خمیده روی صندلی انتظار نشسته و چادرش را روی سرش کشیده و آهسته ناله می‌کند. صدای ناله پیرزن میان خیل جمعیت سالن انتظار اورژانس یکی از بیمارستان‌ها در میدان راه‌آهن تهران، به سختی شنیده می‌شود. با انگشت به پایش اشاره می‌کند که زخمی و شکسته است. با صدای بریده‌بریده‌ای می‌گوید: «پرستار اورژانس پذیرش نکرد.» چراکه پولی همراهش نبوده و حالا هم در آن حال نزار منتظر است برادرش از راه برسد و پول درخواستی را بدهد و مشکل را حل کند.

سلامت نیوز: خمیده روی صندلی انتظار نشسته و چادرش را روی سرش کشیده و آهسته ناله می‌کند. صدای ناله پیرزن میان خیل جمعیت سالن انتظار اورژانس یکی از بیمارستان‌ها در میدان راه‌آهن تهران، به سختی شنیده می‌شود. با انگشت به پایش اشاره می‌کند که زخمی و شکسته است. با صدای بریده‌بریده‌ای می‌گوید: «پرستار اورژانس پذیرش نکرد.» چراکه پولی همراهش نبوده و حالا هم در آن حال نزار منتظر است برادرش از راه برسد و پول درخواستی را بدهد و مشکل را حل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دختر جوانی که پیرزن مصدوم را به بیمارستان رسانده است، درحالی که به‌شدت از پذیرش نشدن پیرزن، آن هم به دلیل همراه نداشتن پول گله‌مند است، می‌گوید: «درحوالی میدان راه‌آهن این خانم سالخورده زمین خورد و به‌شدت آسیب دید، من ایشان را به اورژانس بیمارستانی که در همان حوالی بود، بردم و به گمان اینکه فرآیند درمان آغاز می‌شود، بیمارستان را ترک کردم. اما بعد از چند ساعت با موبایل‌شان تماس گرفتم و متوجه شدم به دلیل همراه نداشتن پول مراحل رسیدگی به ایشان آغاز نشده است.» او ادامه می‌دهد با پرستار بخش اورژانس در این‌باره حرف زدم اما ایشان عنوان کرد رویه ما این‌گونه است و تا هزینه خدمات از سوی بیمار پرداخت نشود، خدماتی ارائه نمی‌شود.
این اتفاق درحالی در یکی از بیمارستان‌های تهران که بیمارستان دولتی زیرنظر دانشگاه تهران است، رخ داد که علی شهرامی، قائم‌مقام و معاون اجرایی معاون درمان وزارت بهداشت به «فرهیختگان» می‌گوید: «این اتفاق یک تخلف است و در اورژانس بیمارستان‌ها باید خدمات اورژانسی بدون توجه به پرداختی بیمار ارائه شود.»
کمتر از یک سال پیش ماجرای جنجالی کشیده‌شدن بخیه از چانه صدرا، پسرک چهار ساله در اورژانس بیمارستان اشرفی‌اصفهانی در خمینی‌شهر، شائبه‌های زیادی را در مورد نحوه ارائه خدمت در اورژانس‌ها به وجود آورد؛ اینکه ارائه خدمات در اورژانس‌ها منوط به دریافت هزینه است. این درحالی است که به نظر می‌رسد، ارائه خدمات در اورژانس‌ها باید پیش از آگاهی به توان مالی بیمار انجام شود. این اتفاق سبب شد محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در همان زمان در ابلاغیه‌ای به همه بیمارستان‌ها دستور دهد تا ارائه خدمت به درخواست‌های اورژانسی بدون توجه به تمکن مالی بیمار انجام شود.

 برخورد‌های سلیقه‌ای
علی شهرامی در این‌باره با اشاره به قانونی که در سال 1354 تصویب شد و در آن الزام ارائه خدمت به بیماران اورژانس است عنوان شده و بر این اساس کسانی که ارائه خدمت نمی‌دهند در برابر قانون مسئول هستند، می‌گوید: «باید در اورژانس به بیماران خدمات اولیه ارائه شود تا از تهدید جانی جلوگیری شود. مثلا فردی دستش شکسته است. به بیمارستان مراجعه می‌کند. اورژانس موظف است دست او را آتل بگیرد و عکسبرداری کند. مرحله بعد مریض باید در بخش بستری شود. در این مرحله بیمار ممکن است بگوید که پولی برای بستری ندارد یا دفترچه هم ندارد. برای این مورد تمهیداتی اندیشیده شده است. به‌طوری که واحد مددکاری که در همه بیمارستان‌های دولتی وجود دارد، پرونده این دست از بیماران را رایگان می‌کند تا بیمار بتواند عمل شود.»


قائم‌مقام معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید: «تعداد زیادی از مراجعان‌مان کارتن‌خواب‌هایی در بدترین شرایط جسمی هستند که ممکن است حتی چندین ماه در ICU های بیمارستان‌ها بستری شوند، بدون اینکه ریالی پرداخت کنند و حتی گاهی برای این افراد لباس هم خریداری می‌شود و مرخص‌شان می‌کنند.»
او با اشاره به مورد اخیر در یکی از بیمارستان‌ها با بیان اینکه چنین برخوردهایی تخلف است و باید با آنها برخورد شود، ادامه می‌دهد: «بیش از 140‌میلیارد تومان در سال در بیمارستان‌های کشور خدمات رایگان به افرادی داده می‌شود که توان مالی ندارند و متاسفانه در مواردی از این دست که فرد مراجعه‌کننده توان مالی هم داشته اما در آن زمانی پولی به همراه نداشته، هیچ توجیهی برای ارائه نشدن خدمت وجود ندارد.» به گفته شهرامی، کسانی که در اورژانس‌های کشور مواردی از این دست را مشاهده می‌کنند، باید بدانند این موارد تخلف از قانون است، بنابراین باید با شماره 1590 و 1690 تماس بگیرند و شکایت خود را ثبت کنند یا به مدیریت یا واحد مددکاری بیمارستان مراجعه کنند.

 تخلف بیمارستان
محسن خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی در این‌باره می‌گوید: «در پنج سطح در اورژانس بیمارستان‌ها ارائه خدمت می‌شود. حتی در موارد شکستگی هم بعضی از انواع آن مشمول دریافت خدمات اورژانسی می‌شود.» خلیلی با اشاره به مورد پیش آمده در یکی از بیمارستان‌ها می‌گوید: «در سنین بالا شکستگی‌ها ممکن است به آسانی و با کوچک‌ترین ضرب‌دیدگی پیش بیاید.» او با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های دولتی نپذیرفتن بیمارانی از این دست توجیهی ندارد و به برخورد سلیقه‌ای مدیریت یا کادر پرستاری مرکز درمانی باز می‌گردد، می‌گوید: «علاوه‌بر اینکه سازوکار برای درمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد، امکان بیمه روی تخت بیمارستان هم هست و بیمار که بیمه نبوده می‌تواند حین بستری بیمه درمانی شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha