روز گذشته معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که تعداد رسمی بیکاران کشور حدود ٦,٥‌میلیون نفر است.

کشور ٦,٥ میلیون بیکار دارد

سلامت نیوز: روز گذشته معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که تعداد رسمی بیکاران کشور حدود ٦,٥‌میلیون نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، معمای تعداد بیکاران و کسانی که جزو بیکاران به حساب می‌آیند، مدت‌هاست که در محافل اقتصادی مطرح است. از‌ سال ٨٦ به بعد که دادن گزارش آماری منسوخ شد و نحوه محاسبه نرخ بیکاری تغییر کرد؛ هیچ مرجع رسمی تعداد واقعی بیکاران و جمعیت فعال را اعلام نکرد تا این‌که روز گذشته گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در صحن علنی قرائت شد و نشان داد که حدود ٦.٥‌میلیون نفر یا بیکار هستند یا کسانی هستند که اشتغال ناقص دارند یا کسانی هستند که از جست‌وجوی شغل دلسرد شدند و به خارج از بازار کار رفتند. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ازسوی محمد قاسمی معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس قرائت شد.

وی براین اساس اظهار داشت: ما در ابتدای گزارش ارایه‌شده ابتدا وضع مجموعه‌ای از شاخص‌های اقتصاد کلان کشور یعنی نرخ رشد اقتصادی، بیکاری، تورم، توزیع درآمد و تراز تجاری کشور را بیان کردیم. واقعیت این است که وضع این متغیرها ناشی از مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری در هرکشور است.قاسمی همچنین تصریح کرد: بنابراین درباره وضع ابزارهایی که در رابطه با هرکدام از این سیاست‌گذاری‌ها درکشور وجود دارد، مجموعه‌ای از مطالب خدمت نمایندگان ارایه شده است. باید بپذیریم که سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری هرکشور در بستر مجموعه‌ای از زمینه‌های ساختاری شکل می‌گیرد که به نظر می‌رسد بیشترین نقش مجلس شورای اسلامی درهمین زمینه‌های ساختاری و نهادی است و به همین جهت در بخش سوم این گزارش تأکید کردیم بر این موضوع که در این میان پیشنهادهایی ارایه شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه با وجود این‌که یک رشد ٤ تا ٥‌درصدی داشتیم اما این رشد اقتصادی چندان موجب اشتغال نشده، یعنی اشتغالی درکشور ایجاد نکرد. بنابراین رشد اقتصادی درکشور بین ٥-٤‌درصد وجود داشته اما این رشد پرنوسان، به شدت وابسته به نفت بوده و عمدتا موجب ایجاد اشتغال نشده است.معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس برهمین اساس اضافه کرد: حدود ٦ونیم‌میلیون نفر یا بیکار هستند یا کسانی هستند که اشتغال ناقص دارند یا کسانی که از جست‌وجوی شغل دلسرد شدند و به خارج از بازار کار رفتند. همچنین اگرچه رشد اقتصادی وجود داشته است اما همه مردم از مواهب این رشد برخوردار نشدند.ما پس از توزیع نقدی یارانه‌ها برای مدت دو‌سال ضریب جینی کاهش پیدا کرد، یعنی برابری بیشتر شد ولی بلافاصله پس از آن  تورم‌های شدیدی داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha