پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 184436

شلختگی، فراموش کردن سرعت گذر زمان و بدخوابی از نشانه‌های خستگی مفرط هستند. به جز این‌ها نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که بر عملکرد بدن ما تاثیر می‌گذارد.

"خستگی مفرط" با بدن چه می‌کند؟

سلامت نیوز: شلختگی، فراموش کردن سرعت گذر زمان و بدخوابی از نشانه‌های خستگی مفرط هستند. به جز این‌ها نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که بر عملکرد بدن ما تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیجی کالا مگ، از مهمترین تاثیرهای خستگی مفرط، عدم توانایی در اخذ تصمیم است. تصمیم‌گیری‌های مهم، در چنین شرایطی پیچیده‌تر خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد در شرایطی که خستگی بر ما غالب است، در خصوص تصمیماتی که احساس کنیم ریسک بالاتری دارند، به سختی نتیجه گرفته یا از تصمیم‌گیری سر باز میزنیم. در پنج تحقیق مجزا مشخص شده شرکت‌کنندگانی که خسته بودند کمتر با مسایلی که ریسک بالاتری داشتند درگیر می‌شدند. تصمیم‌گیری در خصوص سلامتی و خرج کردن پول مثال‌هایی در همین زمینه هستند.

به عنوان نمونه اگر شما سعی کنید در شرایطی که به شدت احساس خستگی می‌کنید، به خرید بروید، متوجه می‌شوید که تمایل چندانی به خرید ندارید. ممکن است پیش از این نیز این مساله را تجربه کرده باشید. از سوی دیگر، تمایل به ملاقات شخصی جدید یا کسب تجربه‌ای تازه هم در شرایطی که خسته‌اید، کاهش میابد. در مطالعات یاد شده، آسیب‌پذیری در شرکت‌کنندگان خسته به مراتب مشهودتر است. این مساله تاثیر منفی خستگی در موقعیت‌هایی که قصد سفرهای کاری، کسب تجارب جدید و شبکه‌سازی را دارید، متذکر می‌شود.

آگاهی از اینکه احساس خستگی چگونه و بر اساس چه فرآیندی نمود پیدا می‌کند، می‌تواند آمادگی شما را بیشتر کند تا با زمان‌بندی مناسب، پیش از ملاقات‌ها یا قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که نیاز به هوشیاری بیشتری دارند، اندکی استراحت کرده یا چُرت بزنید تا انرژی خود را بازیابی کرده و با هشیاری و قدرت عمل بیشتری در موقعیت حضور یابید.

عادت‌های قدیمی به هنگام خستگی بازمی‌گردند
نتیجه مطالعات نشان می‌دهد در اوقاتی که خسته یا تحت تاثیر فشار کاری هستیم، عادت‌هایی که سعی کرده‌ایم آنها را کنار بگذاریم، بازگشته و خود را نشان می‌دهند. برای مثال اگر به تازگی خود را به پیاده‌روی قبل از خواب عادت داده باشید، خستگی، مولفه‌ای موثر در لغو آن خواهد بود.

در مجموع، اگر برای ایجاد یک عادت تازه تلاش کرده باشید، لحظاتی که خسته هستید، می‌توانند عامل بازگشت روش‌ها و عادت‌های پیشین شوند. یکی از مهمترین دلایل بروز این مساله، عدم توانایی درک دلایل ایجاد عادت تازه به هنگام خستگی است.

«ولاد دُلزال» (Vlad Dolezal) -بلاگر- برای جلوگیری از خوردن غذاهای آماده و فوری در مواقعی که احساس خستگی می‌کند، غذاهای سالم و مواد لازم برای آماده کردن آنها را روی کاغذی نوشته و آنها را با عنوان «غذاهای ولاد» به دیوار چسبانده است. به گفته او، این کاغذ در مواقع خستگی که نمی‌داند چه باید بخورد و چگونه باید غذای مورد نظرش را آماده کند، به او کمک می‌کند. بدین‌ترتیب او از فکرهای تکراری و اضافی که به هنگام خستگی پیچیدگی بیشتری برای او ایجاد می‌کنند، رها می‌شود و زیر عادت ِ خوردن غذای سالمش هم نمی‌زند. او برای سایر کارها و عادت‌های خود هم لیست‌های مشابهی ایجاد کرده که از به تعویق انداختن کارهای روتینی که باید -حتی در هنگام خستگی- انجام دهد، دوری کند.

بدن‌های خسته، عملکرد قابل‌قبولی ندارند

خستگی تنها به توانایی فکر کردن و تصمیم‌گیری ما تاثیر نمی‌گذارد؛ عملکرد بدن ما نیز به هنگام خستگی و کم‌خوابی تاثیر می‌پذیرد. نتایج مطالعات نشان داده خستگی می‌تواند عملکرد معمولی بدن ما را نیز در انجام حرکات عادی، تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعات نشان داده‌اند خواب منظم در ورزشکاران، باعث بهبود توانایی‌های آنها را در عملکرد بدنی‌شان شده است. تحقیقات یاد شده، این نشانه‌های مثبت را در ورزش‌های شنا، تنیس، بسکتبال و فوتبال نشان داده است.

واقعیت این است که بدن ما برای بهبود حرکات ورزشی به خواب نیاز دارد و در صورت عدم خواب کافی برای بازیابی انرژی ماهیچه‌ها و سایر بخش‌های بدن، نتیجه، کاهش عملکرد و حتی احتمال بروز آسیب در فعالیت‌های ورزشی آتی است. خواب کم نه‌تنها برای سلامتی ورزشکار موثر نیست، بلکه می‌تواند اثرات نامطلوب دیگری را نیز در بر داشته باشد.

منبع: Life Hacker

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha