سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 185489

اهدای خون شاید برای کسانی که قرار است بار اول اقدام به آن کنند، شاید کاری تهدید آمیز و همراه با اضطراب و ترس باشد، اما داشتن آگاهی و آشنایی با این روند، به کاهش میزان اضطراب کمک می کند.

5 نکته ای که باید قبل و بعد از اهدای خون رعایت کنید

سلامت نیوز: اهدای خون شاید برای کسانی که قرار است بار اول اقدام به آن کنند، شاید کاری تهدید آمیز و همراه با اضطراب و ترس باشد، اما داشتن آگاهی و آشنایی با این روند، به کاهش میزان اضطراب کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، سازمان جهانی بهداشت 14 ماه ژوئن را به عنوان روز جهانی اهدای خون اعلام کرده است و البته هر سال نیز نکاتی را برای انجام هرچه سالم تر این فعالیت نوع دوستانه یادآوری می کند. شعار امسال روز جهانی اهدای خون این است: با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم.

در اینجا 5 قدم برای اهدای خون تحت سالم ترین و ایمن ترین شرایط عنوان شده است:

واجد شرایط بودن تان را بررسی کنید: بانک های خون اگرچه مردم را تشویق به اهدای خون مستمر و منظم می کنند اما فرد اهدا کننده باید واجد شرایط مناسب باشد. چنین فردی باید حداقل 17 سال و دارای 110 پوند وزن باشد. افرادی که به تازگی خال کوبی کرده اند، روابط جنسی پرخطر دارند، فشار خونشان پایین است و یا مبتلا به انواع کم خونی هستند، واجد شرایط اهدای خون نیستند.

میزان کافی سطح آهن خون: اگر مطمئن هستید که واجد شرایط اهدای خون هستید، با یک کارت شناسایی معتبر به همراه لیست داروهای احتمالی که مصرف می کنید، به نزدیک ترین مراکز صلیب سرخ یا اهدای خون بروید. مطمئن باشید که وعده های غذایی کم چرب و سرشار از آهن را حداقل یک ساعت قبل از اهدای خون دریافت کرده اید. نان گندم، ماست بدون چربی، تخم مرغ، اسفناج، موز و ... غذاهای مناسبی قبل از اهدای خون هستند. از غذاهای چرب اجتناب کنید، زیرا چربی‌ های وارد شده به خون ممکن است نتیجه آزمایش ‌هایی را که از لحاظ بیماری‌ های عفونی بر روی خون انجام می‌ شود، تحت تاثیر قرار دهند و در صورت عدم امکان انجام این آزمایش‌ ها، ممکن است خون اهدایی دور ریخته شود. میزان آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته میل کنید. اگر ممکن است از خوردن آسپرین به مدت 48 ساعت قبل از اهدا خودداری کنید. برای جایگزینی مایعی که با اهدای خون از بدنتان خارج می ‌شود، مایعات اضافی بنوشید. در عین حال از خوردن نوشیدنی ‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه ‌های کافئین ‌دار که ادرار آور هستند، پرهیز کنید.

حفظ آرامش و پوشیدن لباس مناسب: به یاد داشته باشید که قبل از مراجعه به مراکز انتقال خون، لباس های با آستین کوتاه بپوشید و یا از لباس هایی استفاده کنید که آستین آنها به راحتی بالا برود تا در حین اهدای خون دچار مشکل نشوید.به فرد متخصصی که خون شما را می گیرد اجازه دهید تا از هر بازویی که مناسب تر است، برای گرفتن خون استفاده کند. او خوب می داند که چگونه رگ پیدا کند و با ایجاد کمترین آسیب خون را بگیرد. سعی کنید در حین اهدای خون اصلا استرس نداشته باشید و کاملا آرامش خود را حفظ کنید. با این کار، هم خون اهدایی سالم تر و قابل استفاده برای دیگران می شود و هم سلامتی خود شما به خطر نمی افتد.

از کمپرس سرد استفاده کنید: منطقه ای از روی دست شما که سوزن درون آن رفته ممکن است تا 24 ساعت متورم شده و تغییر رنگ دهد. برای بهبود این حالت می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. سعی کنید بلافاصله بعد از اهدای خون نایستید و به کار روزانه خود مشغول نشوید. برای مدتی بصورت خوابیده بمانید و بعد کمی بنشینید و به تدریج بایستید. ممکن است به دلیل کاهش مواد قندی و مایعات موجود در خون، احساس سرگیجه به شما دست دهد و نتوانید تعادل خود را حفظ کنید. اگر تا چند ساعت پس از اهدای خون، احساس سردرد و سرگیجه می کنید، دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید تا زمانی که این احساس برطرف شود.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات: بطری های آب میوه و تنقلات را برای کمک به حفظ سطح قند خون و جلوگیری از احساس سرگیجه به همراه داشته باشید. دقت داشته باشید که بعد از اهدای خون ورزش سنگین نکنید و از مشروبات الکلی اجتناب نمایید.

منبع:www.medicaldaily.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha