سوال دیگری که منتقدین مطرح میکنند و این مقام مسوول به آن اشاره ای نکرده این است که وزارت بهداشت درصد مواد تراریخته را در محصولات غذایی در کشور مورد آزمایش قرار داده است؟ بر طبق آخرین اطلاعات بدست آمده سازمان غذا و دارو تکنولوژی و ساختار انجام این دو آزمایش را در حال حاضر ندارد.

آیا سازمان غذا و دارو درصد تراریخته را در مواد غذایی آزمایش میکند؟

سلامت نیوز:دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پایگاه خبری سازمان غذا و دارو گفت: محصولات تراریخته قبل از تاییدیه مصرف مورد ارزیابی و آزمایشات مختلف قرار می گیرند.

وی در ادامه این گفتگو افزود: این محصولات قبل از اخذ تاییدیه مصرف در معرض ارزیابی و آزمایشات مختلفی قرار گرفته و پس از آنکه ایمنی آنها برای انسان محرز شد وارد بازار می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه در همین راستا سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 با بیان اینکه محصولات غذایی تراریخته دارای مجوز موجود در بازار تجارت جهانی، با انواع سنتی و غیر تراریخته خود از این منظر تفاوتی ندارند، گفت: همچنین این سازمان ایمنی آنها را مورد تاکید قرار داد.

دکتر خیر اندیش اظهار کرد: سازمان غذا و دارو نیز با در نظر گرفتن ضوابط سختگیرانه بر گرفته از ضوابط و دستورالعمل های معتبر بین المللی برای این امر پس از اطمینان از ایمنی کامل محصولات اینچنینی اجازه واردات آنها را صادر می کند.

این در حالیست که وی مشخص نکرد این آزمایشات چه آزمایشاتی هستند و برای چه منظوری انجام میشوند.برای مثال: آیا این محصولاتی که از آرژانتین و برزیل وارد کشور میشوند مانند روغن ، مورد آزمایش درباره گلایفوسیت (سم سرطان زا) قرار میگیرند؟

چون در آن کشور ها از این سم بسیار استفاده میشود در نتیجه احتمال وجود آن در محصولاتشان هم دور از ذهن نیست .

سوال دیگری که منتقدین مطرح میکنند و  این مقام مسوول به آن اشاره ای نکرده این است که وزارت بهداشت درصد مواد تراریخته را در محصولات غذایی در کشور مورد آزمایش قرار داده است؟ بر طبق آخرین اطلاعات بدست آمده سازمان غذا و دارو تکنولوژی و ساختار انجام این دو آزمایش را در حال حاضر ندارد.

همچنین دکتر خیراندیش در حالی درباره سابقه مصرف محصولات غذایی تراریخته صحبت میکند که بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر سویس، آلمان، اتریش، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، ایرلند شمالی، صربستان، مجارستان، یونان، بلغارستان، لوکزامبورگ، هلند، روسیه، لهستان، اسلونی، کراوسی، نیوزلند و .... از جمله کشورهایی هستند که برای تولید محصولات تراریخته ممنوعیت ایجاد کردند.

کشور روسیه که در بسیاری جهات مورد توجه ویژه مسوولین کشور ما بوده هم چندی پیش با دستور مستقیم پوتین استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیکی را ممنوع اعلام کرد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha