نماینده کردستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه کردستان به دلیل کوهستانی بودن بسیار تصادف‌خیز است، گفت: به دلیل اینکه جاده‌ها بهسازی نشده‌اند؛ تصادفات در این منطقه زیاد است و فوریت‌های پزشکی استان معمولا نمی‌توانند؛ جوابگوی سوانح راه‌ها باشند.

کمبود شدید تخت آی‌سی‌یو در کردستان

سلامت نیوز: نماینده کردستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه کردستان به دلیل کوهستانی بودن بسیار تصادف‌خیز است، گفت: به دلیل اینکه جاده‌ها بهسازی نشده‌اند؛ تصادفات در این منطقه زیاد است و فوریت‌های پزشکی استان معمولا نمی‌توانند؛ جوابگوی سوانح راه‌ها باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، احمد چوپانی؛ نماینده دیوان دره استان کردستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از نظر سلامت و بهداشت در استان کردستان مثل سایر استان‌های کشور کمبودها و نواقصی وجود دارد و اگرچه در سال‌های اخیر اصلاحاتی انجام شده است، ولی کماکان مسائل و مشکلات وجود دارد.

وی ادامه داد: مشکل مهم مردم کردستان کمبود پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی در سطح استان است که واقعا جوابگوی نیازهای مردم استان نیست و به دلیل اینکه فاصله مناطق روستایی تا شهرها زیاد است، مشکلات عدیده‌ای از نظر مراکز فویت‌های پزشکی وجود دارد و این مشکلات در دیوان دره، تکاب و سایر بخش‌ها کاملا محسوس است.

فوریت‌های پزشکی جوابگوی سوانح راه‌ها نیستند

چوپانی گفت: کردستان به دلیل کوهستانی بودن بسیار تصادف‌خیز است و به دلیل اینکه جاده‌ها بهسازی نشده‌اند؛ تصادفات در این منطقه زیاد است و فوریت‌های پزشکی استان معمولا نمی‌توانند؛ جوابگوی سوانح راه‌ها باشند.

وی کمبود آمبولانس را از دیگر مشکلات مردم کردستان برشمرد و گفت: نه تنها تعداد آمبولانس در استان کافی نیست، بلکه همین آمبولانس‌های موجود نیز جوابگوی نیازهای استان نیست، چرا که منطقه کردستان کوهستانی و برف‌گیر است و آمبولاس‌های تک دیفرانسیلی جواب نمی‌دهد و لازم است که وزارت بهداشت برای این استان آمبولانس‌هایی دو دیفرانسیلی بفرستد که در برف و یخ و جاده‌های کوهستانی جوابگو باشد. 

شهرها امکانات درمانی خوبی ندارند

نماینده مردم کردستان در شواری عالی استان‌ها گفت: استان کردستان از استان‌های محروم است و به غیر از سنندج که مرکز استان و سقز که از نظر جمعیتی و وسعتی دومین شهر استان است؛ بقیه شهرها از مرکز استان فاصله دوری دارند و واقعا از نظر امکانات درمانی و فوریت‌های پزشکی محروم و در مضیقه هستند.

وی ادامه داد: مواردی بوده است که برای انتقال زن باردار، آمبولانس به دلیل برف‌گیر بودن جاده امکان تردد نداشته است و هلی‌کوپتر هم برای انتقال نبوده و با مشکلات فراوان امکان انتقال فراهم شده است. حتی وزیر بهداشت نیز در سفری که به استان ما داشتند در جاده تصادف کردند و دو نفر نیز در تصادف جان باختند. بنابراین خود ایشان وضعیت جاده‌های ما را می‌دانند و خود ما هم گفته‌ایم و مطلع هستند که استان ما چه نیازهایی دارد.

مردم به دلیل کمبود پزشک به استان‌های هم‌جوار می‌روند

چوپانی با بیان اینکه استان کردستان از نظر نبود نیروهای متخصص و فوق تخصص واقعا در مضیقه است، افزود: در مناطقی مثل دیوان دره، کامیاران، دهکلان و شهرستان‌های دیگر واقعا مشکلات فراوانی وجود دارد به طوریکه در شهرستان دیوان دره چشم پزشک وجود ندارد و متخصص قلب بسیار کم هست و فوق تخصص اصلا نیست و به همین دلیل مردم باید به سمت تبریز،‌ ارومیه، تهران و کرمانشاه بروند که این مساله را بارها به وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس اطلاع داده‌ایم، ولی این معضل هنوز حل نشده است.

نماینده مردم کردستان در شواری عالی استان‌ها شلوغی درمانگاه‌ها را از دیگر مشکلات درمانی مردم کرستان دانست و گفت: به دلیل کمبود متخصص درمانگاه‌های استان بسیار شلوغ هستند و  ساختمان‌هایی که برای درمانگاه‌ها هستند از نظر فیزیکی مناسب نیستند. 

کمبود شدید تخت ICU و EN ICU در کردستان

وی با اشاره به اینکه در شهرستان دیوان دره در بخش نوزادان EN ICU  وجود ندارد و تخت بستری هم حتی به تعداد کافی نیست و معمولا مردم باید به تبریز، ارومیه و سقز بروند، گفت: حتی در خود استان هم تخت کم است و فقط در شهر سنندج نیز یک بیمارستان داریم که بیمارستان بعثت است و یک بیمارستان نیز در سقز است که این بیمارستان‌ها نیز با کمبود تخت رو به رو هستند و بیماران مجبورند به استان‌های هم جوار بروند.

چوپانی گفت: در بخشICU در دیوان دره نیز تنها دو تخت وجود دارد که این شهرستان‌ نسبت به بیجار و مریوان به مرکز استان نزدیک‌تر است و اگر این دو تا تخت پر شود؛ مردم معلوم نیست که چه باید بکنند.

وی افزود: به غیر از سنندج  و سقز که کمی وضعیت بهتری دارند؛ بقیه شهرستان‌ها در زمینه ICU و EN ICU مشکلات عدیده‌ای دارند.

در حوزه کارشناسان محیط کمبود زیادی وجود دارد

نماینده مردم کردستان در شواری عالی استان ها با اشاره به اینکه استان کردستان در حوزه بهداشت از نظر نیروی انسانی و کارشناس دچار کمبود است، تصریح کرد: تاکنون در این حوزوه نیرو استخدام نشده و کسانی که از قبل بودند؛ بازنشسته شده‌اند و کسی جایگزین آنها نشده است و در این زمینه به خصوص در حوزه کارشناسان محیط کمبود زیادی وجود دارد و اگر یک دو نفر هم وجود دارند در جاده های بین شهرها باید در گردش و رفت آمد باشند که واقعا کار دشواری است.

وی افزود: در حوزه ساخت‌وساز بیمارستان‌ها اعتباراتی دادند، ولی امسال متوقف شده است و نیاز  به اعتبارات جدید در سطح استان است و لازم است وزیر بهداشت و دست اندرکاران برای ساخت وساز بیمارستان‌ها، سازوکاری بیاندیشند تا مشکلات استان در این زمینه برطرف شود.

ریزگردها مشکلات ریوی و تنفسی با خود آورده‌اند

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها گفت:  برای ما که در غرب کشور هستیم، اولین مهمان ناخوانده بعد از نوروز ریزگردها هستند و با وجود اینکه استان ما استان پاکی است و آب و هوای خوبی دارد، ولی ریزگردهایی که به استان ما می‌آیند؛ بیماری و تنگی نفس با خود می‌آورند و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند.

وی در پایان به کمبود پزشک قانونی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل حقوق و دستمزد کم کسی پزشک قانونی در شهر ما را قبول نمی کند و اگرمورد فوتی و تصادفی در سطح شهرستان باشد باید به استان بفرستیم. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha