دبیر انجمن داروسازان گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که تنها راه رهایی از بسیاری از معضلات حوزه بهداشت و درمان، تقویت نقش داروسازان و ارتقاء توانمندی‌های آن‌ها است.

نظام سلامت برای ایفای نقش داروسازان ظرفیت‌سازی کند

سلامت نیوز:دبیر انجمن داروسازان گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که تنها راه رهایی از بسیاری از معضلات حوزه بهداشت و درمان، تقویت نقش داروسازان و ارتقاء توانمندی‌های آن‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نقش داروسازان در نظام سلامت کشور شد و اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که نقش مجلس دهم در واکاوی مشکلات و معضلات نظام درمانی کشور از قبیل بحث پزشک خانواده، طرح تحول سلامت، مصرف بی‌رویه دارو، قاچاق دارو، بیکاری داروسازان و ده‌ها عنوان دیگر که نظام درمانی کشور را به چالش واداشته، بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است و به همین دلیل به‌طور مجدانه از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم ظرفیت‌سازی مناسب برای ایفای نقش پررنگ‌تر برای داروسازان را در اولویت‌های خود قرار دهند.

وی ادامه داد: دنیا به این نتیجه رسیده که تنها راه رهایی از بسیاری از معضلات حوزه بهداشت و درمان، تقویت نقش داروسازان و ارتقاء توانمندی‌های آن‌ها است و این در حالی است که کشور ما دارای پتانسیل و ظرفیت بزرگی در این حوزه است که متأسفانه چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

سجادی اضافه کرد: نظام درمانی کشور هنوز نتوانسته است از خدمات مشاوره‌ای، مراقبتی و درمانی داروسازان به نحو مطلوب بهره‌برداری کند. چنانچه طرح توانمندسازی داروخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد، نظام بهداشت و درمان کشور می‌تواند برنامه‌های خود را بر مباحث آموزش و پیشگیری بیش‌ازپیش متمرکز سازد.

به گفته سجادی، برنامه‌هایی نظیر ارتقای آگاهی مراجعین به داروخانه‌ها درزمینه خودمراقبتی و تغییرات شیوه زندگی، مراقبت‌های بهداشتی دارویی در سالمندان و گروه‌های در معرض خطر، پایش و مدیریت بیماری‌های مزمن غیر واگیر از قبیل سکته‌های قلبی و مغزی و دیابت، ترویج راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های شایع از قبیل عفونت حاد تنفسی، آموزش و مشاوره بهداشت پوست و مو، ارائه کمک‌های اولیه در مواقع اورژانس، اندازه‌گیری پارامترهای سلامت نظیر چاقی و کنترل فشار و قند خون در داروخانه‌ها جزء ضروری‌ترین نیازمندی‌های حوزه بهداشت و درمان کشور است.

وی با اشاره به دغدغه‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد سونامی تقاضای شغل در این رشته پرطرفدار، باید مجلس محترم از همین‌الان برنامه‌ریزی و آینده‌نگری داشته باشد و با ظرفیت‌سازی مناسب، اجازه ندهد افق شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته، صرفاً در حوزه داروخانه‌داری محدود شود.

سجادی اضافه کرد: قطعاً توسعه صنعتی و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات دارو و سایر اقلام مرتبط می‌تواند بخشی از داروسازان را به سمت صنعت سوق داد و در شرکت‌های داروسازی، آرایشی، بهداشتی، مکمل‌های غذایی و شرکت‌های پخش دارو مشغول به فعالیت سازد. ضمن اینکه گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه‌بر برنامه‌های تحقیق و پژوهش و قرار گرفتن بر مرز علم نیز می‌تواند یکی دیگر از راهکاری‌های مقابله با بحران شغلی داروسازان باشد.

وی با اشاره به‌ضرورت توسعه نقش داروسازان بیمارستانی تأکید کرد: در نظام‌های توسعه‌یافته درمان، نقش داروساز در بیمارستان‌ها، هم‌تراز نقش پزشک و حتی گاهی اوقات، حیاتی‌تر از نقش پزشک دیده‌شده است. ولی این مقوله در نظام درمانی ما دچار ضعف نگرش شده و چندان مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد.

به گفته سجادی، میانگین استاندارد، حکایت از آن دارد که باید برای 50 تا 60 تخت بستری، حداقل یک داروساز بیمارستانی وجود داشته باشد، اما این میانگین استاندارد در کشور ما به فراموشی سپرده‌شده است.

سجادی با اشاره به‌ضرورت افزایش نقش مشورتی تشکل‌های تخصصی در سیاست‌گذاری‌های نظام دارویی کشور اظهار داشت: تشکل‌گرایی، بستری مناسب برای بهینه‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور و کاهش هزینه‌های ناشی از آزمون‌وخطا است. نظام بهداشت و درمان کشور باید از تجربیات شکل‌گرفته در میان تشکل‌های تخصصی به‌صورت ساختارمند بهره‌برداری بیشتری کند.

به گفته سجادی اگر در طول این سال‌ها نظام درمانی کشور نتوانسته راه نجات از بحران‌ها و معضلات دیرین خود را پیدا نکند، قطعاً یکی از دلایل آن به عدم بهره‌برداری شایسته از حضور و قابلیت تشکل‌ها بازمی‌گردد. هرچند در این مسیر تلاش‌های زیادی شده و دستاوردهای بزرگی رقم خورده است ولی مجلس محترم می‌تواند در این خصوص راهگشای آن باشد که این ارتباط تعاملی ساختارمند و به صورتی مبتنی بر شکل پایدار آن صورت بپذیرد.

وی ادامه داد: داروسازان در برهه‌های حساس ثابت کرده‌اند که در خصوص انتقال تجربیات خود به بدنه سیاست‌گذاری کشور، مسئولیت‌پذیر هستند و می‌توانند به‌عنوان بازوی مشورتی دولتمردان، مانع از عمیق شدن مشکلات و افزایش هزینه‌های مقابله با معضلات شوند.

دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان تأکید کرد: نمایندگان محترم مجلس قطعاً استحضار دارند که دفاع از حقوق داروسازان، صرفاً یک مقوله صنفی نیست. بلکه رشد و توسعه در حوزه دارو، علاوه بر ارزآوری و تقویت اقتدار ملی کشور می‌تواند به‌عنوان بستری برای اشتغال‌زایی در سطوح مختلف علمی و فنی موردتوجه قرارگرفته و سرعت حرکت علمی کشور را تسریع کند. کما اینکه بسیاری از دانشمندان ایرانی شناخته‌شده از سوی مراجع علمی جهان در یک دهه اخیر، جزء داروسازان کشور بوده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha