سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 184808

بسیاری از افراد موز را دوست دارند چون خوردنش راحت است ، هسته ندارد ، دارای پوسته محافظ و ضخیمی است كه نیاز به شستن ندارد و از همه مهمتر طعم شیرین و دلچسبی دارد . اما برخی افراد با خوردن موز دچار علایم آزاردهنده ای می شوند که نمی دانند دلیل آن چیست ؟

حساسیتی که با خوردن موز ایجاد می شود

سلامت نیوز: بسیاری از افراد موز را دوست دارند چون خوردنش راحت است ، هسته ندارد ، دارای پوسته محافظ و ضخیمی است كه نیاز به شستن ندارد و از همه مهمتر طعم شیرین و دلچسبی دارد . اما برخی افراد با خوردن موز دچار علایم آزاردهنده ای می شوند که نمی دانند دلیل آن چیست ؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، دکتر سید مهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در این باره می گوید: از دیدگاه طب سنتی طعم ها ، مزاج دارند و طعم شیرین مزاج گرم و تر دارد . به عبارتی وقتی یک خوراكی شیرین می خوریم طبع ما را به سمت گرمی و تری هدایت می كند . یعنی حرارت بدن را بالا می برد ، جنب و جوش را زیاد کرده و به ما انرژی می دهد . اغلب خوردنی های گرم و تر باعث جایگزینی مواد از دست رفته بدن شده و رشد و نمو را تداوم می دهند . انجیر ، انگور ، مویز و موز در این دسته قرار دارند و بد نیست بدانید برخی موز را جایگزینی برای گوشت دانسته اند .

به گفته دکتر میرغضنفری مزاج موز گرم و تر است و برای اكثریت انسان ها بدون عارضه و مفید است. خواص غذایی و سیرکنندگی زیادی دارد و چاق كننده و انرژی بخش و برای تقویت قوای مغزی مناسب است و برای كسانی كه گاهی به وعده غذای اصلی دسترسی ندارند یا از رژیم لاغری و گیاهخواری پیروی می كنند ،بهترین گزینه برای مصرف است . موز به جهت آنکه بافت نرم و هضم نسبتا راحتی دارد و زود به انرژی و قوا تبدیل می شود برای کودکان و افراد مسن بسیار مناسب است .

این افراد با خیال راحت موز بخورند

این متخصص مصرف موز را برای افراد با مزاج سرد و خشک که معمولا لاغرند و استعداد چاقی نداشته و پوست خشک تیره ای دارند و اغلب از ناراحتی اعصاب و مشكلات مفصلی رنج می برند، بسیار مفید می داند و تصریح می کند كلا انسان های با مزاج سرد از این میوه كه مزاج گرم دارد نفع می برند . ضمن اینکه موز تولید مایعات جنسی را زیاد کرده و محرک میل جنسی است .

این مزاج ها مراعات کنند

چرا موز برای بعضی افراد ایجاد حساسیت می كند ؟ این استاد دانشگاه پاسخ می دهد: مصرف در حد میانه موز آزار دهنده نیست و برای گرم مزاجان در فصول سرد سال معمولا عارضه ای ندارد . اما در گرم مزاجان اقلیم های گرمسیری ، این میوه باید با احتیاط مصرف شود چون مخصوصا در افراد با مزاج گرم و خشک ممكن است به افزایش حرارت بدن منجر شده و سبب تولید صفرا  شود .

ازعلایم افزایش این اخلاط در بدن این است كه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش ، افزایش حرارت بدن ، داغی ، حالت سنگینی در بدن و سر ، بروز جوش های پوستی و از این قبیل عوارض می شود . در نتیجه کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز كنند یا آنکه پس از خوردن موز ، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سكنجبین و یا كمی آبغوره یا آب انار استفاده كنند تا این عوارض به حداقل برسد .

این استاد دانشگاه می افزاید افرادی كه با مصرف موز دچار یبوست می شوند نیز باید کمتر از این میوه به خصوص کال و انواعی که با گاز اتیلن زودرس شده اند استفاده کنند و برای رفع این عارضه مصرف ملین هایی همچون خاكشیر را از یاد نبرند . ضمن اینکه مصرف این میوه در حد کم در فاصله میان افطار تا سحر اشکالی ندارد اما مصرف زیاد و مستمر آن توصیه نمی شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha