روز جهانی بدون توتون و تنباکو برای اولین بار توسط سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 7 آوریل 1988 به عنوان شناخته شده ترین رویداد در سراسر جهان معرفی شد و آنهم به منظور آگاه کردن مردم از مشکلات و عوارض ناشی از استعمال محصولات دخانی. بعد از آن، قرار شد هر سال 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در سراسر جهان جشن گرفته شود.

سلامت نیوز:روز جهانی بدون توتون و تنباکو برای اولین بار توسط سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 7 آوریل 1988 به عنوان شناخته شده ترین رویداد در سراسر جهان معرفی شد و آنهم به منظور آگاه کردن مردم از مشکلات و عوارض ناشی از استعمال محصولات دخانی. بعد از آن، قرار شد هر سال 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در سراسر جهان جشن گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این جشن به منظور تشویق مردم برای توقف کامل مصرف دخانیات به هر شکل در سراسر جهان است. هدف از روز جهانی بدون دخانیات جلب توجه مردم برای گسترش پیام اثرات مضر مصرف دخانیات و عوارض آن روی دیگرانی است که در معرض دود قرار دارند.

اعتیاد به نیکوتین مانند هر ماده دیگری از قبیل مت، الکل، هروئین و ... آماده برای ارسال پیام های نادرست به مغز است. نیکوتین موجود در تنباکو ظرف چند ثانیه وارد جریان خون شده و به مغز می رسد. نیکوتینی که به مغز می رسد باعث ترشح شدن لحظه ای دوپامین در مغز(سیستم مزوکورتیکولیمبیک)، و احساس لذت و انرژی می شود. اثر دوپامین تولید شده سریعا از بین رفته(حدود 2 ساعت) و باعث خستگی و کسل شدن فرد می شود. در این شرایط فرد مجددا به همان احساس ناشی از ترشح دوپامین نیاز پیدا کرده و دوباره اقدام به مصرف می کند.

جشن روز جهانی بدون دخانیات با حضور کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت، سازمان های غیر دولتی و دولتی و مردم از طریق راه پیمایی های عمومی، برنامه های تظاهرات، آگهی های بزرگ، کمپین های تبلیغاتی، سازماندهی جلسات فعالان، فعالیت های ضد دخانیات، هنرهای عمومی، اردوگاه های سلامت، اجرای قوانین جدید برای محدود کردن کشیدن سیگار در اماکن خاص و بسیاری از فعالیت های دیگر برگزار خواهد شد.

توقف استفاده از تنباکو در سطح جهانی به منظور جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریه، سرطان ریه، حملات قلبی، سکته، بیماری های قلبی عروقی، آمفیزم، و ... ضروری است.

مصرف دخانیات حداقل از هر 10 نفر یک نفر را در اثر بیماری های مختلف ناشی از آن می کشد و این در حالی است که تعداد کاربران دخانیات در سراسر جهان 1.3 میلیارد نفر است. این در حالی است که می تواند با کاهش 20 تا 25 درصدی مصرف دخانیات از مرگ زودرس 100 میلیون نفر تا سال 2020 جلوگیری کرد.

ضروری است تمام دولت ها در سطح منطقه ای و ملی موثرترین اقدامات را برای از بین بردن و یا خنثی کردن بدترین شرایط ناشی از استعمال سیگار به کار گیرند. استفاده از برخی سیاست های ضد سیگار مانند افزایش مالیات بر دخانیات، محدود کردن فروش به برخی گروه های سنی، محدودیت خرید و تبلیغ، و جلوگیری از حمایت مالی از دخانیات، و برپا کردن اردوگاه های بهداشت عمومی برای ارزیابی خطرات سیگار کشیدن، از جمله این اقدامات است.
منبع:indiacelebrating.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha