دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی دوره نهم مجلس گفت: برخی موادمخدر با ماهیت مخدری در جامعه شناخته نمی‌شوند.

سلامت نیوز:عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی دوره نهم مجلس گفت: برخی موادمخدر با ماهیت مخدری در جامعه شناخته نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر،عباس پاپی‌زاده بالنگان   افزود: راه‌های مختلفی برای مبارزه با موادمخدر وجود دارد. بعضی از راهكارها برخوردهای سلبی مانند انسداد مرزها، برخورد با قاچاقچیان و... است كه در حال حاضر اعمال می‌شود. منتهی راهكار در جامعه باید به سمت و سویی برود كه مشاركت آحاد مردم را جلب كند. اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی از شاخصه‌های این راهكار است.

وی با بیان این كه برخی موادمخدر در جامعه با ماهیت مخدری شناخته نمی‌شوند، تاكید كرد: این نوع موادمخدر، ابتدا در قالب دارو به افراد ارائه می‌شود كه در ادامه به اعتیاد افراد منجر می‌شود. موادمخدر صنعتی نیز به راحتی و با مواد اولیه قابل دسترس تولید می‌شوند. این مسائل دست به دست هم داده و مبارزه با موادمخدر را پیچیده كرده‌ است.

عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: با توجه به این كه مصرف موادمخدر در جامعه ما نكوهیده است، بهترین راه باید استفاده از راهكارهای اجتماعی باشد. اگر افراد قبل از شروع موادمخدر با زیان‌های آن و شرایط روحی و اجتماعی اعتیاد آشنا شوند، هرگز به سمت آن نمی روند.

پاپی‌زاده بالنگان با اشاره به معضلات موجود در جامعه از جمله بیكاری، مشكلات اقتصادی، نبود فضای مناسب برای اوقات فراغت جوانان و... گفت: این معضلات باعث می‌شود برخی جوانان ناخواسته به سمت موادمخدر گرایش پیدا كنند. باید به این بخش از جوانان توجه بیشتری نشان داده شود.

به گفته وی ؛ رویكرد اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر اقدامی اصولی است. تجربه نشان داده وقتی خود مردم به یك معضل اجتماعی اهمیت داده و برای مبارزه با آن اقدام كردند با سرعت و كیفیت بهتری به سرانجام رسیده است.

وی با بیان اینكه باید مراقبت از چارچوب مرزهای خود را بیشتر كنیم، افزود: ایران بار مبارزه با موادمخدر سایر كشورها را هم به دوش می‌كشد. با ورود امریكا به افغانستان همه بر این عقیده بودند كه تولید موادمخدر افغانستان كاهش پیدا می‌كند اما شاهد بودیم برعكس این عقیده تولیدات افغانستان افزایش پیدا كرد. كشورهای منطقه به ویژه كشورهای اروپایی كه حلقه آخر این زنجیره هستند، با وجود ایران به قدری خیالشان راحت است كه برای مبارزه با موادمخدر هزینه‌ و فعالیتی نمی‌كنند. باید از طریق مجامع بین‌المللی، كشورهای دیگر را متقاعد و حاضر به مشاركت‌های هزینه‌ای و نیروی مشترك شوند.

عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار كرد: فكر می‌كنم اگر بتوانیم با تدابیر خاص در مرزها جلوی ورود موادمخدر را به كشورمان بگیریم، قاچاقچیان به دنبال راه دیگری برای رساندن آن به كشورهای هدف خود (كشورهای اروپایی و آمریكایی) خواهند بود. از این طریق كشورهای اروپایی تلنگری خورده و به تلاش‌های ایران در مبارزه با موادمخدر پی می‌برند.

پاپی‌زاده بالنگان با اشاره به بودجه كلانی كه برای مبارزه با موادمخدر در نظر گرفته شده، تاكید كرد: باز هم مجلس در چند سال اخیر در لوایح بودجه سالانه به این موضوع كمك كرده است. اما در نهایت این دولت است كه باید در لایحه پیشنهادی راه‌های پیشنهادی مبارزه با موادمخدر را پیشنهاد دهد و این بودجه باید تقویت شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha