معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در رابطه با زمان توزیع واكسن آنفلوآنزای نوع آ برای گروه‌های در نظر گرفته شده گفت: در این زمینه نمی‌توان زمان تعریف كرد؛ چرا كه توزیع این واكسن‌ها به نوع و روش آزمایش‌های در حال انجام بر روی آنها بستگی دارد.

دكتر شیبانی در حاشیه مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات غذایی و آشامیدنی با بیان این مطلب گفت: بخشی از واكسن آنفلوآنزای نوع آ وارد كشور شده است. هر محصول دارویی كه وارد كشور می‌شود باید در آزمایشگاه كنترل كیفی وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار گیرد. در این زمینه سعی شده كه آزمایش‌ها سریعتر انجام شود. اكنون آزمایشگاه كنترل كیفی وزارت بهداشت در حال بررسی این واكسن‌هاست و زمان توزیع آن به پروسه آزمایش بستگی دارد.

وی در رابطه با كمیاب شدن واكسن آنفلوآنزای فصلی در داروخانه‌ها به ویژه در بخش خصوصی گفت: واكسن آنفلوآنزای فصلی طبق روال وارد كشور می‌شود؛ به طوری كه حتی واردات این واكسن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است. به نظر می‌رسد مردم در این امر عجله می‌كنند. این در حالی است كه بهترین روش پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی است. مردم در این زمینه نگران نباشند؛ چرا كه هر چند تزریق واكسن ممكن است موثر باشد اما به عنوان یك داروی شیمیایی می‌تواند عوارضی هم داشته باشد بنابراین باید در این مورد با تدبیر عمل كرد.

وی در پاسخ به سوالهای مكرر خبرنگاران مبنی بر افزایش قیمت ارائه واكسن آنفلوآنزای فصلی در داروخانه‌ها اظهار بی‌اطلاعی كرد و گفت: قیمت تولید یك دارو با قیمت واردات آن تفاوت دارد. داروهای وارداتی با قیمت تمام شده و در نظر گرفتن حاشیه سود به بازار ارائه می‌شوند. در رابطه با قیمت این واكسن نمی‌توان اظهار نظر كرد اما اگر این واكسن با قیمتی خارج از عرف ارائه شود این موضوع قابل بررسی است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در رابطه با بحث واگذار كردن یارانه دارو به مصرف كننده آن گفت: وزارت بهداشت معتقد است كه یارانه دارو باید به مصرف كننده آن تعلق گیرد كه این امر به هماهنگی چند وزارتخانه نیاز دارد. در مجموع پیگیر این موضوع هستیم.

وی در رابطه با بحث اعطای نشان ایمنی و سلامت به مواد آرایشی بهداشتی گفت: به صنایع تولید كننده مواد آرایشی و بهداشتی و حتی دارویی توصیه می‌شود تا در رابطه با ارتقای ایمنی و سلامت محصولات خود تلاش كنند. به این ترتیب مردم از تولیدات داخلی استفاده كرده و به سمت مصرف مواد آرایشی و بهداشتی خارجی جلب نمی‌شوند.

وی در رابطه با قاچاق محصولات آرایشی بهداشتی گفت: وزارت بهداشت تنها مسئول محصولاتی است كه از این وزارتخانه مجوز گرفته‌اند. این محصولات به طور مرتب از سوی وزارت بهداشت و بازرسان دانشگا‌ه‌های علوم پزشكی نظارت و بازرسی می‌شوند. وزارت بهداشت همچنین می‌تواند در رابطه با مواد آرایشی بهداشتی قاچاق همكاری‌های لازم را با نیروی انتظامی و قضایی انجام دهد. اما در مجموع وزارت بهداشت مسئول نظارت بر محصولات قاچاق آرایشی بهداشتی نیست اما در این زمینه به مردم توصیه می‌شود كه به مندرجات بسته بندی و شماره پروانه وزارت بهداشت در این محصولات توجه كنند تا مجاز و غیرمجاز بودن آن را تشخیص دهند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در پایان با بیان اینكه محصولاتی كه نشان ایمنی و سلامت از وزارت بهداشت دریافت می‌كنند مرتب از سوی بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: با موارد خلاف قانون چه در زمینه غذا و چه در موارد آرایشی بهداشتی دارویی طبق قانون برخورد می‌شود. همچنین سعی می‌شود تا اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات آرایشی بهداشتی نیز تعمیم داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha