یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 185204

با گذشت ۴‌ماه از سؤال نماینده مشهد درباره نبود نظام جامع رسیدگی اورژانسی به تخلفات درمانی در مجلس، این سؤال هنوز در کمیسیون بهداشت و صحن مجلس مطرح نشده است.

رسیدگی به تخلفات پزشکان همچنان در حاشیه

سلامت نیوز: با گذشت ۴‌ماه از سؤال نماینده مشهد درباره نبود نظام جامع رسیدگی اورژانسی به تخلفات درمانی در مجلس، این سؤال هنوز در کمیسیون بهداشت و صحن مجلس مطرح نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بهمن سال گذشته چندهفته به انتخابات مجلس مانده بود كه نصراالله پژمانفر درباره نبود ســامانه پیگیری تخلفات در وزارت بهداشــت از وزیر سؤال كرد. این نماینده مجلس گفت، سؤالش در مجلس نهم طرح نشده و او باید دوباره در مجلس دهم سؤالش را تقدیم كند.

    جنازه‌ای كه در گرو بود!

پژمانفر این ســؤال را در پی وقــوع اتفاقی در بیمارستان 22بهمن مشهد مطرح می‌كند. ماجــرا از این قــرار بود كــه زن فقیر میانســالی كــه بــه‌مدت 10سال در یكی از كوره‌پزخانه‌های اطراف مشــهد كار می‌كرده، به‌دلیل بدشدن حالش توسط اورژانس به بیمارستان 22بهمن مشهد منتقل و در بخش آی‌ســی‌یو بستری می‌شود. بیمار در نهایت بعد از 28روز بســتری‌بودن، از آی‌ســی‌یو بــه بخش منتقل می‌شود و پس از آنكه 15روز در بخش می‌ماند، از دنیا می‌رود. بیمارســتان به‌خاطر عدم‌پرداخــت هزینه‌های درمــان از تحویل جســد خودداری می‌كند. پــس از آنكه 6روز جســد به‌عنوان گــرو در بیمارســتان می‌مانــد، نهایتا چند ســاعت پس از تذكری كــه پژمانفر به وزیر بهداشــت می‌دهــد، مأموران ایــن وزارتخانه بــه بیمارســتان مراجعــه می‌كننــد و دســتور تحویل جنازه را بــه خانواده متوفی می‌دهند. سیدمحمدحسین میردهقان، مدیركل نظــارت وزارت بهداشــت، خطــای بیمارستان 22بهمن مشــهد را محرز دانســته و از برخورد با مســئولان این بیمارستان خبر داده بود اما تاكنون هیچ خبری درباره نوع و میزان مجازات مسئولان این بیمارستان منتشر نشده است.

    خودكشی در میلاد

15 اردیبهشت بود كه جهانگیری، مــعـــاون اول رئیس‌جمهور به وزیر رفاه و رئیس سازمان تأمین اجتماعی دستور داد تا موضوع خودكشی فردی در بیمارستان میلاد سریعا بررسی شود. ماجرا از این قرار بود كه كارگری به بیمارستان میلاد مراجعه كرد اما اعتبار دفترچه او پایان یافته بود و.... جهانگیری از وزیر رفاه خواسته بود كه نتیجه بررسی به وی اعلام شود. از نتیجه بررسی‌ها هنوز خبری منتشر نشده است.

    پزشكی كه چپ و راست را تشخیص نداد

یازدهم اردیبهشت‌ماه بود كه پیرمردی 74ساله برای شكستگی پای خود به یك بیمارستان دولتی در شهر اراك مراجعه كرد و پزشك بدون توجه به عكس رادیولوژی و مدارك پزشكی این بیمار، دست به جراحی اشتباهی پای راست به‌جای پای چپ زد و مهم‌تر آنكه پیرمرد بعد از همین عمل اشتباهی جان خود را از دست داد. همان زمان رئیس مركز آموزشی درمانی ولیعصر اراك گفت: در پی قصور پزشكی در این مركز درمانی پزشك خاطی تا اطلاع ثانوی از هرگونه فعالیت پزشكی منع و از لیست پزشكان این مركز حذف شد. طاهری دادستان اراك همان زمان گفته بود به محض بسته‌شدن این پرونده احكام صادره از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد اما تاكنون خبری از حكم دادگاه منتشر نشده است.

    6 ماه انتظار

23 آذر سخنگوی قوه قضا در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران درباره اینكه در یكی از بیمارستان‌های كرج مادر و فرزندی مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند و متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند، آیا در این موضوع پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشكیل شده است؟ گفت: حدود 2‌ماه قبل خانمی باردار به بیمارستان مراجعه می‌كند كه ابتدا پذیرش می‌شود و بعد مسئولان بیمارستان ادعا می‌كنند كه باید به بیمارستان دیگری منتقل شود كه درنهایت متأسفانه این خانم خارج از بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد. محسنی اژه‌ای ادامه داد: پرونده‌ای در رابطه با این موضوع تشكیل شده و باید پزشكی قانونی و نظام پزشكی نظرات خود را ارائه دهند و پزشكی قانونی بگوید كه علت فوت چیست، نظام پزشكی نیز باید توضیح دهد كه آیا پزشك و كادر بیمارستان همه وظایف پزشكی خود را انجام داده‌اند یا خیر؛ لذا هنوز نتیجه پرونده مشخص نیست.

 رئیس دانشگاه علوم پزشكی البرز گفته است كه برای ۱۳متهم درخصوص مرگ مادر باردار و نوزادش در كرج پرونده تشكیل شده و دستگاه قضایی كرج مشغول بررسی حادثه است. با گذشت بیش از 6‌ماه از این حادثه هنوز خبر حكم دادگاه منتشر‌نشده‌است.

    پرونده‌ای كه اهل بخیه نبود

فروردین امسال روابط عمومی دادگستری كل استان اصفهان حكم نهایی متهمان حادثه كشیدن بخیه در بیمارستان خمینی شهر را اعلام كرد. براساس این حكم حبس صادره از سوی دادگاه بدوی برای هر سه متهم این پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان تأیید شد اما نسبت به متهم ردیف اول و دوم 6‌ماه از ۲۴‌ماه قابلیت اجرا دارد و ۱۸‌ماه آن به‌مدت یك‌سال تعلیق شد. درباره متهم ردیف سوم نیز 3‌ماه از ۹‌ماه حبس وی تأیید شد و 6ماه دیگر به‌مدت یك‌سال مورد تعلیق قرار گرفت. متهمان این پرونده در ایام تعلیق مجازات حبس هر یك موظف به ارائه خدمات پزشكی و پرستاری روزانه حداقل به‌مدت 4ساعت در یكی از مراكز بهداشتی و درمانی یا درمانگاه‌های وابسته و طرف قرارداد كمیته امداد یا سازمان بهزیستی ترجیحاً در شهر خمینی‌شهر و در بخش كودكان این مراكز به‌صورت رایگان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha