نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها گفت: از آنجایی که البرز، استانی دانشگاهی است با جوانانی مواجه هستیم که سرنوشت‌شان بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی است.

بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی سرنوشت تلخ جوانان/۶۰ درصد مراجعات برای اشتغال است

سلامت نیوز:نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها گفت: از آنجایی که البرز، استانی دانشگاهی است با جوانانی مواجه هستیم که سرنوشت‌شان بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مریم درهم‌بخش درباره مشکلات استان البرز با بیان اینکه این استان آخرین استانی است که در کشور ایجاد شده و متاسفانه زیربناهای اصلی برای آن در نظر گرفته نشده است، گفت: ما با سرریز جمعیت تهران به البرز مواجه‌ایم به عبارت دیگر جمعیت استان البرز طی روز و شب متفاوت است.

وی  با بیان اینکه مساله مهاجرت از تهران به البرز باعث گسترش حاشیه‌نشینی در این استان شده است، گفت: بسیاری از مردم تهران به دلیل مشکلات تهیه مسکن نمی‌توانند در این شهر ساکن شوند، از همین رو در حاشیه شهرستان البرز اقامت می‌کنند که این موضوع توسعه حاشیه‌نشینی و به تبع آن ایجاد آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

درهم‌بخش وجود ترافیک سنگین در شاهراه تهران- البرز را از دیگر معضلات این استان خواند که استانداری البرز به دنبال رفع آن است.

نماینده مردم البرز در شورای عالی استان‌ها با اشاره به عضویت خود در ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز اظهارکرد: این ستاد درخصوص شهرک‌های صنعتی استان و ایجاد اشتغال در البرز فعالیت می‌کند. متاسفانه شهرک‌های صنعتی در این استان با آن ظرفیت لازم فعال نیستند و به دلیل مساله تحریم‌ها بسیاری از شهرک‌های صنعتی ما در حال ورشکستگی بودند و یا با کمترین میزان ظرفیت در حال فعالیت‌اند که این موضوع نیازمند توجه است.

وی با یادآوری تصویب قانون معافیت مالیاتی شهرک‌های صنعتی اطراف تهران عنوان کرد: این قانون در استان‌های قم و مرکزی اجرا شد که باعث رشد شهرک‌های صنعتی در این استان شد، اما قانون مذکور به استان البرز  تسری پیدا نکرد،این در حالی است که شهرک‌های صنعتی به دلیل شرایط خود نیازمند اجرای معافیت مالیاتی هستند تا بتوانند سرپا بایستند.

آمار طلاق در استان البرز بالا است

عضو شورای اسلامی شهرستان البرز طلاق را از دیگر معضلات این استان خواند که درصد بالایی را به خود اختصاص داده است و افزود: طرحی را با محوریت دادگستری استان البرز اجرا کردیم که براساس آن قرار شد؛ افراد در معرض فروپاشی خانواده زمانی که درخواست خود را به دادگستری استان ارسال می‌کنند از نظرات مشاوران مجرب و متخصص استفاده کنند.

درهم بخش عنوان کرد: طی ۳ ماه پایانی سال گذشته با اجرای این طرح حدود ۱۳ درصد از آمار طلاق کاسته شد.

وی همچنین درباره بیکاری در استان البرز خاطرنشان کرد: باتوجه به رکود در شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های تولیدی در خصوص اشتغال موفق نبوده‌ایم و آمار بیکاران به نسبت پتانسیل‌های موجود در استان البرز بالا است. اگر این استان تقویت شده و بودجه‌های لازم را برای آن در نظر بگیرند، می‌تواند به ایجاد اشتغال در البرز کمک کند.

وجود بیش از ۱۵ هزار زن سرپرست خانواده در استان البرز

نماینده البرز با اشاره به وجود زنان سرپرست خانوار در این استان این موضوع را از نتایج فروپاشی خانواده‌ها برشمرد و گفت: حدود یک سوم تا یک چهارم این زنان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند، اما کمک‌هایی که دریافت می‌کنند؛ برای امرار معاش‌ آنها ناچیز است.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۵ هزار تن از این زنان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که من این موضوع را به کوه یخ تشبیه می‌کنم، چرا که تنها افرادی که برای دریافت کمک به نهادهای ذیربط مراجعه می‌کنند، در نوک این کوه قرار دارند و تعداد بسیار زیادی به دستگاه‌های ذیربط مراجعه نمی‌کنند.

درهم‌بخش با تاکید بر اینکه مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی تنها برای تامین نان شب این زنان کفایت می‌کند، از مسئولان خواست؛ از فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری کنند.

این عضو شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به موارد کم خودکشی در این استان گفت: با توجه به مراکز تفریحی و گردشگری استان البرز نشاط در این استان وجود دارد و خودکشی آنطور که در اخبار و فضای مجازی مطرح می‌شود؛ در این استان وجود ندارد، اما این مسئله به معنای مبرا بودن استان البرز از پدیده خودکشی نیست.

درهم‌بخش در توضیح این مطلب افزود: از آنجا که البرز، استانی دانشگاهی است با جوانانی مواجه هستیم که سرنوشت‌شان بیکاری پس از فارغ‌التحصیلی است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که افسردگی ناشی از بیکاری می‌تواند جوانان را به سمت خودکشی و اعتیاد سوق دهد.

وی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد مراجعات به شوراهای شهر و روستاهای استان البرز در خصوص مسئله اشتغال است، گفت: مراجعه‌کنندگان معمولا زنان سرپرست خانوار یا مردان شرمنده از خانواده هستند.

نماینده استان البرز خاطرنشان کرد: اگر امنیت اقتصادی و اجتماعی برای افراد فراهم نشود، سلامت روان افراد در معرض خطر قرار گرفته و می‌تواند به آسیب‌هایی همچون فساد، طلاق، خودکشی و... منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha