یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 185962

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ایران را در برگرفته و باید در ساخت و سازها دقت فراوانی کرد.

90 درصد ایران روی كمربند زلزله است

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ایران را در برگرفته و باید در ساخت و سازها دقت فراوانی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دكتر حسین نگارش اظهار داشت: آنچه كه در این میان حائز اهمیت است، وضعیت اسفبار شهرها و كلان‌شهرهاست كه بر روی گسل ها و یا در مجاورت آنها ساخته شده اند و در معرض خطر زلزله قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان در ادامه افزود: ایران از جمله كشورهایی است كه از گسل های فراوانی تشكیل شده و حركت این گسل ها باعث رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زلزله های مكرر  می‌شود.

به گفته نگارش، وقوع این زمین لرزه ها تلفات جانی و خسارت های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال داشته است.

وی بیان كرد: زلزله های مخرب و فاجعه آمیز چند دهه اخیر نشان داد كه ایران كشوری زلزله خیز است و هیچ نقطه ای از آن از خطر زلزله در امان نیست.

نگارش، همچنین به وجود گسل‌های زیاد در سرزمین ایران اشاره كرد و اظهار داشت: حركت های افقی یا عمودی این گسل ها در برخی از شهرهای ایران، منجر به بروز زلزله در این گونه شهرها یا نواحی پیرامون آنها شده كه از این رو ضرورت پرداختن به علت وقوع زلزله و همچنین تاثیر گسل ها بر شهرهای كشور به خوبی احساس می گردد.

وی تصریح كرد: در این رابطه باید به دو موضوع مهم در شهرها پرداخته شود كه مورد نخست باید به مكان گزینی شهرها و شناخت گسل ها دقت بیشتری شود و دوم آنكه مقاوم سازی ساختمان ها با معیارهای علمی فراموش نشود.

نگارش ادامه داد: ساختمان زمین شناسی فلات ایران و حواشی آن به سیستم كمربند چین خورده دوران زمین شناسی ارتباط دارد كه از نظر ذخائر معدنی و اقتصادی یك عامل بالقوه و مثبت و از نظر تكان های لرزه خیزی یك عامل منفی است.

وی در پایان گفت: كشور ایران در قسمت میانی كمربند كوهزایی آلپی قرار گرفته و این حركات هنوز به اتمام نرسیده و تعادل نهایی برقرار نشده است لذا با توجه به موقعیت ایران و واقع شدن در بین دو قاره قدیمی و مقاوم یعنی اورآسیا در شمال و آفریقا و عربستان در جنوب و گسل های فعال و فراوان و زلزله های متعدد دلیل این مدعا است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha