قرار است تعرفه‌های پزشكی 10 درصد افزایش پیدا كند؛ اما پزشكان می‌گویند این رقم خیلی كم است! گرچه فشارهای سازمان نظام پزشكی بر وزارت بهداشت باعث شد تا این وزارتخانه علی‌رغم میل‌اش در سال 95 هم تعرفه‌ها را افزایش دهد؛ اما با اعلام خبر افزایش تعرفه‌ها، سازمان نظام پزشكی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، از نارضایتی "آحاد جامعه پزشكی" خبر داده و گفته كه 10 درصد خیلی كم است؛ رئیس مجمع سازمان نظام پزشكی هم روز گذشته در واكنش به افزایش كم تعرفه‌ها، هشدار داده است: "تعرفه درمانی اگر كم باشد كارهای غیرضروری و غیراخلاقی شایع می‌شود. شرط اینكه پزشكی از دست مردم انعامی مطالبه نكند این است كه حقش داده شود." این اعتراضات در حالی از سوی جامعه پزشكی صورت می‌گیرد كه درآمد پزشكان متخصص در ایران 30 برابر از درآمد سایر مشاغل كشور، بیشتر است.

درآمد پزشكان متخصص در ایران 30 برابر درآمد سایر مشاغل است

سلامت نیوز: قرار است تعرفه‌های پزشكی 10 درصد افزایش پیدا كند؛ اما پزشكان می‌گویند این رقم خیلی كم است! گرچه فشارهای سازمان نظام پزشكی بر وزارت بهداشت باعث شد تا این وزارتخانه علی‌رغم میل‌اش در سال 95 هم تعرفه‌ها را افزایش دهد؛ اما با اعلام خبر افزایش تعرفه‌ها، سازمان نظام پزشكی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، از نارضایتی "آحاد جامعه پزشكی" خبر داده و گفته كه 10 درصد خیلی كم است؛ رئیس مجمع سازمان نظام پزشكی هم روز گذشته در واكنش به افزایش كم تعرفه‌ها، هشدار داده است: "تعرفه درمانی اگر كم باشد كارهای غیرضروری و غیراخلاقی شایع می‌شود. شرط اینكه پزشكی از دست مردم انعامی مطالبه نكند این است كه حقش داده شود." این اعتراضات در حالی از سوی جامعه پزشكی صورت می‌گیرد كه درآمد پزشكان متخصص در ایران 30 برابر از درآمد سایر مشاغل كشور، بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه روزان در ادامه می نویسد: با اجرای طرح تحول سلامت، این فاصله درآمدی بیشتر هم شده؛ به طوری كه حقوق پزشكان در یك سال بیش از 20 برابر افزایش یافته است. جالب است بدانید درآمد پزشكان ایرانی چندین برابر پزشكان غربی هم هست. حالا معلوم نیست كه پزشكان ایرانی چرا اینقدر از همه دنیا طلبكارند و با وجود درآمد بالا، باز هم می‌گویند كم است؛ در حالی كه مزد روزانه یك كارگر برای 8 ساعت كار در سال جاری، 27 هزار تومان است؛ یك پزشك با معاینه 3 دقیقه‌ای یك بیمار، 30 تا 35 هزار تومان دریافت می‌كند. همین است كه بیمار شدن یكی از اعضای خانواده، به راحتی اقتصاد آن خانوار را فلج می‌كند. با وجود ناكارآمدی بیمه‌ها، حتی اگر از طبقه متوسط هم باشید، بیماری شما را یكشبه به زیر خط فقر می‌كشاند.

طبق اعلام وزارت بهداشت میانگین درآمد ماهانه پزشكان متخصص دولتی در سال 94 "فقط" 7/12 میلیون تومان بوده است؛ البته در بخش خصوصی درآمد پزشك متخصص چندین برابر این مقدار است و ممكن است برای یك جراحی حتی تا 300 میلیون و بیشتر هم از بیمار دریافت كنند. با وجود دریافت این رقم‌های كلان از سوی پزشكان ایرانی، عجیب است كه سازمان نظام پزشكی در نامه‌ای كه به جهانگیری نوشته، از "سركوب تعرفه‌ای" انتقاد كرده و آن را به ضرر سیستم بهداشتی كشور و بخش خصوصی دانسته است. مطلبی كه بوضوح نگاه "تجارت محور" جامعه پزشكی ایران و حتی سیاستگذاران این حوزه را به بخش بهداشت و درمان، نشان می‌دهد.

اینكه چگونه جامعه ایران بر خلاف بقیه دنیا حاضر شده است این شكاف درآمدی عمیق بین خود و طبقه پزشكان را بپذیرد از آن سئوال‌های بی‌جواب است. در كشورهای توسعه یافته با وجود دارا بودن امكانات پیشرفته‌تر پزشكی و ارائه خدمات مناسب‌تر به بیماران، میانگین درآمد پزشكان متخصص حداكثر 6 برابر درآمد سرانه سایر مشاغل موجود در آن كشور است. در ایران اما پزشكان متخصص، 30 برابر بیشتر از بقیه مردم درآمد دارند. پزشكان متخصص ایرانی حتی از همتایان غربی خودشان هم بیشتر در آمد دارند. درآمد یك جراح مغز و اعصاب در ایران، 5 برابر یك جراح مغز در آلمان است. وضع پزشكان متخصص در ایران حتی از آمریكا هم بهتر هست و هفت برابر همتایان آمریكایی خود درآمد دارند.

علی گرجی، رئیس مركز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان، دلیل وجود نگاه صرف اقتصادی در جامعه پزشكی ایران را نبود اخلاق می‌داند. مسئله‌ای بسیار مهم كه در سال‌های اخیر بارها با آن برخورد كرده ایم. اخلاق آنقدر در جامعه پزشكی ایران گم شده است كه تعدادی از پزشكان اخیرا به جای عذرخواهی، از دریافت زیرمیزی دفاع كرده‌اند.

كاظم عباسیون، نایب‌رئیس انجمن جراحان گفته است: "وقتی تعرفه‌های درمانی عادلانه نیستند، پس هرچه پزشك می‌گیرد حقش است؛ حال رو‌میزی باشد یا زیر‌میزی". عباس آقازاده مسرور، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی هم افزایش كم تعرفه‌ها، واكنش نشان داده و از خورده شدن حق پزشكان گفته است و از دریافت زیرمیزی به صراحت دفاع كرده است. معلوم نیست این حق به جانبی همیشگی جامعه پزشكی از كجا آمده و چه وقت بدهی ملت ایران به پزشكان تمام می‌شود؛ اما بوضوح معلوم است كه اخلاق در جامعه پزشكی ایران اگر هنوز نمرده باشد، نفس‌های آخرش را می‌كشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Ahmad ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 3
    ممکن است بفرمائید این امر که پزشگان متخصص ایرانی از تخصص پایینی برخوردارند را کدام تحقیقی مستند کرده. اینکه دستمزدشان نسبت به سایر مشاغل بالاست حرفی کاملا متفاوت است. دستمزد نوحه خوانها حتی از پزشگان متخصص هم بالاتر است. خب بازار است و مشتری. ادعای تخصص پایین از ان حرفهاییست که یا از مفت حرف زدنهایی مثل .......میاید یا از یک نفر که دستش بگوشت نمیرسد و از عقده میگوید بداست.