها كمتر از آنها در این باره نگرانند.

در میان ملیت‌هایی كه در این نظرسنجی از آنها پرسش شده است، امریكایی‌ها بالاترین سرانه انتشار گازهای گلخانه‌یی را در جهان دارند، اما در میان مردمانی قرار می‌گیرند كه كمترین نگرانی را از بابت تغییرات اقلیمی و تاثیرات مخرب آن دارند. از میان دیگر كشورهایی كه كمترین نگرانی را دارند، می‌توان به استرالیا، كانادا و روسیه اشاره كرد. مردم كشورهای آفریقایی، امریكای لاتین و آسیا كه عمدتا سرانه تولید گاز گلخانه‌یی پایین‌تری دارند اما بیشترین نگرانی را از تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی دارند.

با این همه نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد كه تغییرات اقلیمی به مثابه یك تهدید دور نگریسته نمی‌شود. در میان ملیت‌های مختلفی كه مورد پرسش قرار گرفته‌اند، به‌طور میانگین 51‌درصد از افراد معتقدند كه مردم همین حالا هم از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند و 28‌درصد هم معتقدند كه مردم در چند سال آینده از بابت این موضوع متحمل آسیب خواهند شد. بیش از 50‌درصد از افراد در 39 كشور از 40 كشوری كه نظرسنجی در آنها انجام شده می‌گویند تغییرات اقلیمی به زندگی شخص آنها در طول مدت عمرشان آسیب خواهد رساند. تنها كشوری كه مستثنی است، بریتانیا است. 40‌درصد دیگر از پرسش‌شوندگان هم به‌طور میانگین، «بسیار نگران» این موضوع هستند.



 خواب سنگین محیط زیستی در خاورمیانه

این قسم از نگرانی‌ها در میان امریكای لاتینی‌ها رایج‌تر است. بر اساس داده‌های نظر سنجی موسسه پیو، 77‌درصد از شهروندان امریكای لاتینی معتقدند كه تغییرات اقلیمی همین حالا هم یك تهدید فوری است، به این معنی كه آنها این تهدید را دور نمی‌بینند. 18درصد از آنها هم معتقدند كه باید در چند سال آینده نگران تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی بود. به عبارت دیگر، در مجموع 95‌درصد از مردم این كشورها معتقدند تغییرات اقلیمی نگران‌كننده‌اند. این داده‌ها را می‌توان با داده‌های مشابه در خاورمیانه و ایالات متحده امریكا قیاس كرد. تنها 26‌درصد از خاورمیانه‌یی‌ها تغییرات اقلیمی را تهدیدی برای امروزشان قلمداد می‌كنند و البته 44‌درصد از آنها هم معتقدند باید در چند سال آینده فكری به حال این نگرانی‌شان بكنند. هر چند اهالی كشورهای خاورمیانه از نظر درك زمانی معضل تغییرات اقلیمی كمترین نمره را در جهان می‌گیرند، امریكایی‌ها هم عملكرد چندان بهتری ندارند: 41‌درصد از امریكایی‌ها معتقدند تغییرات اقلیمی مشكل امروز آنهاست و 28‌درصد از آنها هم این مشكل را مشكلی مربوط به آینده دانسته‌اند، یعنی در مجموع، تنها 69‌درصد از آنها نگرانند و برای 31‌درصد دیگر، تغییرات اقلیمی و نگرانی‌های آن محلی از اعراب ندارند.

براساس داده‌های موسسه پیو، میانگین جهانی 67‌درصدی از پاسخ‌دهندگان می‌گویند مبارزه با تغییرات اقلیمی نیازمند چیزی بیشتر از تغییرات در سیاست‌گذاری‌های جهانی است. این 67‌درصد معتقدند كه باید تغییراتی در سبك زندگی خودشان هم بدهند. در مقابل، اقلیتی 22‌درصدی از پاسخ‌دهندگان فكر می‌كنند كه تكنولوژی می‌تواند امكاناتی را در دسترس قرار دهد كه بدون نیاز به تغییری اساسی، به جنگ تغییرات اقلیمی رفت. حتی در ایالات متحده امریكا كه به نوآوری‌های تكنولوژیكی شهره است، 66درصد از مردم فكر می‌كنند كه باید تغییراتی اساسی در سبك زندگی شان بدهند.



 گروه‌های سیاسی، زنان و تغییرات اقلیمی

داده‌های نظرسنجی موسسه پیو، نتایج جالب توجه دیگری هم دارند، نتایجی كه شاید بیش از همه برای متخصصان جامعه‌شناسی و علوم سیاسی جذابیت داشته باشند: در ایالات متحده امریكا، دموكرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان نگرانی‌های محیط زیستی در مورد گرمایش جهانی دارند و زنان بیشتر از مردان نگران تاثیراتی هستند كه تغییرات اقلیمی می‌تواند بر زندگی شخصی افراد داشته باشد. افزون براین، در برخی كشورهای صنعتی و ثروتمند جهان، كسانی كه در طیف‌های چپ سیاسی قرار می‌گیرند، نگرانی بیشتری در قبال تغییرات اقلیمی دارند تا كسانی كه راست سیاسی قلمداد می‌شوند.

در عمده كشورها، شهروندان بر این اعتقادند كه بار رویارویی با تغییرات اقلیمی باید بر دوش كشورهای ثروتمند بیفتد. به‌طور میانگین، 54‌درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند كشورهای ثروتمندی مانند امریكا، ژاپن و آلمان باید سهمی بیش از كشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات اقلیمی ادا كنند، چرا كه آنها گازهای گلخانه‌یی بیشتری را روانه اتمسفر كرده‌اند. در مقابل اما، به‌طور میانگین، 38‌درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند كشورهای در حال توسعه هم باید به همان اندازه كشورهای توسعه یافته در روند مقابله با تغییرات اقلیمی سهیم باشند، چرا كه آنها در آینده گازهای گلخانه‌یی بیشتری تولید خواهند كرد.

در برخی جوامع مورد مطالعه، نظرات در مورد تغییرات اقلیمی، دستخوش برخی مجادلات سیاسی و امثال آن هم هست. این مورد به عنوان مثال، بیشتر در ایالات متحده امریكا دیده می‌شود، جایی كه دموكرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان نگران تغییرات اقلیمی هستند. نتایج نظرسنجی موسسه پیو نشان می‌دهد دموكرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان براین عقیده‌اند كه اثرات تغییرات اقلیمی همین حالا هم محسوس‌اند، این اثرات زندگی شخصی آنها را هم تحت تاثیر قرار خواهند داد و نیز اینكه امریكا باید در توافق‌های بین‌المللی برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی سهیم باشد. به عنوان مثال، در حالی كه 68‌درصد از پاسخ‌دهندگان امریكایی‌ای كه خود را دموكرات معرفی كرده بودند تغییرات اقلیمی را به عنوان معضلی بسیار جدی قلمداد می‌كردند، تنها حدود 20‌درصد از كسانی كه خود را جمهوری‌خواه معرفی كرده بودند این تغییرات را معضلی بسیار جدی می‌دانستند. 42‌درصد از دموكرات‌ها بر این عقیده‌اند كه تغییرات اقلیمی زندگی خود آنها را هم متاثر خواهد كرد اما در حالی كه به‌طور میانگین، 30‌درصد از پاسخ‌دهندگان در جهان این تغییرات را مضر برای شخص خودشان قلمداد كرده‌اند، تنها 12‌درصد از جمهوری‌خواهان بر این عقیده بوده‌اند كه شخصاً از تغییرات اقلیمی در جهان متضرر خواهند شد.

این اختلاف نظر در طیف بندی‌های سیاسی و نظرات در باب تغییرات اقلیمی، در نقشی كه امریكا به عنوان بزرگ‌ترین منتشر‌كننده گازهای گلخانه‌یی در جهان هم باید بر عهده بگیرد دیده می‌شود. در میان تمامی پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های نظرسنجی موسسه پیو، به‌طور میانگین 72‌درصد پاسخ داده‌اند كه باید برای محدودسازی انتشار گازهای گلخانه‌یی در جهان، اقداماتی جهانی صورت بگیرد. در داخل ایالات متحده اما این آمار جالب‌تر می‌شوند: 82‌درصد از كسانی كه گرایش سیاسی آنها به دموكرات‌ها نزدیك‌تر بوده است، بر این عقیده بوده‌اند كه باید برای محدودسازی انتشار گازهای گلخانه‌یی در سطح جهانی فكری كرد، آماری كه 10‌درصد از میانگین جهانی بالاتر است.

در مقابل اما تنها 50‌درصد از كسانی كه گرایش سیاسی شان به جمهوری‌خواهان نزدیك‌تر بوده است به اقدام مشترك جهانی در این زمینه فكر كرده‌اند، 22‌درصد پایین‌تر از آمار میانگین جهان و 32‌درصد پایین‌تر از آمار مربوط به دموكرات‌ها.  از طرف دیگر، زنان امریكایی بیشتر از مردان امریكایی نگران تغییران اقلیمی هستند: در حالی كه 51‌درصد از زنان امریكایی تغییرات اقلیمی را معضلی بسیار جدی تلقی می‌كنند، تنها 39‌درصد از مردان امریكایی با آنها هم عقیده هستند.

این اختلاف نظر در میان نسل‌ها هم وجود دارد: جوانان امریكایی بیش از سالمندان در این كشور نگران تغییرات اقلیمی هستند. امریكایی‌هایی كه بین 18 تا 29 سال دارند، بسیار بیشتر از امریكایی‌هایی كه 50 سال و بیشتر دارند، تغییرات اقلیمی را به‌مثابه مشكلی بسیار جدی می‌نگرند: 51‌درصد در مقابل 38‌درصد. به عنوان مثالی دیگر، در حالی كه 85‌درصد از جوانان امریكایی معتقدند كشورشان باید در توافق جهانی برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی سهیم باشد، 60‌درصد از امریكایی‌های 50 ساله به بالا با آنها هم عقیده هستند. 

این اما تنها امریكایی‌ها نیستند كه در مورد تغییرات اقلیمی و محیط زیستی دچار اختلاف نظر ایدئولوژیك و طبقاتی هستند. در برخی كشورهای توسعه یافته دیگر مانند استرالیا، كانادا، آلمان و بریتانیا هم آنهایی كه به لحاظ سیاسی در طیف چپ طبقه‌بندی می‌شوند، نگرانی بیشتری در قبال تغییرات اقلیمی دارند تا آنهایی كه در طیف راست سیاسی طبقه‌بندی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha