در قلب تهران، در خیابان ناصرخسرو، بازار مکاره‌ای برقرار است که انگار هیچ دستگاه مسئولی حریف آن نمی‌شود و در آنجا داروهای قاچاق و کمیاب با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند. حتی رئیس سازمان غذا و دارو راه مبارزه با آن را مقابله با نسخه کردن این دست از داروها از سوی پزشکان می‌داند.

تجویزهای بی‌مجوز

سلامت نیوز: در قلب تهران، در خیابان ناصرخسرو، بازار مکاره‌ای برقرار است که انگار هیچ دستگاه مسئولی حریف آن نمی‌شود و در آنجا داروهای قاچاق و کمیاب با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند. حتی رئیس سازمان غذا و دارو راه مبارزه با آن را مقابله با نسخه کردن این دست از داروها از سوی پزشکان می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه گاهی پزشکی بی‌انصافی می‌کند و دارویی را که در فهرست وزارت بهداشت نیست، برای بیمار تجویز می‌کند، گفته بود: «برخی پزشکان می‌توانند رابطه با شبکه قاچاق داشته باشند؛ چراکه تا پزشک نسخه ننویسد شبکه قاچاق شکل نمی‌گیرد.» او گفته بود که تخلف محسوب شدن تجویز داروهای خارج از فهرست وزارت بهداشت، و برخورد با پزشکان متخلف، باید به تصویب مجلس برسد.


در حالی که سازمان غذا و داروی کشورمان در سایت خود، آخرین فهرست رسمی دارویی ایران را  منتشر کرده، قانونی برای ملزم کردن پزشکان برای نسخه‌های در چارچوب وجود ندارد. اما در اواخر پارسال و با توجه با تاکید این موضوع در برنامه ششم توسعه، طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که بر اساس آن پزشکان ملزم خواهند شد تنها داروهای مورد تایید وزارت بهداشت را در نسخه‌های خود بنویسند؛ تنها راهی که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو راه رشد بازار‌های قاچاق دارو را کمرنگ می‌کند.

 وضعیت وجود داروهای قاچاق درکشور
گرچه وضعیت قاچاق دارو در کشور ما به نسبت کشورهای همسایه چندان بد نیست، اما دست‌اندرکاران صنعت داروسازی و آمارهای غیر‌رسمی می‌گویند بین 5 تا 10 درصد داروهای مصرفی در کشور تقلبی یا قاچاق هستند. این در حالی است که براساس آمار ارائه شدن از سوی رئیس سازمان غذا و دارو، در دو سال گذشته از واردات غیرقانونی دو هزار میلیارد تومان در این حوزه جلوگیری شده است. محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم در این باره می‌گوید: «دلایل مصرف داروهای قاچاق هم می‌تواند بی‌اطلاعی مردم از اثربخشی داروهای ایرانی و هم مصرف و گرایش داروهای خارجی باشد. این موضوع به قاچاقچیان دارو این جرات را می‌دهد از این فرصت استفاده کرده و اقدام به ورود داروهای قاچاق و تقلبی کنند.»


او نیز بخشی از مشکل را در نسخه برخی پزشکان می‌داند که بیمار را به بازار سیاه دارو روانه می‌کند؛ چرا که داروی نسخه شده در داروخانه‌ها وجود ندارد، بنابراین با تصویب این طرح در مجلس می‌توان مشکلات قاچاق دارویی را تا حد زیادی کنترل کرد.


در صورت تصویب این طرح در مجلس، پزشکان نباید داروهایی را که از سوی سازمان غذا و دارو مجوز ندارند برای بیماران تجویز کنند. در حال حاضر اگر پزشکی نیاز به داروی خاصی را تشخیص دهد که مشابه آن در کشور وجود نداشته باشد، انجمن تخصصی داروسازی نام این دارو را به سازمان غذا و دارو می‌دهد تا بعد از بررسی‌های لازم از سوی سازمان غذا و دارو ثبت و وارد کشور شود.

 مشکلات گمرک داروها
در این راستا برخی از جمله رئیس سازمان غذا و دارو معتقدند تبانی بعضی پزشکان با واردکنندگان غیر‌قانونی دارو، مصرف داروهای قاچاق در کشور را افزایش داده است. ایرج خسرو‌نیا، رئیس انجمن پزشکان داخلی در این باره می‌گوید: «تبانی قاچاقچیان دارو با پزشکان عمومیت‌ چندانی ندارد؛ چرا که نسخه داروهای غیر‌مجاز از سوی پزشکان برای آنها می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.»


به گفته او، یکی از مشکلاتی که در کشور شایع شده است کمیاب شدن داروهایی است که مدت‌ها در کشور وجود دارد ولی پس از مدتی نایاب می‌شود. خسرو‌نیا در این باره می‌گوید:‌ «مثلا برخی داروهای بیماران ام اسی مدت طولانی در بازار وجود دارد ولی ناگهان نایاب می‌شود. این در حالی است که پزشک همچنان به سیاق گذشته آن دارو را نسخه می‌کند. گاهی دلیل نایابی داروها ماندن دارو در گمرک اعلام می‌شود و شاهدیم میزان کمی از آن از گمرک خارج می‌شود و بدون مجوز وزارت بهداشت در بازار سیاه دست به دست می‌شود‌. در این شرایط بیمار وقتی داروی مورد نیازش را در داروخانه پیدا نمی‌کند به بازار سیاه مراجعه‌ و دارو را با قیمت گزاف خریداری می‌کند. این موضوع به پزشک ارتباطی ندارد؛ بلکه به نحوه واردات دارو و مباحث گمرکی مرتبط است اما به پای پزشکان نوشته می‌شود.»


روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه دلیل معطلی داروها در گمرک چیست اعلام کرد: «اطلاعات دارویی، موارد مصرف، عوارض جانبی، نحوه نگهداری داروها و مواد اولیه و استاندارد‌های دارو باید قبل از ورود به کشور در آزمایشگاه‌های این سازمان بررسی شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha